Permission marketing – dlaczego budowanie zaufania jest ważne dla rozwoju biznesu?
Mogłoby się wydawać, że na dzisiejszym etapie rozwoju technologii, pozyskanie klienta będzie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W pewnym sensie tak jest – sposobów na dotarcie do konsumenta jest wiele, jednak w praktyce potencjalni odbiorcy mają również więcej sposobów na blokowanie reklam, z czego chętnie korzystają. Właśnie dlatego wiele firm zmienia podejście do tematu. Permission marketing, czyli marketing za zgodą, opiera się na zaufaniu, co pozwala budować trwalszą relację i mocniej przywiązać klienta do marki.
Spis treści
Co to jest permission marketing?
Można śmiało powiedzieć, że znaczenie permission marketingu kryje się w jego nazwie. Marketing za zgodą (lub za przyzwoleniem) polega na zdobyciu zgody klienta na otrzymywanie treści marketingowych. Taka strategia marketingowa, w odróżnieniu od m.in. cold mailingu, czy zwykłego natarczywego spamowania, pozwala na budowanie więzi z odbiorcą. W ten sposób potencjalny klient czuje się bardziej szanowany i mocniej przywiązuje się do marki. Przede wszystkim jednak oznacza to, że chętniej do naszych reklam w ogóle zajrzy.
Dlaczego warto wykorzystywać marketing za przyzwoleniem?
Permission marketing to sposób prowadzenia działań promocyjnych, który w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu. Z jednej strony wymagany prawnie (obecnie musisz mieć zgodę na kontakt marketingowy z klientem), z drugiej poniekąd wymuszony przez reakcje samych konsumentów, którzy mają dość spamu. Warto wykorzystywać marketing za przyzwoleniem dokładnie z powodu, który sugeruje sama nazwa. W rzeczywistości ten sposób nie różni się wiele od tego znanego z definicji marketingu. Można powiedzieć, że wyróżnia się bardziej etycznym podejściem do prowadzenia kampanii.
Zgoda klienta oznacza przede wszystkim, że ten już na wstępie jest zainteresowany Twoją ofertą, co samo w sobie stanowi wartość. Jest duża szansa na to, że zgodę wyraził przy dokonywaniu zakupów, a to, co dostanie mailowo, może go utwierdzić w przekonaniu, że dobrze postąpił. Wyraźna zgoda od klienta pozwala jednak na dużo więcej działań niż sam mailing – umożliwia profilowanie i dopasowywanie indywidualnych ofert.
Profilowanie to nic innego jak zbieranie danych o kliencie, np. jego historii zakupowych czy przeglądanych przedmiotów. To pozwala na wysłanie wiadomości (nie tylko w formie newslettera, ale też powiadomienia push na telefonie) z dopasowaną, indywidualną ofertą – a takie mają dużo większą szansę na konwersję.
Jakie są zalety permission marketingu?
Sprawdźmy, jakie dokładnie są zalety permission marketingu?
- Pierwszą i najważniejszą zaletą permission marketingu jest to, o czym wspomnieliśmy przed chwilą – wysokiej jakości relacja z klientem. Odbiorca, który wyrazi zgodę na marketing, jest bardziej zaangażowany i otwarty na oferty z Twojego sklepu.
- Taka forma marketingu jednoznacznie poprawia postrzeganie Twojej firmy i pozycjonuje ją, jako godną zaufania.
- Prowadzenie permission marketingu prowadzi do wyższej konwersji, gdyż Twoje wiadomości trafiają tylko do naprawdę zainteresowanych osób.
- Z tego powodu możesz również ograniczyć koszty. Koszt wysyłki wiadomości z marketingiem zazwyczaj jest zależny od liczby wysłanych maili, a przy permission marketingu wysyłasz ich mniej.
Jakich narzędzi można użyć do permission marketingu?
Na rynku istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na automatyzację tego procesu – przynajmniej jeśli chodzi o zbieranie mailowej bazy danych. Takie narzędzia pozwalają na łatwe zarządzanie listami subskrybentów, czy automatyczną wysyłkę spersonalizowanych wiadomości, ewentualnie tworzenie konkretnych kampanii dla określonych części naszej bazy. Zadbają również o to, żeby automatycznie wykluczać maile, które np. wycofały zgodę na marketing. Rola tych narzędzi jest nie do przecenienia. Ułatwiają procesy, a w połączeniu z naszą wiedzą, z zakresu marketingu internetowego, pomogą tworzyć jeszcze efektywniejsze kampanie i coraz skuteczniejsze strategie.
Potrzebujesz narzędzia, które usprawni Twoją pracę? Sprawdź mProfi – permission marketing w postaci newslettera i SMS-ów w jednym miejscu!
Jak wykorzystać permission marketing w swoich działaniach?
W celu wdrożenia permission marketingu do swoich działań kluczowe jest stworzenie lejka, przez który będziesz pozyskiwał zgody odbiorców. Może to być formularz subskrypcji na stronie lub zgoda na otrzymywanie newslettera, czy ofert specjalnych. Jak skłonić klientów do udzielenia zgody? Zaoferować coś o konkretnej wartości: zniżkę na pierwsze zamówienie lub darmowy e-book, który może ich zainteresować.
