Co to marketing bezpośredni i jak działa w praktyce?

Co to marketing bezpośredni i jak działa w praktyce?

Wiedzieć, co to marketing bezpośredni, powinien każdy przedsiębiorca. Znajomość tego konceptu może pomóc w planowaniu skutecznej strategii marketingowej, a co za tym idzie, zapewnieniu rentowności biznesu. Poniżej wyjaśnimy, jak działa i jakie są jego największe wady i zalety!

Marketing bezpośredni — co to jest?

Odpowiedź na pytanie, co to jest marketing bezpośredni, nie należy do skomplikowanych. Jak sugeruje już sama nazwa, marketing bezpośredni opiera się na zwracaniu się z komunikatem reklamowym bezpośrednio do klienta. Może być praktykowany metodami tradycyjnymi, bądź cyfrowymi.

Co ważne, coraz częściej nie jest to marketing masowy, czyli taki, który jest pozbawiony elementów spersonalizowanych i kierowany do odbiorcy masowego. Obecnie duży nacisk kładzie się na odpowiednie dobranie grupy docelowej i dopasowanie treści komunikatu do odbiorcy, tak aby czuł, że nadawca komunikatu faktycznie chce odpowiedzieć na jego potrzeby i zapewnić rozwiązanie jego problemów.

Chcesz wykorzystywać marketing bezpośredni na najwyższym poziomie? Skorzystaj z mProfi, aby docierać do swoich odbiorców szybciej, efektywniej i taniej.

Formy marketingu bezpośredniego

Najczęściej spotykane formy marketingu bezpośredniego, jak już wspomniano, można podzielić na rozwiązania tradycyjne i cyfrowe. Dostępnych opcji jest naprawdę wiele, dzięki czemu z powodzeniem można prowadzić marketing wielokanałowy niezależnie od branży i budżetu.

Do pierwszej z wymienionych kategorii należą między innymi banery reklamowe, reklamy w radiu, telewizji i prasie, a także listy, ulotki i katalogi reklamowe. Mimo upływu lat wciąż są one chętnie stosowane, zwłaszcza w kampaniach dla działalności o zasięgu lokalnym bądź firm, którym zależy na zbudowaniu świadomości marki. Mają jednak mniej spersonalizowany charakter niż działania należące do drugiej grupy.

Elementy marketingu bezpośredniego typowe dla świata cyfrowego to przede wszystkim płatne reklamy w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych i innych portalach (m.in. na YouTube), a także mailing. Poprzez mailing można rozumieć zarówno e-maile wyświetlane w ramach reklamy wykupionej od dostawcy usług pocztowych, jak i wiadomości bezpłatne wysyłane do członków newslettera, klubu stałego klienta lub innych osób, które zgodziły się na otrzymywanie informacji handlowych od danej firmy. 

Wspomniane rozwiązania dają duże możliwości, jeśli chodzi o marketing relacyjny, czyli budowanie długotrwałych więzi z obecnymi i potencjalnymi klientami. Między innymi można wykorzystywać pola dynamiczne w SMS-ach (taką opcję daje m.in. mProfi, czyli rozbudowana platforma do masowej wysyłki SMS i MMS), aby do każdego odbiorcy zwrócić się po imieniu.

Marketing bezpośredni — wady i zalety

Marketing bezpośredni, jak każda forma marketingu, ma swoje mocne i słabe strony. Przede wszystkim, o ile kierowany jest do odpowiednich osób, we właściwy sposób, potrafi być mocnym wsparciem dla sprzedaży. Informowanie wprost o specjalnych ofertach, promocjach, czy po prostu zaletach swojej oferty to najprostszy i najbardziej oczywisty sposób na zainteresowanie potencjalnych klientów. 

Biorąc pod uwagę olbrzymią konkurencję na większości rynków, nie można oczekiwać, że klienci sami się znajdą. Trzeba być proaktywnym i wychodzić do nich z inicjatywą, jeśli chce się przebić przez szum informacyjny i nie zniknąć w tłumie konkurentów. Oprócz efektywności tej gałęzi marketingu warto podkreślić także jej różnorodność. Bogactwo dostępnych kanałów i narzędzi oznacza, że każda firma znajdzie odpowiednie rozwiązanie, niezależnie od branży czy budżetu.

Wyliczając wady i zalety marketingu bezpośredniego, trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że z uwagi na dużą ilość reklam w naszym otoczeniu, niektórzy mogą być nimi zmęczeni i reagować na nie wręcz alergicznie, czy też podchodzić do nich podejrzliwie. Zwłaszcza jeśli będą to reklamy nachalne czy mało finezyjne.

Wiele zależy więc od jakości prowadzonych działań, ich kreatywności i autentyczności. Nie należy z góry się poddawać i z marketingu bezpośredniego rezygnować. Trzeba jednak napomknąć, że w niektórych przypadkach klasyczna reklama może być niedozwolona lub ograniczona (np. marketing usług medycznych może wiązać się z pewnymi restrykcjami). 

Narzędzia marketingu bezpośredniego, które warto znać

Nie wystarczy wiedzieć, co to marketing bezpośredni, aby skutecznie go wdrożyć. Często nieocenione okazują się także różnego rodzaju narzędzia, które pozwalają oszczędzić czas, łatwiej gromadzić i analizować dane o przeprowadzanych kampaniach i wiele, wiele więcej. Przykładem takiego rozwiązania jest wspomniana platforma mProfi, która pozwala na masową wysyłkę SMS-ów, MMS-ów, a także e-maili. 

