Powiadomienia push — czym są i czy warto ich używać?

Powiadomienia push — czym są i czy warto ich używać?

Powiadomienia push to coś, z czym każdy z nas miał zapewne do czynienia, nawet jeśli nie znał dokładnej nazwy. Wiele firm chętnie wykorzystuje je w swoich strategiach marketingowych. Jeśli jeszcze tego nie robisz, koniecznie czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co to powiadomienia push i do czego się przydają!

Powiadomienia push — co to i jak działa?

Powiadomienia push to komunikaty przesyłane na telefony komórkowe (w formie zbliżonej do SMS-ów) lub komputery, najczęściej o charakterze reklamowym. Są one popularną metodą docierania do odbiorców z krótkimi informacjami, na przykład o zbliżającej się lub już uruchomionej wyprzedaży.

Trzeba zaznaczyć, że powiadomienia push to nie typowy marketing masowy, jako że nie można ich wyświetlać każdemu. Zezwala się przekazywać je tylko do tych użytkowników, którzy najpierw pobrali aplikację firmy lub weszli na jej stronę internetową, a dodatkowo wyrazili zgodę na ich otrzymywanie. Stąd zazwyczaj od razu po zainstalowaniu aplikacji mobilnej lub wejściu na stronę internetową użytkownik spotyka się z prośbą o taką zgodę.

Gotowa aplikacja mobilna dopasowana do Twoich potrzeb jest na wyciągnięcie ręki. Sprawdź, jakie to proste!

Powiadomienia push — czym się charakteryzują?

Zadaniem powiadomień push jest skłonienie użytkownika do naciśnięcia w nie i przejścia do strony lub aplikacji, ewentualnie dostarczenie jakiejś informacji. Są więc zwięzłe, ale treściwe, łatwe i szybkie do przeczytania. 

Niekiedy takie powiadomienia są rozsyłane do wszystkich użytkowników danej aplikacji, ale często można spotkać się z komunikatami spersonalizowanymi. To nic innego, jak marketing relacyjny, nastawiony na budowanie więzi z użytkownikami i dopasowywanie się do ich potrzeb. Można więc spotkać na przykład powiadomienia typu push nawiązujące do produktu, który ostatnio dodaliśmy do koszyka.

Do czego wykorzystuje się powiadomienia push?

Zarówno powiadomienia web push (ze stron internetowych), jak i te z aplikacji mobilnych, można wykorzystać na wiele różnorodnych sposobów. Jak wspomniano wcześniej, ich podstawowym zastosowaniem jest bezpośrednia reklama. Często rozsyłane są komunikaty o wyprzedaży, promocji, specjalnej ofercie, nowej kolekcji czy dostawie uzupełniającej braki w zaopatrzeniu. Wszystko to ma zachęcić odbiorcę do złożenia zamówienia.

Jednak bezpośredni marketing mobilny to nie wszystko. Powiadomienie typu push może mieć także charakter bardziej utylitarny i nie skłaniać do zakupu, a być częścią obsługi posprzedażowej lub wręcz kluczową funkcjonalnością aplikacji. Czyli przykładowo informować o statusie zamówienia, wysyłce, potwierdzeniu wizyty, nowej wiadomości lub zbliżającym się terminie spotkania. 

Często można też spotkać się z pytaniem, co to są powiadomienia push na Facebooku. W przypadku tego i podobnych portali służą one między innymi do błyskawicznego wyświetlania zaproszeń do znajomych, statystyk reakcji na posty i potwierdzeń logowania (gdy logujemy się na innym urządzeniu po raz pierwszy i konieczna jest weryfikacja tożsamości dla celów bezpieczeństwa). Jak widać, tak jak niezwykle szeroka jest definicja marketingu, tak szerokie są zastosowania powiadomień push.

Jak włączyć powiadomienia push?

