Marketing internetowy — co to i czy warto w niego inwestować?

Marketing internetowy — co to i czy warto w niego inwestować?

Niemal każda firma, nawet najmniejsza, praktykuje obecnie jakąś formę marketingu. Wciąż prężnie działa marketing tradycyjny (billboardy, reklamy w radiu, prasie, telewizji), ale nie da się nie zauważyć, że na coraz silniejszą pozycję pnie się marketing internetowy. W takim razie, co to jest marketing online i co trzeba o nim wiedzieć?

Co to marketing internetowy? Definicja

Najprostsza definicja marketingu internetowego wskazuje, że są to wszelkie działania marketingowe prowadzone za pośrednictwem sieci, a więc w wyszukiwarkach, na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, a także aplikacjach mobilnych.

W praktyce oznacza to, że jest to niezwykle szeroka dziedzina marketingu, na którą składa się wiele różnorodnych form działania. Niektóre firmy wdrażają zaledwie kilka, inne niemal wszystkie możliwe. Wiele zależy tutaj od branży, budżetu, założonych celów i innych indywidualnych czynników.

Rodzaje marketingu internetowego

Nawet jeśli na początku swojej przygody z marketingiem internetowym zacznie się wdrażać go jedynie w niewielkim stopniu, warto mieć z tyłu głowy wszystkie najważniejsze dostępne możliwości. 

W pierwszej chwili wiele z nich może brzmieć na trudne do zrealizowania, ale w praktyce nie musi tak być. Dużą pomocą mogą okazać się różnego rodzaju narzędzia marketingowe, dzięki którym cały proces przygotowywania, uruchamiania i analizy kampanii stanie się znacznie prostszy i szybszy. Oto najpopularniejsze rodzaje marketingu internetowego, które warto znać!

Content marketing

Content marketing, czyli marketing treści, to niezwykle szerokie pojęcie, które trzeba znać, jeśli ktoś się zastanawia, co to jest marketing internetowy. Składa się na niego wiele elementów, które szerzej omówimy poniżej. 

Tłumacząc pokrótce, jest to forma marketingu skupiająca się na tworzeniu różnego rodzaju treści o wielorakim charakterze. Może to być marketing bezpośredni, czyli wprost sprzedażowy, ale też np. treści edukacyjne. Na te drugie kładzie się coraz większy nacisk. 

Edukowanie użytkowników, dostarczanie im ciekawych i rzetelnych informacji, przydatnych narzędzi i innych tego typu rozwiązań niekoniecznie poprowadzi od razu do sprzedaży. Może jednak zbudować zaufanie, które później, gdy potencjalny klient zobaczy reklamę czy inne treści typowo sprzedażowe, zaprocentuje większą szansą na dokonanie zakupu przez daną osobę.

SEO

W odpowiedzi na pytanie, co to jest e-marketing, trzeba zacząć od omówienia tego właśnie zagadnienia. Biorąc pod uwagę bardzo dużą konkurencję w większości branż, trudno jest stronie internetowej wzbić się na wyżyny wyników wyszukiwania w Google bez inwestowania w działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization, czyli w optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych). Jednocześnie pobyt na dalszych pozycjach skazuje witrynę na niebyt, ponieważ większość użytkowników odwiedza tylko topowe strony.

Tylko co to właściwie jest SEO? Wraz z upływem czasu ilość aspektów, na które trzeba zwrócić uwagę, aby zwiększyć szanse strony na osiągnięcie dobrych pozycji, staje się coraz większa. Kluczowe elementy to m.in. dopracowanie witryny pod względem technicznym, aby była optymalna z perspektywy Google, zapełnianie jej wysokiej jakości treściami, a także pozyskiwanie linków do strony z wartościowych portali.

Google Ads

Google Ads, czyli reklamy w wyszukiwarce Google (przy czym warto wskazać, że istnieją także analogiczne systemy dla wielu innych wyszukiwarek, np. Bing Ads), to świetny sposób na bezpośrednie dotarcie do osób, które szukają jakiegoś produktu lub usługi. Ta forma marketingu internetowego jest często stosowana w połączeniu z omówionym powyżej SEO, jako jego uzupełnienie. 

