Remarketing — co to jest i jak z niego korzystać?
Gdy użytkownik opuszcza stronę internetową bez zakupu, nie oznacza to końca gry. Remarketing to sposób na ponowne dotarcie do tych cennych...
Marketing relacyjny pozwala firmie budować i umacniać więź z klientami, a co za tym idzie: zyskać ich lojalność i zaangażowanie. mProfi jest nowoczesnym narzędziem do marketingu relacji, dzięki któremu z łatwością wyślesz swoim odbiorcom spersonalizowane MMS-y, SMS-y i e-maile oraz zorganizujesz badania satysfakcji.
mProfi » Marketing relacyjny
Bogaty wybór szablonów e-maili.
Komunikacja dwukierunkowa (wysyłka i odbiór wiadomości).
Szerokie możliwości integracji z innym oprogramowaniem.
ŻYCZENIA URODZINOWE
KODY RABATOWE
NEWSLETTER
ANKIETY NPS
BADANIA JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA
SPECJALNE OFERTY, PROMOCJE
Definicja marketingu relacyjnego wskazuje, że jest to forma marketingu oparta na budowaniu, utrzymywaniu i rozwijaniu więzi z klientami. Jednak co to właściwie oznacza? Czym jest marketing relacyjny w praktyce? W ramach tej strategii marketingowej firma stawia przede wszystkim na personalizację swoich komunikatów, ale też produktów i usług.
Marketing oparty na relacji z klientem jest stosunkowo nowym rozwiązaniem. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu prym wiódł marketing transakcyjny, nakierowany na klienta masowego i niezaprzątający sobie głowy indywidualnymi potrzebami i oczekiwaniami odbiorców. Marketing transakcyjny i relacyjny to dwa zupełnie inne podejścia. W centrum tego pierwszego jest produkt lub usługa, a drugiego — klient.
Marketing relacyjny można wdrożyć w swojej firmie na bardzo wiele sposobów. To, które opcje będą najlepsze dla danej firmy, zależy między innymi od takich czynników, jak branża, budżet czy grupa docelowa.
Często spotykane elementy marketingu relacji to różnego rodzaju programy lojalnościowe, w tym karty i kluby stałego klienta, a także programy afiliacyjne i referencyjne. Za ich pomocą firma buduje pewnego rodzaju społeczność, a członkostwo w niej jest dla klientów z różnych względów atrakcyjne (np. specjalne oferty, wydarzenia, zniżki tylko dla klubowiczów, możliwość uzyskania prowizji za polecanie produktów).
Podstawą marketingu relacyjnego jest indywidualne podejście do klienta. W związku z tym obejmuje on także m.in. mailing z życzeniami urodzinowymi, spersonalizowane kody rabatowe czy wiadomości przypominające o porzuconym koszyku bądź o tym, że oglądane wcześniej produkty znalazły się właśnie na wyprzedaży.
Zasada działania marketingu relacyjnego jest stosunkowo prosta. Jeśli czujemy więź z daną marką, będziemy chętniej o niej mówić, dzielić się swoją opinią, sięgać po jej produkty i usługi. W przypadku, gdy jest nam ona obojętna, bez zastanowienia skorzystamy z oferty innej firmy, szczególnie jeśli cena czy inne parametry produktu lub usługi są podobne.
Dzięki marketingowi relacji, gdy klient będzie chciał kupić produkt będący w ofercie firmy, z którą nawiązał więź, to właśnie o niej pomyśli jako pierwszej. Między innymi z uwagi na sentyment, pozytywną opinię o jakości produktów czy obsługi klienta oraz poczucie, że jest przez nią ceniony i traktowany indywidualnie, a nie jako jeden z wielu.
Marketing relacyjny występuje w tak wielu formach, że w niemal każdej branży można znaleźć dla niego zastosowanie; niezależnie od wielkości firmy i posiadanego budżetu, co oznacza, że to dobra opcja także dla małych i początkujących działalności. Zarówno, jeśli grupą docelową są klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Elementy marketingu relacji pojawiają się w strategiach m.in. sklepów internetowych (programy lojalnościowe, afiliacyjne, rekomendacyjne) i stacjonarnych, instytucji finansowych (specjalne usługi dla klientów VIP, spersonalizowane oferty), w branży turystycznej i gastronomicznej (promocje dla stałych klientów) i nie tylko. Również event marketing chętnie wykorzystuje tę formę reklamy, aby zbudować zaangażowaną, stałą bazę uczestników organizowanych wydarzeń.
