Najprostsza odpowiedź na pytanie, na czym polega marketing rekomendacyjny, określiłaby go jako formę reklamy, która skupia się na zachęcaniu klientów do polecania usług i produktów firmy innym osobom.
Popularność marketingu rekomendacyjnego i platform, które go umożliwiają, takich jak mProfi, wynika przede wszystkim z jego wysokiej skuteczności, opartej na społecznym dowodzie słuszności. Jeśli ktoś rozważa zakup jakiegoś produktu lub usługi i widzi, że wiele osób chwali ofertę firmy X, jest spora szansa, że zaufa właśnie jej. Zwłaszcza jeśli polecającym będzie osoba, której opinia jest dla potencjalnego klienta szczególnie istotna, a więc na przykład członek rodziny lub przyjaciel.
Jeśli widzimy, że przed restauracją ustawiają się kolejki, z góry założymy, że musi ona serwować świetne jedzenie — w przeciwnym wypadku nie chciałoby w niej zjeść tyle osób. Często wtedy dołączamy do oczekujących i sami stajemy się dowodem społecznej słuszności dla kolejnych osób. Reguła ta dotyczy nie tylko firmy jako całości, czy punktów usługowych, ale też konkretnych produktów, czy marek.