Marketing internetowy — co to i czy warto w niego inwestować?

Marketing internetowy — co to i czy warto w niego inwestować?

Niemal każda firma, nawet najmniejsza, praktykuje obecnie jakąś formę marketingu. Wciąż prężnie działa marketing tradycyjny (billboardy, reklamy w radiu, prasie, telewizji), ale nie da się nie zauważyć, że na coraz silniejszą pozycję pnie się marketing internetowy. W takim razie, co to jest marketing online i co trzeba o nim wiedzieć?

Co to marketing internetowy? Definicja

Najprostsza definicja marketingu internetowego wskazuje, że są to wszelkie działania marketingowe prowadzone za pośrednictwem sieci, a więc w wyszukiwarkach, na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, a także aplikacjach mobilnych.

W praktyce oznacza to, że jest to niezwykle szeroka dziedzina marketingu, na którą składa się wiele różnorodnych form działania. Niektóre firmy wdrażają zaledwie kilka, inne niemal wszystkie możliwe. Wiele zależy tutaj od branży, budżetu, założonych celów i innych indywidualnych czynników.

Masowa wysyłka e-maili przez platformę mProfi — szybko, wygodnie i niewielkim kosztem. Już od zaledwie kilku groszy za wiadomość. Sprawdź, jakie to proste!

Rodzaje marketingu internetowego

Nawet jeśli na początku swojej przygody z marketingiem internetowym zacznie się wdrażać go jedynie w niewielkim stopniu, warto mieć z tyłu głowy wszystkie najważniejsze dostępne możliwości. 

W pierwszej chwili wiele z nich może brzmieć na trudne do zrealizowania, ale w praktyce nie musi tak być. Dużą pomocą mogą okazać się różnego rodzaju narzędzia marketingowe, dzięki którym cały proces przygotowywania, uruchamiania i analizy kampanii stanie się znacznie prostszy i szybszy. Oto najpopularniejsze rodzaje marketingu internetowego, które warto znać!

Content marketing

Content marketing, czyli marketing treści, to niezwykle szerokie pojęcie, które trzeba znać, jeśli ktoś się zastanawia, co to jest marketing internetowy. Składa się na niego wiele elementów, które szerzej omówimy poniżej. 

Tłumacząc pokrótce, jest to forma marketingu skupiająca się na tworzeniu różnego rodzaju treści o wielorakim charakterze. Może to być marketing bezpośredni, czyli wprost sprzedażowy, ale też np. treści edukacyjne. Na te drugie kładzie się coraz większy nacisk. 

Edukowanie użytkowników, dostarczanie im ciekawych i rzetelnych informacji, przydatnych narzędzi i innych tego typu rozwiązań niekoniecznie poprowadzi od razu do sprzedaży. Może jednak zbudować zaufanie, które później, gdy potencjalny klient zobaczy reklamę czy inne treści typowo sprzedażowe, zaprocentuje większą szansą na dokonanie zakupu przez daną osobę.

SEO

W odpowiedzi na pytanie, co to jest e-marketing, trzeba zacząć od omówienia tego właśnie zagadnienia. Biorąc pod uwagę bardzo dużą konkurencję w większości branż, trudno jest stronie internetowej wzbić się na wyżyny wyników wyszukiwania w Google bez inwestowania w działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization, czyli w optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych). Jednocześnie pobyt na dalszych pozycjach skazuje witrynę na niebyt, ponieważ większość użytkowników odwiedza tylko topowe strony.

Tylko co to właściwie jest SEO? Wraz z upływem czasu ilość aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę, aby zwiększyć szanse strony na osiągnięcie dobrych pozycji, staje się coraz większa. Kluczowe elementy to m.in. dopracowanie witryny pod względem technicznym, aby była optymalna z perspektywy Google, zapełnianie jej wysokiej jakości treściami, a także pozyskiwanie linków do strony z wartościowych portali.

Google Ads

Google Ads, czyli reklamy w wyszukiwarce Google (przy czym warto wskazać, że istnieją także analogiczne systemy dla wielu innych wyszukiwarek, np. Bing Ads), to świetny sposób na bezpośrednie dotarcie do osób, które szukają jakiegoś produktu lub usługi. Ta forma marketingu internetowego jest często stosowana w połączeniu z omówionym powyżej SEO, jako jego uzupełnienie. 