Wdrożenie marketingu relacyjnego nie musi wiązać się z inwestycją dużej ilości zasobów (czasu, pieniędzy), aczkolwiek wiele zależy tutaj od wybranych metod reklamy. W przypadku platformy mProfi proces rozpoczęcia przygody z marketingiem relacji jest szybki i bezproblemowy, a przy tym niedrogi w realizacji.
Platforma jest dostępna z poziomu przeglądarki, co oznacza, że nie trzeba instalować żadnego oprogramowania na swoim urządzeniu. Wystarczy założyć i aktywować konto. Kolejnym krokiem jest z reguły importowanie lub utworzenie bazy kontaktów. Taka lista kontaktów będzie dzielona między różnymi typami kampanii, aby ułatwić ich tworzenie. Odbiorcy mogą także sami automatycznie dopisywać się do listy, na przykład za pośrednictwem SMS-ów lub specjalnych formularzy.
mProfi oferuje możliwość masowej wysyłki SMS-ów, MMS-ów lub e-maili w czasie rzeczywistym, a także w wybranym dniu i godzinie, co pozwala rozplanowywać kampanie na przyszłość. Użytkownicy mogą tworzyć szablony wiadomości, a nawet (w przypadku mailingu) korzystać z gotowych wzorów na różne okazje. Warto także skorzystać z możliwości przeprowadzania ankiet — zarówno tradycyjnych, np. badających poziom zadowolenia z oferowanych usług i produktów, jak i ankiet NPS, mierzących lojalność klientów.
Kolejnym ważnym krokiem jest regularne weryfikowanie rezultatów prowadzonych działań m.in. za pomocą wbudowanego modułu raportowego. Dzięki temu firma będzie wiedziała, czy poszła w dobrym kierunku, czy na przykład treści wiadomości wymagają modyfikacji. Warto także przeprowadzać testy, aby móc łatwo porównać różne rozwiązania np. w zakresie tonu wiadomości.
Marketing partnerski i relacyjny na pierwszy rzut oka mogą wydawać się odmiennymi koncepcjami, ale w praktyce tych dwóch pojęć używa się zamiennie. Traktowanie klienta, jako partnera to bowiem nic innego, jak budowanie z nim relacji i zapewnienie indywidualnego podejścia, ukierunkowanego na spełnienie konkretnych potrzeb.
Klient to słowo, które kojarzy się z prostą, pozbawioną zabarwienia emocjonalnego relacją — ktoś płaci, a ktoś dostarcza produkt lub wykonuje usługę. Relacja partnerska to taka, w której obie strony ze sobą aktywnie współpracują. Stąd też marketing partnerski stał się jednym z synonimów marketingu relacyjnego.
Wady marketingu relacji trzeba rozpatrywać w odniesieniu do konkretnej metody. Przykładowo, wdrożenie programu lojalnościowego może być złożonym, czasochłonnym i kosztownym zadaniem, wymagającym wsparcia zespołu IT. Jednak są także takie odmiany marketingu relacyjnego, które nie wymagają dużych inwestycji i specjalistycznego wsparcia.
Przykładowo, masowa wysyłka SMS ze spersonalizowanym komunikatem nie wiąże się z wysokimi kosztami (wysyłka jednej wiadomości kosztuje zaledwie kilka groszy), a bywa bardzo skuteczna. W treści wiadomości można zawrzeć pola dynamiczne, dzięki czemu dla każdego odbiorcy będzie ona wyglądać nieco inaczej, np. każdy zobaczy w treści SMS-a swoje imię.
