Rich Communications Services (RCS), czyli SMS 2.0 – co to jest?

Rich Communications Services (RCS), czyli SMS 2.0 – co to jest?

Z uwagi na powszechny dostęp do Internetu, w tym także poza miejscem zamieszkania, wiele osób komunikuje się z bliskimi (lub z markami) za pomocą komunikatorów internetowych, takich jak Messenger czy WhatsApp. Tradycyjne wiadomości tekstowe (SMS-y) jednak wciąż mają swoje zastosowania i nie można powiedzieć, że zostały w pełni wyparte przez komunikatory.

Wykorzystuje się je m.in. do potwierdzenia tożsamości poprzez kody weryfikacyjne wysyłane na wskazany numer, a także komunikację z dostawcami jedzenia, liniami lotniczymi, kurierami czy hotelami. Dlatego też cały czas trwają prace nad ulepszeniem tej technologii. Ich wynikiem jest RCS (Rich Communications Services), który z upływem czasu nabiera coraz większego rozpędu. Co to dokładnie jest i czym różni się od SMS-ów? Wyjaśniamy!

Czym jest RCS (Rich Communications Services)?

Większość osób zna i w codziennym życiu wykorzystuje takie skróty, jak SMS (Short Message Service) czy MMS (Multimedia Messaging Service). Są to usługi przesyłania tekstu (w przypadku SMS-ów) lub multimediów (dla MMS-ów), z których korzystają operatorzy telekomunikacyjni. W przeciwieństwie do komunikatorów internetowych, do wysyłania takich wiadomości nie jest niezbędne połączenie z Internetem (za to niezbędne jest znajdowanie się w zasięgu sieci komórkowej).

RCS, czyli Rich Communications Services, to standard komunikacji mobilnej dedykowany użytkownikom systemu Android. Łączy w sobie możliwości zarówno SMS-ów i MMS-ów, a także wiele funkcji, których dotychczasowe rozwiązania nie oferują wcale.

Jest rozwijany od 2008 roku,ale dopiero w ostatnim czasie zaczął zyskiwać na popularności. Ma być odpowiedzią na potrzeby współczesnych użytkowników, a także firm, które chcą mieć większe możliwości w zakresie kontaktu ze swoimi klientami. Można powiedzieć, że jest to nowa generacja, jeśli chodzi o szybką i wygodną komunikację, zarówno prywatną, jak i biznesową. Z tego względu śledzimy ją z dużym zainteresowaniem i rozważamy wdrożenie jej w formule B2C.

Usługa RCS jest już dostępna dla polskich firm! Skorzystaj z pomocy mProfi, aby przeprowadzić skuteczną, efektywną kampanię przy wykorzystaniu jej licznych możliwości.

Czym RCS różni się od SMS-ów i MMS-ów?

1 Źródło: https://blog.google/products/messages/5-messages-features-stay-connected-more-personal-ways/

RCS pod wieloma względami bardziej przypomina wymienione wcześniej komunikatory, a więc m.in. Messengera czy WhatsAppa (a także działającą na podobnej zasadzie, co RCS usługę iMessage dostępną na iPhone’ach) niż tradycyjne SMS-y.

Wśród najważniejszych zmian można wymienić udostępnienie informacji o tym, czy wiadomość została odczytana. Użytkownicy korzystający z usługi RCS będą mieli także możliwość podejrzenia, kiedy rozmówca jest w trakcie odpisywania na ich wiadomość.

To jednak nie wszystko. Nie bez powodu w nazwie Rich Communications Services (czyli w wolnym tłumaczeniu „Wzbogacone Usługi Komunikacyjne”) znajduje się słowo „rich”. Za pomocą tej usługi można wysyłać nie tylko tekst, ale także między innymi zdjęcia, filmiki czy GIF-y.

Pojedynczy załącznik może mieć wagę maksymalnie 10MB, a więc znacznie więcej niż w przypadku usługi MMS (300KB w wersji 1.2 i 600KB w wersji 1.3). Jest także opcja dodawania reakcji w formie emotikon do otrzymanych wiadomości.

2 Źródło: https://blog.google/products/rcs/delivering-rcs-messaging-android-users-worldwide/

Technologia RCS wspiera chaty grupowe, a także rozmowy wideo (w ramach chatu RCS nie wymagają one instalowania oddzielnej aplikacji, na przykład Zooma). Umożliwia także integrację z kalendarzem czy płatnościami, dzięki czemu znacząco rozszerza katalog usług, jakie firma może oferować klientom za pośrednictwem wiadomości tekstowych. Rich Communications Services może być wykorzystywane m.in. do rezerwacji miejsca w hotelu lub pociągu.

Ile znaków może znaleźć się w jednej wiadomości RCS?