W ten sposób można pojawiać się na szczycie wyników wyszukiwania, zanim jeszcze działania SEO przyniosą pożądany efekt, płacąc jednak za każde kliknięcie. Google Ads jest zresztą bardzo rozbudowane i obejmuje nie tylko samą wyszukiwarkę (chociaż faktycznie to ona jest tutaj najważniejsza), ale także możliwość wyświetlania reklam w Gmailu, na YouTube czy na milionach stron internetowych, które zgodziły się wyświetlać banery reklamowe w ramach systemu amerykańskiego giganta.

Trzeba mieć przy tym na uwadze, że w niektórych branżach tego typu reklama może być niedozwolona lub ograniczona (powinny zwrócić na to uwagę m.in. firmy, które prowadzą marketing usług medycznych, w tym medycyny estetycznej). Czy to przez prawo powszechnie obowiązujące, czy zasady etyki zawodowej, czy wreszcie regulamin systemu Google Ads. Warto zweryfikować tę kwestię przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań reklamowych.

Social media marketing

Jeśli zapytalibyśmy przypadkową osobę o to, co to marketing internetowy, jest duża szansa, że w pierwszej chwili przyszłaby jej do głowy promocja na portalach społecznościowych. Nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę fakt, jak ogromną cieszą się one popularnością. W ramach mediów społecznościowych można publikować reklamy i warto to robić — zaawansowane systemy targetowania pozwalają docierać do starannie wyselekcjonowanych grup odbiorców i przeprowadzać skuteczne akcje remarketingowe. Jednak same posty sponsorowane to za mało. 

Ważne jest też publikowanie treści organicznych. Profil firmowy, który świeci pustkami, nie będzie wzbudzał zaufania odbiorców i może skutecznie zniechęcić ich do skorzystania z usług danego przedsiębiorcy. To, co powinno się na nim znaleźć, w dużej mierze zależy od kwestii indywidualnych, takich jak branża i przyjęty głos marki. Natomiast niezależnie od tych okoliczności, ważna jest poprawność ortograficzna i merytoryczna zamieszczanych treści i ich wysoka jakość. Warto, aby wszelkie grafiki i wideo dołączane do postów były miłe dla oka i spójne wizualnie (pod kątem kolorystyki, ale też ogólnego stylu).

Niektóre branże łatwiej przekuć na ciekawe i angażujące posty (tak jest, jeśli chodzi np. o marketing mody, w przypadku którego bardzo ważne są treści atrakcyjne wizualnie), w innych jest to trudniejsze. Warto mocno zastanowić się nad tą kwestią i poszukać kreatywnego rozwiązania, aby odróżnić się od konkurencji. Istotna jest także regularność. Z jednej strony nie można zarzucać użytkowników dziesiątkami postów dziennie, ponieważ będzie to dla niż uciążliwe. Z drugiej, nie powinno się znikać na długie miesiące, ponieważ w tak zwanym międzyczasie potencjalni klienci mogą już o firmie zapomnieć. Marketing internetowy w social mediach wymaga więc zachowania odpowiedniego balansu.

E-mail marketing

Chociaż w komunikacji prywatnej obecnie dominują komunikatory (z których również firmy korzystają w ramach marketingu internetowego coraz częściej), to w przypadku kontaktu z klientem wciąż szalenie popularny jest mailing. Charakteryzuje się on dużą elastycznością pod względem zawartości (tekst, ale też różnego rodzaju grafiki, przyciski, GIF-y i inne), a przy tym łatwą mierzalnością skuteczności. Analizując i testując poszczególne elementy, można prowadzić do zwiększenia otwieralności wiadomości i kliknięć zawartych w nich linków.

