Definicja marketingu — najważniejsze informacje dla początkującego marketera

marketing-definicja

Definicja marketingu — najważniejsze informacje dla początkującego marketera

Definicja marketingu to jedna z pierwszych informacji, którą powinien przyswoić każdy początkujący marketer (i nie tylko — wiedza ta przyda się także m.in. właścicielom firm). Wydawałoby się, że jest ona oczywista, ale w rzeczywistości często myli się ją z pojęciem sprzedaży. Wszystko dokładnie omówimy poniżej! 

Definicja marketingu, czyli co to marketing i do czego służy?

Czym jest marketing? Wbrew pozorom trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Definicji marketingu jest bowiem naprawdę wiele i potrafią się one od siebie znacząco różnić. Inaczej przedstawia tę kwestię Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, inaczej Philip Kotler, a jeszcze inaczej dziesiątki innych organizacji i czołowych postaci z branży.

Najprościej można powiedzieć, że jest to proces identyfikacji, zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klienta, aby stworzyć dla niego konkretną wartość, która przekłada się na długoterminową lojalność i co za tym idzie rentowność firmy. Można tego dokonywać na różne sposoby, takie jak przykładowo marketing rekomendacyjny, relacyjny i wiele innych.

Pytając o definicję tego, czym jest marketing, trzeba mieć na uwadze to, że chociaż koncepcje są różne, ostateczny cel jest jeden: umocnienie pozycji marki na rynku poprzez wpływanie na decyzje zakupowe konsumentów.

Masowa wysyłka SMS, MMS i e-maili, głosowania, ankiety, moduł analityczny — wszystko to i wiele więcej oferuje nowoczesna platforma do komunikacji mobilnej mProfi. Zarejestruj się, aby sprawdzić te funkcje w praktyce!

Historia marketingu — od starożytności do dnia dzisiejszego

Historia marketingu jest nieodłącznie związana z ewolucją społeczeństw i systemów ekonomicznych. Przejawiała się w praktykach sprzedaży i handlu stosowanych już w starożytności. Szersza definicja marketingu i jego podstawy zaczęły jednak krystalizować się dopiero z rozwojem przemysłu i urbanizacji w XIX wieku.

Początki marketingu, jaki znamy dzisiaj, wiążą się z rewolucją przemysłową, kiedy to produkcja na ogromną skalę i postęp technologiczny dały masom dostęp do szerszej gamy produktów. Wzrósł zarówno popyt, jak i podaż. Na początku marketing był silnie związany z samą sprzedażą, ale stopniowo zaczęto dostrzegać konieczność zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klienta.

Wraz z postępującą cyfryzacją, branża ewoluowała, dopasowując się do zmieniających się warunków. Powstały zupełnie nowe rodzaje marketingu, w tym marketing online, co oznaczało konieczność wdrożenia nowych strategii i korzystania z zaawansowanych narzędzi, takich jak system SMS. Nie zapisano jednak jeszcze ostatniej karty w historii marketingu. Branża cały czas się rozwija, teraz między innymi w kontekście nowych możliwości związanych ze sztuczną inteligencją.

Podstawowe zasady marketingu, które trzeba znać

Jak zacząć przygodę z marketingiem? Na temat tej branży napisano już niejeden opasły tom akademicki, więc niemożliwe jest zebranie całej potrzebnej wiedzy w jednym artykule. Są jednak pewne podstawowe zasady marketingu, które pomagają lepiej zrozumieć tę dziedzinę i będą szczególnie przydatne dla początkujących. 

Przykładowo, Philip Kotler, często nazywany „ojcem nowoczesnego marketingu”, jest zwolennikiem koncepcji ukierunkowania na klienta. Oznacza to, że marketing powinien koncentrować się na zrozumieniu i zaspokajaniu potrzeb klienta (w związku z tym dużą rolę odgrywa marketing relacyjny, skupiony na zacieśnianiu więzi z wybraną grupą docelową).

Innym istotnym pojęciem, jeśli chodzi o podstawy marketingu, jest różnicowanie (a także pozycjonowanie), które ma kluczowe znaczenie w dzisiejszym zatłoczonym rynku. Jack Trout, jeden z ojców tej koncepcji, podkreślał, jak ważne jest wyróżnianie swojej marki poprzez unikalne cechy i wartości. Co odróżnia prowadzoną markę od konkurencji? Dobry marketingowiec powinien być w stanie bez problemu odpowiedzieć na to pytanie.

Wreszcie, nie można zapominać o słynnej zasadzie marketingowej „4P”, stworzonej przez Jerome’a McCarthy’ego, która mówi o czterech podstawowych elementach: produkcie, cenie, dystrybucji i promocji. Każdy element musi być starannie przemyślany i skoordynowany, aby stworzyć i zrealizować skuteczną strategię.

Najważniejsze rodzaje marketingu

Czym zajmuje się marketing? Jest to branża, która obejmuje wiele różnych typów i technik, stąd można zaobserwować w niej trend specjalizowania się w wąskich dziedzinach. Najczęściej spotykane rodzaje marketingu można podzielić na dwie główne kategorie: metody tradycyjne i cyfrowe.

Marketing tradycyjny to stare, sprawdzone rozwiązania, które obejmują reklamę telewizyjną, radiową, drukowaną i marketing bezpośredni. Choć w dobie cyfryzacji stają się one coraz mniej popularne, nadal mają swoje miejsce w strategiach marketingowych wielu firm.

Z drugiej strony, marketing online to nowoczesne podejście, które obejmuje takie działania jak SEO, SEM, content marketing, social media marketing i email marketing. Są to rozwiązania, które wykorzystują współczesne narzędzia i metody, aby na masową skalę (i niskim kosztem) dotrzeć do klientów, zrozumieć ich potrzeby i zbudować z nimi relacje.

Jak narzędzia marketingowe mogą wpłynąć na skuteczność kampanii?

Odpowiednie narzędzia marketingowe mają kluczowe znaczenie dla skuteczności kampanii. Każda firma może korzystać z nieco innego zestawu aplikacji, ale są pewne uniwersalne rozwiązania, które przydają się niemal zawsze. 

Szczególne miejsce wśród instrumentów marketingu zajmują platformy analityczne, takie jak Google Analytics. Oferują one możliwość dogłębnej analizy zachowań użytkowników, co jest kluczowe dla tworzenia efektywnych, trafiających w oczekiwania odbiorców strategii marketingowych.

Przydatne mogą okazać się także między innymi platformy do masowej wysyłki SMS i e-maili, takie jak mProfi. Dzięki funkcjom automatyzacji, a także możliwości personalizacji komunikatów i monitorowania wyników kampanii, prowadzone działania marketingowe stają się bardziej precyzyjne i wymagają mniejszej ilości zasobów.

Dostępnych rozwiązań jest oczywiście znacznie więcej. Warto się z nimi zapoznać, a także poszerzać swoją wiedzę o marketingu o dodatkowe informacje. Liczymy, że zebrane w tym materiale wskazówki okażą się przydatne dla osób, które stawiają pierwsze kroki w tej branży!

Masowa wysyłka SMS, MMS i e-maili, głosowania, ankiety, moduł analityczny — wszystko to i wiele więcej oferuje nowoczesna platforma do komunikacji mobilnej mProfi. Zarejestruj się, aby sprawdzić te funkcje w praktyce!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.