W ten sposób można pojawiać się na szczycie wyników wyszukiwania, zanim jeszcze działania SEO przyniosą pożądany efekt, płacąc jednak za każde kliknięcie. Google Ads jest zresztą bardzo rozbudowane i obejmuje nie tylko samą wyszukiwarkę (chociaż faktycznie to ona jest tutaj najważniejsza), ale także możliwość wyświetlania reklam w Gmailu, na YouTube czy na milionach stron internetowych, które zgodziły się wyświetlać banery reklamowe w ramach systemu amerykańskiego giganta.

Trzeba mieć przy tym na uwadze, że w niektórych branżach tego typu reklama może być niedozwolona lub ograniczona (powinny zwrócić na to uwagę m.in. firmy, które prowadzą marketing usług medycznych, w tym medycyny estetycznej). Czy to przez prawo powszechnie obowiązujące, czy zasady etyki zawodowej, czy wreszcie regulamin systemu Google Ads. Warto zweryfikować tę kwestię przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań reklamowych.

Social media marketing

Jeśli zapytalibyśmy przypadkową osobę o to, co to marketing internetowy, jest duża szansa, że w pierwszej chwili przyszłaby jej do głowy promocja na portalach społecznościowych. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę fakt, jak ogromną cieszą się one popularnością. W ramach mediów społecznościowych można publikować reklamy i warto to robić — zaawansowane systemy targetowania pozwalają docierać do starannie wyselekcjonowanych grup odbiorców i przeprowadzać skuteczne akcje remarketingowe. Jednak same posty sponsorowane to za mało. 

Ważne jest też publikowanie treści organicznych. Profil firmowy, który świeci pustkami, nie będzie wzbudzał zaufania odbiorców i może skutecznie zniechęcić ich do skorzystania z usług danego przedsiębiorcy. To, co powinno się na nim znaleźć, w dużej mierze zależy od kwestii indywidualnych, takich jak branża i przyjęty głos marki. Natomiast niezależnie od tych okoliczności, ważna jest poprawność ortograficzna i merytoryczna zamieszczanych treści i ich wysoka jakość. Warto, aby wszelkie grafiki i wideo dołączane do postów były miłe dla oka i spójne wizualnie (pod kątem kolorystyki, ale też ogólnego stylu).

Niektóre branże łatwiej przekuć na ciekawe i angażujące posty (tak jest, jeśli chodzi np. o marketing mody, w przypadku którego bardzo ważne są treści atrakcyjne wizualnie), w innych jest to trudniejsze. Warto mocno zastanowić się nad tą kwestią i poszukać kreatywnego rozwiązania, aby odróżnić się od konkurencji. Istotna jest także regularność. Z jednej strony nie można zarzucać użytkowników dziesiątkami postów dziennie, ponieważ będzie to dla niż uciążliwe. Z drugiej, nie powinno się znikać na długie miesiące, ponieważ w tak zwanym międzyczasie potencjalni klienci mogą już o firmie zapomnieć. Marketing internetowy w social mediach wymaga więc zachowania odpowiedniego balansu.

E-mail marketing

Chociaż w komunikacji prywatnej obecnie dominują komunikatory (z których również firmy korzystają w ramach marketingu internetowego coraz częściej), to w przypadku kontaktu z klientem wciąż szalenie popularny jest mailing. Charakteryzuje się on dużą elastycznością pod względem zawartości (tekst, ale też różnego rodzaju grafiki, przyciski, GIF-y i inne), a przy tym łatwą mierzalnością skuteczności. Analizując i testując poszczególne elementy, można prowadzić do zwiększenia otwieralności wiadomości i kliknięć zawartych w nich linków.

E-maile do klientów mogą zawierać powiadomienia o rozpoczynającej się wyprzedaży, nowych produktach w ofercie, zbliżającej się wizycie, statusie zamówienia, specjalnych benefitach dla stałych klientów i wiele więcej. Sporo firm prowadzi newslettery, przykładowo z treściami edukacyjnymi lub zbiorem najciekawszych nowinek z branży, tak aby edukować klientów i budować pozycję eksperta. Popularnym rozwiązaniem jest także przesyłanie e-mailowo wszelkiego rodzaju życzeń (świątecznych, urodzinowych, na rocznicę rozpoczęcia współpracy i nie tylko). MProfi oferuje gotowe szablony różnych typów wiadomości, dzięki czemu przygotowanie kampanii jest jeszcze prostsze, nawet jeśli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z tym rodzajem marketingu w Internecie.

