Branding SMS — czym jest i komu się przyda?

masowa wysyłka SMS

Branding SMS — czym jest i komu się przyda?

Mimo upływu lat i pojawienia się nowych rozwiązań, takich jak komunikatory internetowe, tradycyjne wiadomości tekstowe wciąż mają się świetnie. Szczególnie chętnie wykorzystuje się je w komunikacji biznesowej. Branding SMS to jedna z funkcjonalności, które pomagają zwiększyć skuteczność tego typu działań. Wyjaśniamy, co to dokładnie jest i jak to ustawić!

Co to jest branding SMS i do czego służy?

W komunikacji prywatnej jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że w polu nadawcy widzimy numer telefonu (o ile nie mamy danego numeru na liście kontaktów). W przypadku firm oraz innych organizacji takie rozwiązanie jednak nie zawsze się sprawdza i masowa wysyłka SMS wymaga innego podejścia. W związku z tym powstał branding SMS.

Każdy zapewne niejednokrotnie miał z nim do czynienia, odbierając wiadomości od dostawców usług telefonii komórkowej, sklepów internetowych i nie tylko. W ramach brandingu SMS numer telefonu nadawcy zostaje zastąpiony tzw. nadpisem, czyli zazwyczaj nazwą firmy. Niekiedy stosuje się też nadpisy bardziej ogólne, które informują nie tyle o nadawcy wiadomości, a o jej celu lub tematyce (np. SMSInfo).

SMS branding — dlaczego wykorzystanie nazwy firmy ma znaczenie?

Branding SMS jest jednym z narzędzi wykorzystywanych przez firmy i inne organizacje w celu uwiarygodnienia swojej tożsamości. Nazwa firmy w polu nadawcy, zamiast ciągu anonimowych cyfr, sprawia, że treść wiadomości od razu wydaje się bardziej autentyczna. Od razu widzimy, że na przykład przesłała nam ją nasza ulubiona aplikacja mobilna do komunikacji i warto w związku z tym jak najszybciej się z nią zapoznać.

Teoretycznie oznaczyć nadawcę można także w inny sposób, poprzez podpis na końcu wiadomości. W niektórych przypadkach może to być ciekawa alternatywa, ale warto pamiętać, że to na nazwę nadawcy odbiorcy zwykle spojrzą w pierwszej kolejności. Co więcej, podpis w treści wiadomości zmniejsza liczbę znaków dostępnych do wykorzystania. SMS branding jest więc bezpieczniejszą opcją, biorąc pod uwagę, jak krótką formą są wiadomości tekstowe — każdy znak jest na wagę złota.

Branding SMS za darmo — czy to możliwe?

Wiedząc już, jak wysłać SMS do wielu osób jednocześnie i dowiadując się o istnieniu funkcji nadpisu, firmy często zastanawiają się: jaka jest cena brandingu SMS? Czy wiąże się to z dużymi kosztami? Ta kwestia może być istotna szczególnie dla małych i początkujących firm, a także niewielkich NGOsów. 

Sama masowa wysyłka SMS-ów jest z zasady dość tanią formą kontaktu. Ceny wysyłki zaczynają się już od kilku groszy za wiadomość. To, ile będzie kosztowało konkretnie wysłanie SMS-a z nadpisem, zależy od cennika danej usługi. Możliwy jest nawet SMS branding za darmo.

Warto jednocześnie zaznaczyć, że nie zawsze wykorzystanie brandingu SMS będzie możliwe. Nadpis to funkcja przeznaczona tylko do komunikacji jednokierunkowej, jako że z uwagi na brak numeru nadawcy, odbiorcy nie mogą odpowiedzieć na wiadomość. Komunikacja dwukierunkowa wymaga widocznego numeru telefonu firmy (a przy masowej wysyłce najczęściej platformy, za pośrednictwem której realizuje kampanię).

Jak ustawić nazwę nadawcy? Branding SMS krok po kroku

Każdy program do wysyłania SMS-ów może mieć nieco inną procedurę w zakresie wysyłki wiadomości z nadpisami, czyli brandingu SMS. W przypadku platformy mProfi cały proces zamyka się w kilku krokach.

W pierwszej kolejności należy skontaktować się z przedstawicielem mProfi i ustalić szczegóły, w tym przede wszystkim treść nadpisu (lub nadpisów). Następnie, kiedy wszystko zostanie uzgodnione, do konta klienta dodane zostaną kanały wysyłki z wcześniej wybranym brandingiem SMS.

Wtedy wystarczy zalogować się na swoje konto, przejść do modułu „Wysyłka” i wybrać odpowiedni nadpis z listy obok opcji „Kanał wysyłki”. Warto zwrócić uwagę na fakt, że intuicyjny panel tworzenia wiadomości w mProfi daje także wiele innych opcji. Możliwe jest np. wysyłanie SMS o danej godzinie, czyli przykładowo zaplanowanie z góry całej komunikacji na wybrany miesiąc.

Branding SMS — jakie znaki można wykorzystać w polu nadawcy SMS?

Wachlarz znaków dostępnych do wykorzystania w brandingu SMS jest ograniczony. Nie jest to bariera, którą ustala usługa oferująca automatyczne wysyłanie SMS — wynika ona z odgórnych standardów GSM, do których wszyscy muszą się dostosować.

W nadpisie można wykorzystać zarówno małe (od a do z), jak i duże (od A do Z) litery, jednak z wyłączeniem polskich znaków diakrytycznych, takich jak Ń czy ó. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojawiły się w nim cyfry, a także spacja i podstawowe symbole (kropka, myślnik). Branding SMS nie może być pusty, nie może też przekraczać 11 znaków.

Istotne jest, aby nadpis nie mógł być pomylony z numerem telefonu, nie powinien też wprowadzać odbiorcy w błąd (np. sugerować, że nadawcą jest policja, gdy w rzeczywistości kontaktuje się z nim firma ochroniarska). Nie jest dopuszczalne, aby składał się wyłącznie z cyfr, ponadto nie mogą znajdować się w nim więcej niż 2 cyfry następujące bezpośrednio po sobie (nadpis TEST12 jest więc dopuszczalny, a TEST123 już nie).

U kogo sprawdzi się branding SMS?

Branding SMS to rozwiązanie dostępne dla firm z praktycznie każdej branży, niezależnie od rozmiaru działalności. Warto z niego korzystać, zwłaszcza jeśli wykorzystuje się takie rozwiązania, jak automatyczne wysyłanie SMS do wielu odbiorców jednocześnie. 

Przy komunikacji osobistej, gdy odbiorca zna nadawcę, może być skłonny zapisać numer do kontaktów. Natomiast w przypadku komunikacji na masową skalę, np. ze wszystkimi klientami sklepu internetowego, trudno oczekiwać, aby ktokolwiek z własnej inicjatywy wpisał numer firmy do listy kontaktów. Stąd, jeśli nie będzie ona stosować brandingu SMS, każda wysłana wiadomość będzie legitymowana jedynie anonimowym i ciężkim do zapamiętania numerem telefonu.

SMS branding — podsumowanie

Zamiana numeru telefonu na nazwę firmy, NGO lub innej organizacji w wysyłanych wiadomościach nie jest trudna, a może przynieść znaczące korzyści. Nic więc dziwnego, że branding SMS cieszy się dużą popularnością wśród firm, które wiedzą, jak wysyłać SMS z Internetu. Szczególnie biorąc pod uwagę, że ta funkcja nie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Koniecznie wypróbujcie, jak to działa!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Komentarz
Imię i nazwisko
Email
Strona internetowa