Obecnie coraz trudniej jest trafić do klientów z przekazem marketingowym. Wielu odbiorców podchodzi do tradycyjnych komunikatów reklamowych z podejrzliwością i stara się ich unikać. Marketing relacyjny pozwala zniwelować barierę między firmą a klientem i nawiązać bardziej bezpośredni kontakt. Zadbanie o stworzenie i umacnianie więzi z odbiorcami zwiększa prawdopodobieństwo, że skorzystają z usług firmy nie raz, a wielokrotnie, a także, że będą polecać ją innym, czy to swoim bliskim, czy w ramach ocen i recenzji w Internecie.
To jednak tylko jedna z możliwych odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto stosować marketing relacyjny. Kolejnym z jego możliwych rezultatów jest między innymi zwiększone zaangażowanie klientów, w tym pod postami w mediach społecznościowych czy podczas organizowanych wydarzeń. Zaangażowana społeczność przekłada się na zyski firmy, jako że może zachęcić kolejne osoby do zapoznania się z ofertą, a także pomaga budować wizerunek lidera branży.
Narzędzia do marketingu relacji upraszczają pewne procesy związane z personalizacją kontaktów z klientami, a także pozwalają skuteczniej monitorować osiągane rezultaty. Dostępne rozwiązania różnią się między innymi kosztem, a także ilością i typem dostępnych funkcji. Zwłaszcza w przypadku mniejszych firm, warto ograniczać się przede wszystkim do tych narzędzi, które będą najbardziej przydatne w realizacji założonych celów.
Platforma mProfi to zaawansowane narzędzie do komunikacji mobilnej, pozwalające na szybką i bezproblemową masową wysyłkę SMS-ów i MMS-ów, mailing reklamowy, przeprowadzanie ankiety (w tym badań satysfakcji i ankiet NPS) i nie tylko. Z uwagi na intuicyjny, łatwy w obsłudze interfejs i atrakcyjne warunki współpracy, doskonale sprawdzi się w każdej firmie, od niewielkich działalności, po duże przedsiębiorstwa, organizacje i wspólnoty.
Remarketing — co to jest i jak z niego korzystać?
Gdy użytkownik opuszcza stronę internetową bez zakupu, nie oznacza to końca gry. Remarketing to sposób na ponowne dotarcie do tych cennych...
6 przykładów newslettera, na które warto zwrócić uwagę
Newslettery mogą być niezwykle skuteczne, ale tylko wtedy, gdy są dobrze zaprojektowane i mają przemyślaną treść. Jakie cechy powinien mieć idealny...
Double opt-in i single opt-in w newsletterze — czym są i które wybrać?
Gromadzenie zapisów do newslettera to pierwszy krok w budowaniu zaangażowanej społeczności. Jednak zanim zdecydujesz, które podejście wybrać — double opt-in czy...
Co to jest promocja? Definicja i rodzaje
Promocja to więcej niż tylko oferta specjalna czy reklama – to strategia, która może znacząco wpłynąć na sukces Twojej firmy. Co...
Strategia marketingowa hotelu – przykłady i najlepsze praktyki
Strategia marketingowa hotelu — przykłady, wskazówki i najlepsze praktyki Strategia marketingowa hotelu to coś, bez czego trudno przetrwać, a tym bardziej...
Wysłanie follow-up emaila może okazać się różnicą między zdobyciem nowego klienta a utratą szansy na sprzedaż. Dowiedz się, co to follow-up...
Marketing afiliacyjny — co to za strategia i czy warto ją wdrożyć?
Marketing afiliacyjny to coraz popularniejsza strategia, która pozwala firmom na zwiększenie sprzedaży bez dużych nakładów finansowych. Charakteryzuje się wysoką elastyczno
Cykliczne wysyłanie SMS — jak działa?
Wysoka skuteczność i niski koszt realizacji kampanii sprawia, że mimo upływu lat SMS marketing nie traci na popularności. Często składa się...
Czym są maile transakcyjne i jak je tworzyć?
Maile transakcyjne to nie tylko wiadomości potwierdzające działania użytkowników, ale także istotne narzędzie budowania relacji z odbiorcami. Jakie są ich rodzaje...
Jeśli masz szczegółowe pytania to skontaktuj się z nami. Odpowiemy na Twoje pytania, pomożemy Ci, doradzimy.