Masowa wysyłka e-maili przez platformę mProfi — szybko, wygodnie i niewielkim kosztem. Już od zaledwie kilku groszy za wiadomość. Sprawdź, jakie to proste!
Kontakt

Influencer marketing

Influencer marketing zaczyna z roku na rok odgrywać coraz większą rolę, jeśli chodzi o marketing w Internecie (i nie tylko: pojawiły się przecież już m.in. płatki śniadaniowe z influencerami) z kilku istotnych względów. Chociaż tradycyjny marketing masowy wciąż ma swoje zastosowania, to staje się coraz trudniejszy w realizacji. Odbiorcy uciekają przed klasycznymi reklamami: przerzucają się z telewizji na usługi streamingowe, wykupują abonamenty i konta premium, aby nie widzieć banerów reklamowych i nie tylko. 

Skorzystanie z usług influencerów, aby przedstawili produkt i usługę w swoich treściach (np. w mediach społecznościowych, na YouTube), pozwala ominąć tego typu przeszkody. Jednocześnie dla wielu osób influencerzy są w pewnym stopniu autorytetami, więc rekomendacja z ich strony może mieć duży wpływ na decyzję zakupową. 

Ta forma marketingu internetowego wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, w sytuacji, gdy wybranego influencera dotknie kryzys wizerunkowy. Dlatego kluczowa jest odpowiednia selekcja osób do współpracy, tak aby odpowiadały wartościom marki i faktycznie robiły jej dobrą reklamę, a nie przysparzały niepotrzebnych kontrowersji.

Video marketing

Wyjaśniając, czym jest marketing internetowy, nie można powinąć kwestii video marketingu. Treści wideo pozwalają szerzej i skuteczniej przedstawić produkt lub usługę, a także precyzyjniej wyjaśnić i zademonstrować złożone koncepty, co bywa trudne w przypadku treści pisanych. Nie znaczy to, że wideo wypiera bardziej tradycyjne rozwiązania — dla nich wciąż jest miejsce, ale coraz częściej uzupełnia się je treściami wizualnymi. Taki marketing wielokanałowy zapewnia, że nie pominiemy sympatyków żadnego typu treści.

Na video marketing mogą składać się krótkie filmiki w mediach społecznościowych, materiały na YouTube, różnego rodzaju webinary i treści instruktażowe. Nie da się ukryć, że tworzenie wideo wymaga zwykle więcej zasobów niż np. tworzenie wpisów blogowych, ale może potencjalnie przynosić świetnie rezultaty.

Marketing wirusowy

Obecnie marketing wirusowy to najczęściej video marketing, chociaż nie zawsze. To nic innego, jak marketing nakierowany na tworzenie treści, które ludzie będą chętnie podawać dalej, udostępniać, pokazywać innym, tak, aby rozeszły się po sieci i nie tylko, niczym tytułowy wirus. Nie zawsze treści wiralowe są tworzone w takim celu, zdarza się, że jakieś posty, nagrania czy zdjęcia stają się hitem przypadkowo. Na takie zdarzenia marketing internetowy też ma odpowiedź, a mianowicie RTM, czyli Real Time Marketing. Polega on na szybkim reagowaniu na bieżące wydarzenia.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny i marketing rekomendacyjny często są ze sobą powiązane, i tego typu strategie działały na szeroką skalę jeszcze zanim marketing internetowy w ogóle zaczął funkcjonować. Chodzi tutaj o model reklamy i sprzedaży, w którym firma nawiązuje współpracę z różnymi osobami, których zadaniem jest promowanie jej produktów i usług, w zamian za prowizję z transakcji. 

Mogą to być złożone programy partnerskie, natomiast nic nie stoi też na przeszkodzie, aby przyjmowały proste i niezobowiązujące formy. Takie rozwiązania stosują np. banki, które wypłacają swoim klientom premię za skłonienie innej osoby do otworzenia w danej instytucji rachunku, czy sklepy, które umożliwiają otrzymywanie zniżek i środków do wykorzystania, gdy ktoś założy konto i dokona zakupu za pośrednictwem linka referencyjnego użytkownika.