Dzięki niej firma nie musi męczyć się z organizowaniem wysyłki za pomocą klienta pocztowego czy aplikacji do wysyłki SMS na telefonie. Takie podstawowe rozwiązania nie są dobrze przystosowane ani do dużych wolumenów wiadomości, ani do bardziej zaawansowanej analityki czy ogółem potrzeb biznesu.Stąd lepiej postawić na specjalistyczne narzędzia, które pozwolą zrealizować poszczególne elementy marketingu bezpośredniego, a przy tym niskim kosztem zwiększyć skuteczność prowadzonych działań. W przypadku mProfi oznacza to m.in. możliwość stosowania pól dynamicznych w wiadomościach, tworzenia list odbiorców, wbudowane narzędzie do skracania linków i moduł analityczny.

Jak rozwijał się marketing bezpośredni w Polsce?

Marketing bezpośredni w Polsce, podobnie zresztą, jak w wielu innych zakątkach świata, zaczynał swoją drogę od tradycyjnych metod reklamy. Choćby różnego rodzaju banery reklamowe (czy informacje o wyprzedaży w oknie sklepu) to bardzo stara technika, którą można było obserwować na ulicach polskich ulic już wiele lat temu.

Natomiast prawdziwym przełomem okazała się niewątpliwie era Internetu i powszechnej cyfryzacji. Od tej pory znacznie łatwiej i taniej można było docierać do ogromnych grup odbiorców, w tym, dzięki danym zbieranym przez systemy reklamowe, do osób o bardzo konkretnie określonych zainteresowaniach, celach czy lokalizacji. Rozkwitł nie tylko marketing bezpośredni, ale także pośredni, w tym marketing rekomendacyjny w różnych postaciach.

Chociaż przez pewien czas byliśmy w tyle za Zachodem, to obecnie media społecznościowe czy zakupy w sieci są już codziennością ogromnej rzeszy Polaków. Rodzime firmy chętnie to wykorzystują, starając się trafiać do potencjalnych klientów wszędzie, gdzie można ich znaleźć, w tym właśnie w sieci, korzystając przy tym z nowoczesnych narzędzi marketingowych. Żadnego marketingowca nie trzeba już pytać, co to marketing internetowy i jak działa, ponieważ jest on częścią arsenału marketingowego niemal każdej firmy. 

Marketing pośredni i bezpośredni — podstawowe różnice

Skoro wiemy już, co to marketing bezpośredni, łatwo będzie domyślić się, że marketing pośredni jest jego przeciwieństwem. Nie skupia się na bezpośrednim zachęceniu klienta do zakupu, skorzystania z oferty czy nawet wypróbowania produktu. Zamiast tego koncentruje się na budowaniu pozytywnego wizerunki marki i zaufania do niej, które na dłuższą metę mogą przełożyć się na wzrost sprzedaży. 

Jednak ta definicja marketingu pośredniego wiele nie mówi, więc co to może oznaczać w praktyce? Na przykład tworzenie treści edukacyjnych i ciekawostek, udostępnianie odbiorcom darmowych narzędzi i materiałów, informowanie o firmie (np. przedstawianie pracowników, pokazywanie procesu tworzenia produktów lub tego, jak zespół ze sobą współpracuje), a także organizowanie akcji charytatywnych.

Trzeba zaznaczyć, że marketing pośredni i bezpośredni nie są swoimi konkurentami, tylko wzajemnie się uzupełniają. Nie można powiedzieć, aby jeden był lepszy od drugiego. Ich ostateczny cel (wsparcie procesu sprzedaży) jest taki sam, a po prostu dążą do niego na różne sposoby. Często zresztą bywa tak, że najskuteczniejszą metodą na doprowadzenie do sprzedaży jest skierowanie działań marketingu bezpośredniego właśnie do odbiorcy, który wcześniej miał do czynienia z marketingiem pośrednim danej firmy. Warto więc stosować oba rozwiązania, aby zmaksymalizować szanse na pozyskanie klientów.

Przykłady marketingu bezpośredniego

Najłatwiej zademonstrować znaczenie i potencjał marketingu bezpośredniego na konkretnych przykładach, takich jak marketing salonu kosmetycznego. Tego typu firmy mają duże pole do popisu, jeśli chodzi o reklamę swojej działalności. Często można spotkać się na przykład z reklamami w wizytówce Google i w social mediach (mogą to być zarówno reklamy wyświetlane poprzez system oferowany przez daną platformę, jak i np. w ramach współpracy z influencerami).

Oprócz tego popularne są bardziej klasyczne rozwiązania — banery reklamowe, a także prezentowanie swoich usług na różnego rodzaju lokalnych targach i wydarzeniach. Wiele zależy tutaj od okoliczności, takich jak rozmiar działalności, lokalizacja i to, do kogo mają być kierowane działania reklamowe.

Kolejnym przykładem marketingu bezpośredniego może być marketing mody. Marki odzieżowe chętnie zwracają się prosto do klienta, np. wysyłając e-maile, w których zachęcają go do powrotu do niedawno przeglądanych produktów lub do tzw. porzuconego koszyka. Często tworzą także różnego rodzaju programy lojalnościowe i rozsyłają SMS-owo indywidualne kody rabatowe, czy też powiadomienia o promocjach.Jak widać, na temat tego, co to marketing bezpośredni, można powiedzieć naprawdę wiele. Warto cały czas poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie, w tym być na bieżąco z nowinkami i trendami, aby wykorzystywać tę formę marketingu jak najefektywniej!

Chcesz wykorzystywać marketing bezpośredni na najwyższym poziomie? Skorzystaj z mProfi, aby docierać do swoich odbiorców szybciej, efektywniej i taniej.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.