Jak zostało już zasygnalizowane, pytanie o zgodę na wyświetlanie alertów pojawia się najczęściej przy pierwszym włączeniu aplikacji. Co jednak, jeśli odmówiliśmy, a po czasie chcielibyśmy zmienić swoją decyzję? Jak włączyć powiadomienia push w telefonie? Poniżej przedstawimy instrukcję dla dwóch najpopularniejszych mobilnych systemów operacyjnych. 

Jeśli zaś chodzi o komputery, wiele tutaj zależy od przeglądarki. Włączenie powiadomień push w Chrome może wyglądać nieco inaczej niż w Firefoxie, Edge czy Operze. W przypadku tej pierwszej, najpopularniejszej opcji, trzeba wyrazić zgodę na powiadomienia, gdy dana strona o nie zapyta lub zmienić wcześniejszą odmowę na zezwolenie w sekcji „Powiadomienia” w ustawieniach przeglądarki. Przycisk „Zezwalaj” będzie dostępny po naciśnięciu trzech kropek obok adresu wybranej witryny.

A jak wyłączyć powiadomienia push w Chrome i innych przeglądarkach? Wystarczy nie wyrazić zgody, gdy witryna o to zapyta, a jeśli już to zrobiliśmy, dla danej strony powtórzyć wspomniane kroki, tylko zamiast „Zezwalaj”, wybrać „Blokuj”. Ponadto domyślnie przeglądarki pozwalają witrynom pytać o zgodę, ale można też w ustawieniach wybrać, aby wszystkie takie żądania były z góry odrzucane.

Android

Powiadomienia push na Androidzie można włączać lub wyłączać dla poszczególnych aplikacji w ustawieniach urządzenia. Nazwy poszczególnych ustawień różnią się między poszczególnymi nakładkami systemowymi i wersjami Androida, ale zazwyczaj powinny być na tyle podobne, że ostatecznie uda się znaleźć odpowiednią opcję.

W takim razie, jak włączyć powiadomienia push w systemie Android? Wystarczy kilka prostych kroków:

  1. Otwórz ustawienia telefonu.
  2. Przejdź do sekcji „Aplikacje”.
  3. Stuknij „Menedżer aplikacji” i wybierz z listy aplikację, dla której chcesz zablokować lub zezwolić na powiadomienia.
  4. Naciśnij „Zarządzaj powiadomieniami” i przesuń suwak do pozycji włączonej lub wyłączonej, w zależności od preferencji.

W przypadku zdecydowania się na zezwolenie na otrzymywanie powiadomień push użytkownik ma możliwość dostosowania, jakie sygnały mają być z nimi związane (dźwięk, wibracja) i gdzie mogą się pojawiać.

iOS

Jeśli chodzi o powiadomienia push na iPhone, czyli systemie operacyjnym iOS, sytuacja przedstawia się bardzo podobnie. W celu włączenia lub wyłączenia alertów z wybranej aplikacji należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Wejdź w ustawienia.
  2. Wybierz sekcję „Powiadomienia”.
  3. Naciśnij opcję „Sugestie Siri”.
  4. Wyłącz lub włącz powiadomienia push dla danej aplikacji.

W sekcji „Opcje podglądów” można także z łatwością zmienić sposób, w jaki wyświetlają się powiadomienia dla wybranej aplikacji.

Jak powinno wyglądać dobre powiadomienie push?

Niezależnie od tego, czy chodzi o marketing salonu kosmetycznego, producenta odzieży czy sieć restauracji. Jest kilka zasad, których warto trzymać się przy tworzeniu tego typu komunikatów, aby osiągać optymalne rezultaty.

Dobre powiadomienie push to takie, które w możliwie jak najkrótszym komunikacie przekazuje jak najwięcej konkretnych informacji. Kluczowy jest właśnie wspomniany konkret. Jeśli alert nie ma żadnej wartości dla użytkownika, nie dostarcza mu nowych, istotnych informacji, zostanie potraktowany jak zbędny spam.