Znaczenie marketingu internetowego

Znaczenie marketingu internetowego jest obecnie olbrzymie, nawet w przypadku branż, które opierają się na usługach świadczonych stacjonarnie. To w sieci szukamy konkretnych produktów lub miejsc, w których możemy znaleźć usługodawcę oferującego to, co nas interesuje, w optymalnej lokalizacji i cenie. Dzięki Internetowi nawet mała firma, która nie dysponuje wielkim budżetem, może docierać do potencjalnych klientów, czy to z konkretnego obszaru (jeśli chodzi np. o marketing salonu kosmetycznego w mniejszym mieście), czy całego kraju, a nawet świata.

Oczywiście, koszty poszczególnych rozwiązań (powyżej opisano jedynie część dostępnych opcji, jest ich więcej, w tym między innymi SMS marketing) mogą się różnić. Nawet w ramach tej samej metody jest w tym zakresie bardzo różnorodnie. Przykładowo, w niektórych branżach za jedno kliknięcie w reklamę w systemie Google Ads zapłacimy kilka złotych (czy nawet kilkadziesiąt groszy), w innych kilkanaście złotych. 

Kluczowe jest to, aby nie działać na ślepo i nie przepalać niepotrzebnie budżetu, a w pełni korzystać ze wszystkich dobrodziejstw współczesnej technologii. Co to oznacza w praktyce? Jedną z kluczowych zalet marketingu internetowego jest to, że pozwala on na znacznie większą personalizację dla konkretnego odbiorcy (np. dzięki wykorzystaniu pól dynamicznych w wiadomościach) niż marketing tradycyjny. Jednocześnie daje znacznie większe możliwości, jeśli chodzi o analizę wyników prowadzonych działań. Czy to w ramach specjalnych narzędzi, takich jak Google Analytics, czy na przykład wbudowanego modułu analitycznego na platformie mProfi. 

Marketing internetowy — czy warto się nim zainteresować?

Wiemy już, co to jest e-marketing, pojawia się jednak jeszcze jedno ważne pytanie. Czy warto w marketing internetowy inwestować i wdrażać go w swojej firmie? W praktycznie każdym przypadku odpowiedź będzie brzmiała: zdecydowanie tak. Biorąc pod uwagę omówione już powyżej znaczenie marketingu internetowego, rezygnowanie z niego, oznacza pozbawienie się wielu cennych szans i możliwości. Nie bez powodu mówi się czasami, że jeśli nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz. W przypadku przedsiębiorców jest to szczególnie prawdziwe.

Wszystko wskazuje na to, że wraz z upływem lat marketing online będzie tylko rósł w siłę, więc tym bardziej nie warto zwlekać z rozpoczęciem działań w tym zakresie (przewiduje się, że umacniać się będzie także e-commerce, co daje jeszcze większy impuls, aby wkroczyć ze swoją ofertą do sieci). Szczególnie biorąc pod uwagę, że w wielu przypadkach zwlekać nie będzie z marketingiem internetowym konkurencja, za którą ciężko będzie później nadążyć. Im szybciej zacznie się działać, tym lepiej.

W pierwszej kolejności można zacząć od podstaw, takich jak profile w mediach społecznościowych i wizytówka w Google, a także własna strona internetowa. Wiele firm stawia obecnie na marketing relacyjny, czyli taki, który koncentruje się na nawiązywaniu relacji z odbiorcami. Pomocne będą łatwe w obsłudze platformy do nowoczesnej komunikacji, takie jak mProfi. W dalszej kolejności, w miarę rozwoju firmy i wzrostu budżetu reklamowego, przyjdzie pora na wdrażanie bardziej zaawansowanych rozwiązań, takich jak przykładowo video marketing. Mamy nadzieję, że udało nam się wyczerpująco wyjaśnić, co to marketing internetowy i wskazać Wam kierunki, w których warto dalej rozwijać swoją wiedzę!

Masowa wysyłka e-maili przez platformę mProfi — szybko, wygodnie i niewielkim kosztem. Już od zaledwie kilku groszy za wiadomość. Sprawdź, jakie to proste!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.