Ważne, by odbiorca mógł się łatwo zapisać, ale również łatwo wypisać – pamiętaj o tym, gdyż aktualnie jesteś zobligowany do tego prawnie!
Przykłady marketingu za przyzwoleniem
Najpopularniejszym przykładem marketingu za pozwoleniem są popularne kampanie e-mail marketingowe. Maile pozyskane według powyższego sposobu mogą być wykorzystywane do regularnych informacji o promocjach i aktualizacjach oferty. Innym świetnym przykładem są aplikacje na smartfonach, które mogą wysyłać użytkownikom powiadomienia o ofertach i promocjach. W tym przypadku również to użytkownik udziela zgody aplikacji na wysyłanie powiadomień, czym jednocześnie wyraża zgodę na marketing. W podobny sposób działają social media, gdzie to użytkownicy wybierają, które marki chcą obserwować.
Co jeszcze warto wiedzieć o permission marketingu?
Jak już wiemy, permission marketing opiera się o jedną, podstawową zasadę: zgodę klienta. Mimo wszystko warto pamiętać jeszcze o kilku innych kwestiach.
- Poszanowaniu prywatności klienta. Dobrze mieć zgodę, ale jeszcze lepiej tego nie wykorzystywać. Przesadzanie z ilością maili i powiadomień może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.
- Priorytetowo traktuj dbanie o dane swoich klientów. Zapewnij firmie Inspektora Danych Osobowych, który będzie znał na pamięć Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO).
- Możliwość wycofania zgody. Pamiętaj! Według przepisów RODO możliwość wycofania zgody musi być równie łatwa, co wyrażenie zgody. Postaraj się możliwie uprościć ten proces. Kusić może zaimplementowanie kilku różnych potwierdzeń, z nadzieją na utrzymanie klienta, ale przynosi to odwrotny efekt. Jeśli klient zdecydował się opuścić grono Twoich odbiorców, lepiej mu na to pozwolić, z nadzieją, że wróci. Utrudnianie tego procesu tylko utwierdza konsumenta w przekonaniu, że dobrze zrobił i na pewno zapamięta Twoją firmę ze złej strony.
- Dbanie o listę odbiorców. Ważnym elementem permission marketingu jest utrzymywanie porządku w swojej liście odbiorców. Posiadanie dużej liczby kontaktów kusi, ale w rzeczywistości lepiej usuwać nieaktywnych. Koszt oprogramowania do permission marketingu zazwyczaj zależy od liczby rekordów. Jeśli jakiś jest nieaktywny, może zwolnić miejsce innemu.
- Długoterminowa efektywność. Permission marketing może wymagać czasu na zbudowanie odpowiedniej bazy. Długofalowo jego efektywność jest jednak znacznie wyższa. Zadowoleni klienci są bardziej skłonni do dokonywania zakupów, nawet w sytuacjach, gdy nie mieli tego w planach.
Jak zbudować listę subskrybentów ze zgodą na marketing?
Wspomnieliśmy już trochę na ten temat, jednak postarajmy się przyjrzeć z bliska. W jaki sposób zbudować listę subskrybentów ze zgodą na marketing?
- Oferuj namacalną wartość w zamian za zapis. Najprostszy sposób to wręczenie zniżki/vouchera na zakup. Najlepiej mocno ograniczonego czasowo, żeby pomóc w konwersji. Inną wartością może być e-book. Musisz się jednak upewnić, że będzie on zawierał wartościowe treści, najlepiej niedostępne nigdzie indziej. Możesz również rozważyć limitowany lub wczesny dostęp do swojej oferty.
- Prosty formularz. Zapis do listy mailingowej powinien być prosty i szybki, żeby klient nie zdążył zmienić zdania. Dobrze widoczny przycisk CTA (Call to Action) czyni cuda.
- Twórz segmenty. Segmenty będą zbierały klientów np. na podstawie ich zainteresowań lub preferencji zakupowych. Od razu dbaj o to, żeby każdy z Twoich potencjalnych klientów w wiadomościach od Ciebie widział to, co chce.
- Wykorzystuj specjalne landing page’e i popupy. Dedykowany landing page zaprojektowany specjalnie w tym celu to świetny sposób na szybkie dodanie wielu kontaktów do listy. Możesz również wykorzystać popupy, które po jakimś czasie obecności na stronie przypomną użytkownikowi o możliwości zapisu. Uważaj jednak! Popupy nie mogą być zbyt nachalne!
- Zbieraj subskrybentów na różnych kanałach. Strona to jedno, ale w dzisiejszym świecie równie ważne są social media. Jeśli uczestniczysz w fizycznych targach, czy konferencjach – to też dobre miejsce.
- Testuj i optymalizuj strategie. Nie ma jednej strategii, która na 100% zapewni Ci sukces. To ciągłe zmienianie i testowanie.
Permission marketing to strategia, która daje firmom możliwość budowania silniejszych, bardziej wartościowych relacji z klientami, jednocześnie zwiększając skuteczność działań marketingowych.
Brak komentarzy
Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.