Kolejna ważna kwestia, w której RCS jest usługą rewolucyjną, dotyczy limitu znaków w wiadomości. Pojedynczy SMS może mieć od 70 do 160 znaków, w zależności od tego, czy są to znaki 16-bitowe, 8-bitowe czy 7-bitowe. Współczesne smartfony traktują polskie znaki jako znaki 16-bitowe, co zmniejsza limit jednej wiadomości do 70 znaków.

Dzięki systemowi CSMS jest też możliwość wysłania dłuższej wiadomości, która na potrzeby przesyłania zostanie rozbita na kilka krótszych, a następnie połączona z powrotem w jedną na smartfonie odbiorcy.

Technologia Rich Communications Services pozwala na wysłanie w ramach jednej wiadomości nawet do 8000 znaków, bez konieczności jej rozbijania. Wiadomości wysyłane są za pośrednictwem Internetu i pomniejszają posiadany pakiet danych. RCS korzysta nie tylko z danych mobilnych, ale też Wi-Fi, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie rozmowy nawet w lokalizacjach o słabym zasięgu sieci komórkowej.

RCS a urządzenia z systemem iOS

System operacyjny iOS, wykorzystywany przez smartfony produkowane przez Apple, korzysta z wcześniej już wspomnianej usługi iMessage. Posiada ona wiele punktów wspólnych z usługą RCS – między innymi również wyświetla powiadomienia o odczytaniu wiadomości przez odbiorcę. Korzystanie z niej jest jednak możliwe tylko w przypadku, gdy odbiorca również posiada iPhone’a.

Aktualnie ze smartfonów z Androidem można co prawda wysyłać wiadomości tekstowe do użytkowników urządzeń z iOS-em, ale jedynie przy wykorzystaniu standardowej usługi SMS. iOS nie obsługuje RCS i nic nie wskazuje, aby cokolwiek miało się w tym zakresie zmienić.

Czy technologia RCS jest bezpieczna?

Początkowo aplikacja „Wiadomości” nie obsługiwała szyfrowania end-to-end w konwersacjach RCS. Jest to istotne, ponieważ dzięki szyfrowaniu E2E ani Google, ani inne osoby trzecie nie mogą odczytać przesyłanych wiadomości. Jest tak z uwagi na konieczność posiadania klucza szyfrującego, aby odszyfrować ich treść, a jest on dostępny tylko dla nadawcy i odbiorcy.

Google uzupełniło tę lukę i szyfrowanie end-to-end jest już dostępne na kwalifikujących się do tego urządzeniach. Dotyczy to jednak tylko rozmów dwuosobowych, prowadzonych za pośrednictwem danych mobilnych lub Wi-Fi. Nie można korzystać z niego w rozmowach grupowych lub przy wysyłaniu wiadomości w standardzie SMS/MMS.

Dodatkowo, wprowadzono też pewne zabezpieczenie, które ma chronić użytkowników przed spamem czy oszustami. Mowa tutaj o oficjalnej weryfikacji nadawców biznesowych, w ramach której odbiorcy od razu wyświetlana jest nazwa firmy, od której otrzymał wiadomość. Dzięki temu użytkownik będzie miał pewność, że na przykład otrzymał wiadomość od kuriera, a nie od złodzieja, który się pod niego podszywa, aby skłonić potencjalną ofiarę do wejścia w zainfekowany link.

3 Ta sama wiadomość w standardzie SMS (po lewej) i RCS (po prawej). Źródło: https://blog.google/products/messages/safer-conversations-messages-verified-sms-and-spam-protection

RCS w Polsce

W maju 2020 roku Google zaczęło udostępniać użytkownikom technologię RCS w ramach aplikacji „Wiadomości”.

Jest ona domyślnie zainstalowana na większości smartfonów z Androidem, ale w razie jej braku można także pobrać ją ze sklepu Google Play. Po otwarciu aplikacji Google zachęca do włączenia RCS, które obecna jest w ustawieniach pod nazwą „Funkcje czatu”.

Żeby można było wysyłać do danego odbiorcy wiadomości wykorzystujące technologię RCS, musi ona zostać włączona w obu smartfonach. W przeciwnym wypadku pozostanie jedynie możliwość wysłania zwykłej wiadomości SMS. Warto podkreślić, że użytkownik może w każdej chwili wyłączyć standard Rich Communications Services, jeśli z jakiegoś względu nie będzie chciał dalej z niego korzystać.

Standard komunikacji mobilnej RCS nazywany jest niekiedy „zabójcą SMS-ów” lub „SMS 2.0”. Łatwo zauważyć, z czego to wynika. Ta nowoczesna obsługa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników oraz firm, wprowadzając wiele interesujących funkcji. Jest to rozwiązanie, na które zdecydowanie warto mieć oko.

Usługa RCS jest już dostępna dla polskich firm! Skorzystaj z pomocy mProfi, aby przeprowadzić skuteczną, efektywną kampanię przy wykorzystaniu jej licznych możliwości.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.