Komunikat powinien być ciekawy, ale jednocześnie pozbawiony i zachęcający do wykonania działania, jeśli takowe jest potrzebne (niektóre alerty mają charakter czysto informacyjny i nie ma takiej konieczności), ale jednocześnie nie powinien zawierać obietnic bez pokrycia i niedopowiedzeń, aby odbiorca nie poczuł się oszukany.

Powiadomienie push — jakich błędów unikać?

Najczęściej spotykane błędy w powiadomieniach push na stronie lub w aplikacji to komunikaty:

  • zbyt długie (przez co ważna część wiadomości może nie zostać wyświetlona),
  • niezrozumiałe,
  • z literówkami,
  • pozbawione CTA (wezwania do działania).

Trzeba też uważać, aby zachować odpowiednią częstotliwość powiadomień. Wysyłając je zbyt często, ryzykujemy, że będziemy irytować użytkowników i wycofają oni zgodę na powiadomienia push, czy nawet całkiem odinstalują aplikację. 

Zwłaszcza jeśli tak naprawdę nie mamy czego w tych alertach przekazywać, więc powtarzamy się lub przesyłamy nic nieznaczące wiadomości. Jednocześnie nie można działać jedynie sporadycznie: warto zadbać o to, aby regularnie mieć dla użytkowników jakiś ciekawy komunikat, aby odbiorcy o marce nie zapomnieli. 

Ponadto, przygotowując powiadomienia push na telefon lub PC, należy uwzględnić to, czy w danej branży istnieją jakieś ograniczenia w zakresie reklamy. Specjalnymi regulacjami objęty jest na przykład marketing usług medycznych, ale nie tylko.

Powiadomienia push — jak zrobić?

Co zrobić w sytuacji, gdy firma stwierdzi, że usługa powiadomień push brzmi świetnie i chce ją wdrożyć? Jak zrobić powiadomienia push dla swojej strony lub aplikacji? Jest to dość skomplikowany proces, który będzie przebiegał inaczej dla witryny, a inaczej dla samodzielnej aplikacji mobilnej.

W dużym uproszczeniu wymaga on wybrania usługi pośredniczącej w wysyłce powiadomień, rejestracji domeny i implementacji skryptu lub odpowiedniego skonfigurowania plików projektu aplikacji, a także wprowadzenia mechanizmu uzyskiwania zgody od użytkowników. 

Czy warto używać powiadomienia typu push?

Powiadomienia push w telefonie lub przeglądarce to pozornie niewielki, ale w rzeczywistości ważny element strategii marketingowych licznych przedsiębiorców. Jako przykład można podać marketing mody i aplikacje marek odzieżowych, które chętnie z powiadomień push korzystają.

Powód jest prosty. Są niezwykle uniwersalne, można je wykorzystać w niemal każdej branży i do ogromnej ilości zastosowań. Co więcej, dobrze przygotowane powiadomienie push może przełożyć się np. na wzrost sprzedaży czy zainteresowania oferowanymi usługami. Nie można oczekiwać, że klienci będą z własnej inicjatywy otwierać aplikację czy stronę i sprawdzać, co się w firmie dzieje. Nawet jeśli wcześniej już skorzystali z jej oferty. 

To przedsiębiorca powinien wyjść z inicjatywą i dotrzeć do odbiorcy i … opłaca się to robić. Jest bowiem szansa, że po zobaczeniu ciekawego powiadomienia push, np.informującego o wyjątkowej akcji promocyjnej, klient co najmniej przeniesie się na stronę lub do aplikacji. W optymalnej sytuacji — ostatecznie dokona tam zakupu lub umówi się na spotkanie. Tego typu alerty mają też swoje ograniczenia (można je kierować tylko do osób, które już pobrały aplikację lub odwiedziły stronę firmy i zgodziły się na powiadomienia typu push), ale nie wpływa to na ich popularność. Jak widać, zdecydowanie opłaca się wiedzieć, co to są powiadomienia push, a potencjalnie także wypróbować je w swojej firmie!

Gotowa aplikacja mobilna dopasowana do Twoich potrzeb jest na wyciągnięcie ręki. Sprawdź, jakie to proste!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.