Przed rozpoczęciem kampani reklamowej, należy zadać sobie pytanie, czy wybrana metoda komunikacji wymaga zgody odbiorców. Przepisy nie wymagają, aby uzyskać zgodę od każdego potencjalnego odbiorcy na wyświetlanie reklam w telewizji czy umieszczanie ich na banerach reklamowych. Sytuacja wygląda jednak inaczej, gdy jako przedsiębiorca zwracamy się do kogoś bezpośrednio, za pomocą jego zindywidualizowanych danych kontaktowych, takich jak chociażby adres e-mail. Mailing reklamowy a prawo to więc istotna kwestia, z którą warto się bliżej zapoznać.
W przypadku komunikacji z osobami fizycznymi trzeba mieć na uwadze liczne przepisy związane z przetwarzaniem danych osobowych, w tym ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz RODO. Najważniejszy z punktu widzenia wysyłających komunikaty reklamowe osób jest niewątpliwie wymóg uzyskania zgody konsumenta na otrzymywanie wiadomości marketingowych.
Nie wystarczy tutaj podanie na stronie internetowej firmy adresu e-mail (np. przy składaniu zamówienia), jeśli miało to miejsce w celu realizacji zamówienia. Dana osoba musi wyrazić zgodę konkretnie na komunikację w celach marketingowych. Zwykle odbywa się to poprzez dodatkowe pola do zaznaczenia przy rejestracji czy zapisie do newslettera.
W przypadku mailingu reklamowego skierowanego do przedsiębiorców sytuacja kreuje się inaczej, jako że nie podlegają oni tak szerokiej ochronie, jak konsumenci. Nie dotyczą ich m.in. zapisy RODO. Trzeba jednak pamiętać, że, jeśli komunikujemy się bezpośrednio z konkretnym pracownikiem firmy, nawet przez jego e-maila w domenie służbowej, ale jednak zawierającego informacje pozwalające zidentyfikować daną osobę (imię, nazwisko), to przepisy związane z osobami fizycznymi mają już zastosowanie.