E-maile do klientów mogą zawierać powiadomienia o rozpoczynającej się wyprzedaży, nowych produktach w ofercie, zbliżającej się wizycie, statusie zamówienia, specjalnych benefitach dla stałych klientów i wiele więcej. Sporo firm prowadzi newslettery, przykładowo z treściami edukacyjnymi lub zbiorem najciekawszych nowinek z branży, tak aby edukować klientów i budować pozycję eksperta. Popularnym rozwiązaniem jest także przesyłanie e-mailowo wszelkiego rodzaju życzeń (świątecznych, urodzinowych, na rocznicę rozpoczęcia współpracy i nie tylko). MProfi oferuje gotowe szablony różnych typów wiadomości, dzięki czemu przygotowanie kampanii jest jeszcze prostsze, nawet jeśli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z tym rodzajem marketingu w Internecie.

Masowa wysyłka e-maili przez platformę mProfi — szybko, wygodnie i niewielkim kosztem. Już od zaledwie kilku groszy za wiadomość. Sprawdź, jakie to proste!
Kontakt

Influencer marketing

Influencer marketing zaczyna z roku na rok odgrywać coraz większą rolę, jeśli chodzi o marketing w Internecie (i nie tylko: pojawiły się przecież już m.in. płatki śniadaniowe z influencerami) z kilku istotnych względów. Chociaż tradycyjny marketing masowy wciąż ma swoje zastosowania, to staje się coraz trudniejszy w realizacji. Odbiorcy uciekają przed klasycznymi reklamami: przerzucają się z telewizji na usługi streamingowe, wykupują abonamenty i konta premium, aby nie widzieć banerów reklamowych i nie tylko. 

Skorzystanie z usług influencerów, aby przedstawili produkt i usługę w swoich treściach (np. w mediach społecznościowych, na YouTube), pozwala ominąć tego typu przeszkody. Jednocześnie dla wielu osób influencerzy są w pewnym stopniu autorytetami, więc rekomendacja z ich strony może mieć duży wpływ na decyzję zakupową. 

Ta forma marketingu internetowego wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, w sytuacji, gdy wybranego influencera dotknie kryzys wizerunkowy. Dlatego kluczowa jest odpowiednia selekcja osób do współpracy, tak aby odpowiadały wartościom marki i faktycznie robiły jej dobrą reklamę, a nie przysparzały niepotrzebnych kontrowersji.

Video marketing

Wyjaśniając, czym jest marketing internetowy, nie można powinąć kwestii video marketingu. Treści wideo pozwalają szerzej i skuteczniej przedstawić produkt lub usługę, a także precyzyjniej wyjaśnić i zademonstrować złożone koncepty, co bywa trudne w przypadku treści pisanych. Nie znaczy to, że wideo wypiera bardziej tradycyjne rozwiązania — dla nich wciąż jest miejsce, ale coraz częściej uzupełnia się je treściami wizualnymi. Taki marketing wielokanałowy zapewnia, że nie pominiemy sympatyków żadnego typu treści.

Na video marketing mogą składać się krótkie filmiki w mediach społecznościowych, materiały na YouTube, różnego rodzaju webinary i treści instruktażowe. Nie da się ukryć, że tworzenie wideo wymaga zwykle więcej zasobów niż np. tworzenie wpisów blogowych, ale może potencjalnie przynosić świetnie rezultaty.

Marketing wirusowy

Obecnie marketing wirusowy to najczęściej video marketing, chociaż nie zawsze. To nic innego, jak marketing nakierowany na tworzenie treści, które ludzie będą chętnie podawać dalej, udostępniać, pokazywać innym, tak, aby rozeszły się po sieci i nie tylko, niczym tytułowy wirus. Nie zawsze treści wiralowe są tworzone w takim celu, zdarza się, że jakieś posty, nagrania czy zdjęcia stają się hitem przypadkowo. Na takie zdarzenia marketing internetowy też ma odpowiedź, a mianowicie RTM, czyli Real Time Marketing. Polega on na szybkim reagowaniu na bieżące wydarzenia.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Komentarz
Imię i nazwisko
Email
Strona internetowa