Czym jest platforma CPaaS? Zalety i zastosowania dla Twojego biznesu
Dzisiejszy świat to świat stale zachodzących dynamicznych zmian. W szczególności za sprawą AI każdy dzień może przynieść nową niespodziankę, na którą...
Marketing rekomendacyjny to klucz do zbudowania lojalnej i zaangażowanej bazy klientów. Dzięki platformie mProfi wdrożysz go w swojej firmie niskim kosztem w krótkim czasie. Zautomatyzuj wysyłkę e-maili i SMS-ów, a także przeprowadzaj ankiety NPS z poziomu przeglądarki.
mProfi » Marketing rekomendacyjny
Wiele gotowych szablonów e-maili do wyboru.
Odbiór wiadomości zwrotnych (SMS-ów, e-maili).
Prosta w obsłudze, a jednocześnie rozbudowana platforma.
MAILING
MASOWA WYSYŁKA SMS
ANKIETY NPS
BADANIA SATYSFAKCJI, POTRZEB
Poznaj opinie naszych klientów
Najprostsza odpowiedź na pytanie, na czym polega marketing rekomendacyjny, określiłaby go jako formę reklamy, która skupia się na zachęcaniu klientów do polecania usług i produktów firmy innym osobom.
Popularność marketingu rekomendacyjnego i platform, które go umożliwiają, takich jak mProfi, wynika przede wszystkim z jego wysokiej skuteczności, opartej na społecznym dowodzie słuszności. Jeśli ktoś rozważa zakup jakiegoś produktu lub usługi i widzi, że wiele osób chwali ofertę firmy X, jest spora szansa, że zaufa właśnie jej. Zwłaszcza jeśli polecającym będzie osoba, której opinia jest dla potencjalnego klienta szczególnie istotna, a więc na przykład członek rodziny lub przyjaciel.
Jeśli widzimy, że przed restauracją ustawiają się kolejki, z góry założymy, że musi ona serwować świetne jedzenie — w przeciwnym wypadku nie chciałoby w niej zjeść tyle osób. Często wtedy dołączamy do oczekujących i sami stajemy się dowodem społecznej słuszności dla kolejnych osób. Reguła ta dotyczy nie tylko firmy jako całości, czy punktów usługowych, ale też konkretnych produktów, czy marek.
Mówiąc, co to marketing rekomendacyjny, podkreśla się tytułowe rekomendacje, czyli polecanie produktów przez użytkownika innym osobom. W związku z tym może się on kojarzyć przede wszystkim z promowaniem firmy przez klienta w gronie jego najbliższych (rodziny, przyjaciół). Niewątpliwie taka forma rekomendacji jest istotna, natomiast dużą rolę, pełnią w marketingu rekomendacyjnym opinie, wystawiane produktowi publicznie.
Mogą to być oceny w sklepie internetowym, czy opis wrażeń z zakupionych produktów lub usług w mediach społecznościowych. Jednak jak je uzyskać? Można na przykład wykorzystać email marketing, a więc prosić o wystawienie recenzji po zakupie za pomocą maila. Klienci szczególnie chętnie biorą udział w takich inicjatywach, jeśli np. wiążą się one z wzięciem udziału w loterii czy otrzymaniem kodu rabatowego.
Przed rozpoczęciem kampanii marketingu rekomendacyjnego, jak i już po jej ukończeniu warto zbadać poziom lojalności klientów wobec firmy, przeprowadzając ankiety NPS. Można to zrobić SMS-owo, ale też za pomocą specjalnych formularzy. W ramach tego typu ankiet klienci są pytani na przykład o to, jakie jest prawdopodobieństwo, że poleciliby daną usługę lub produkt swoim znajomym.
Baza klientów każdej firmy może różnić się „startowym” poziomem lojalności i zaangażowania. Nawet w obrębie jednego przedsiębiorstwa można segmentować klientów na grupy o mniejszym lub większym poziomie zaangażowania (na przykład w firmie X kobiety mogą być bardziej lojalnymi klientami niż mężczyźni, czy też osoby starsze mogą wykazywać się większym zaangażowaniem niż młodsze).
Ewentualne zmiany w wynikach przed i po kampanii będą cenną wskazówką w badaniu skuteczności prowadzonych działań z zakresu marketingu rekomendacji. Warto także, zwracać uwagę np. na takie kwestie, jak zaangażowanie pod postami w mediach społecznościowych czy wyniki sprzedaży.
Marketing rekomendacyjny jest stosowany szczególnie często w relacjach B2C, zwłaszcza w formie afiliacji czy programów lojalnościowych, chociaż nie tylko. Mogą to być przykładowo sklepy internetowe czy platformy SaaS. W relacjach B2B rekomendacje i opinie również odgrywają ogromną rolę — są przedsiębiorstwa, które obsługują w dużej mierze właśnie klientów z polecenia.
Wdrożenie marketingu rekomendacyjnego w firmie może przebiegać na różne sposoby, w zależności od branży, oferty, założonych celów czy budżetu.
Niedrogą i łatwą w przygotowaniu opcją na początek jest przykładowo masowa wysyłka SMS-ów lub e-maili zachęcających do wystawienia oceny produktowi w sklepie internetowym. Oba te rozwiązania umożliwia platforma mProfi. Za jej pomocą szybko i sprawnie zorganizujesz skuteczną kampanię, a także przeprowadzisz różnego rodzaju ankiety SMS (i nie tylko) i badania.
Obecnie wielu potencjalnych klientów podchodzi coraz bardziej sceptycznie do tradycyjnych form reklamy, uważając je za nierzetelne i nieautentyczne. Potencjalni kupujący nie wierzą w zapewnienia producenta lub dystrybutora o jakości produktów, lub irytuje ich bezpośrednia styczność z reklamą. Marketing rekomendacyjny jest odpowiedzią na ten problem, jako że wyróżnia go autentyczność i brak nachalności.
Dzięki marketingowi rekomendacji produkty i usługi firmy trafiają do szerszego grona potencjalnych klientów, ponieważ np. klient może polecić je członkowi rodziny, który sam nie pomyślałby, że potrzebuje takiego produktu i nie natrafiłby na klasyczną reklamę. W praktyce oznacza to wzrost sprzedaży lub zainteresowania świadczonymi usługami.
Marketing rekomendacji może także prowadzić do pojawiania się większej ilości recenzji i opinii w miejscach powszechnie dostępnych (mediach społecznościowych, forach, kartach produktu w sklepie). Pozytywne opinie w sieci mogą zachęcić osoby niezdecydowane do zakupu, a także budują profesjonalny wizerunek firmy — są jej wizytówką.
Marketing rekomendacji skupia się na tym, aby klienci jak najchętniej dzielili się swoimi opiniami o produktach i usługach. Jest jednak jeszcze drugi ważny element układanki, o którym nie można zapominać — żeby rekomendacje przyniosły pożądany skutek, muszą być nie tylko wiarygodne i naturalne, ale również pozytywne.
Niska jakość produktów lub usług, słaba obsługa klienta, nierzetelna reklama — to wszystko w połączeniu z marketingiem rekomendacji może sprawić, że co prawda klienci będą aktywnie dzielili się swoimi wrażeniami, ale zamiast przyciągać kolejnych kupujących, będą ich one tylko odpychały. Z tego względu przy prowadzeniu kampanii marketingu rekomendacyjnego wysoka jakość zarówno produktu, jak i obsługi klienta jest kluczowa.
Koszt kampanii marketingu rekomendacji będzie zależny przede wszystkim od wybranej formy (np. mailing, SMS-y, program lojalnościowy) i jej zasięgu. W przypadku kampanii SMS-owej lub e-mailowej na platformie mProfi koszt pojedynczej wiadomości to zaledwie kilka groszy.
Firma może z łatwością skalować swoje wydatki marketingowe, poszerzając lub zawężając grupy odbiorców, a także zwiększając lub zmniejszając częstotliwość komunikacji. To wygodne i efektywne rozwiązanie, z którego mogą z powodzeniem korzystać zarówno małe i początkujące firmy, jak i wielkie przedsiębiorstwa.
Czym jest platforma CPaaS? Zalety i zastosowania dla Twojego biznesu
Dzisiejszy świat to świat stale zachodzących dynamicznych zmian. W szczególności za sprawą AI każdy dzień może przynieść nową niespodziankę, na którą...
System powiadomień SMS – Zalety, zastosowania i najlepsze praktyki
Co prawda wysyłanie SMS-ów nie jest już tak popularne, jak jeszcze kilkanaście lat temu, to jednak wciąż są one świetnym narzędziem...
Email2SMS – Jak przekształcić wiadomości email w SMS?
Jedną z najważniejszych zasad komunikacji jest umiejętność zwięzłego przekazywania tego, co chcemy powiedzieć. Według zbliżonej zasady kiedyś określono maksymalną dłu
Wysyłka SMS za granicę dla firm. Jak działa i ile kosztuje?
Wysyłka SMS za granicę to dla firm bardzo przydatne narzędzie. Mimo tego, że współcześnie prawie każdy z nas ma na komórce...
Permission marketing – dlaczego budowanie zaufania jest ważne dla rozwoju biznesu?
Mogłoby się wydawać, że na dzisiejszym etapie rozwoju technologii, pozyskanie klienta będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W pewnym sensie tak jest...
Co to jest inbound i outbound marketing? Kompletny przewodnik
Marketing to coś więcej niż po prostu reklama. To rozmaite strategie i podejścia do klienta, które mają podnieść zysk. W dzisiejszym...
Marketing w klubie sportowym — jak może wyglądać?
Marketing sportowy to klucz do serc kibiców i portfeli sponsorów. Efektywne kampanie mogą diametralnie zmienić postrzeganie drużyny, zwiększając jej widoczność i...
Co to jest personalizacja w marketingu i dlaczego jest istotna?
Z uwagi na wszechobecny zgiełk informacyjny, wyróżnienie się na tle konkurencji wymaga obecnie czegoś więcej niż tylko dobrego produktu. Problemem stają...
Remarketing — co to jest i jak z niego korzystać?
Gdy użytkownik opuszcza stronę internetową bez zakupu, nie oznacza to końca gry. Remarketing to sposób na ponowne dotarcie do tych cennych...
Jeśli masz szczegółowe pytania to skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, pomożemy Ci, doradzimy.