Marketing masowy — jak działa i do czego się go wykorzystuje?

Marketing masowy — jak działa i do czego się go wykorzystuje?

Marketing masowy to strategia, z którą każdy spotyka się na co dzień, włączając telewizję lub wybierając się na spacer po mieście — nie jest jednak pozbawiona wad. Na czym dokładnie polega i w jakich sytuacjach może okazać się skuteczna, a w jakich niekoniecznie?

Definicja marketingu masowego — co to jest i jak działa?

Najprostsza definicja marketingu masowego wskazuje, że jest to zestaw działań promocyjnych, które mają na celu dotarcie do jak najszerszego grona klientów. W praktyce oznacza to zwykle reklamę produktów i usług o charakterze uniwersalnym, które mogą zainteresować niemal każdego odbiorcę.

Historia strategii marketingu masowego sięga lat 20. XX wieku, natomiast wiele firm, od małych po bardzo duże, z powiedzeniem wykorzystuje ją do dziś.

Chcesz dotrzeć do dużej grupy odbiorców w krótkim czasie i niskim kosztem? Wypróbuj nowoczesną platformę komunikacji mobilnej mProfi!

Cechy marketingu masowego

Marketing masowy charakteryzuje się przede wszystkim wspomnianym już szerokim zasięgiem. Grupa docelowa jest niezwykle eklektyczna, a działania reklamowe prowadzone są na dużą skalę. Przekłada się to na niski koszt na jednego odbiorcę, w związku z którym strategia marketingu masowego jest stosunkowo ekonomiczna w porównaniu do wielu innych rozwiązań, nakierowanych na węższe grono odbiorców.

Aby efektywnie docierać i wpływać na zróżnicowane grono odbiorców, kampania komunikacyjna w ramach marketingu masowego stawia na proste, klarowne komunikaty. Nie mają one z reguły charakteru wysoce spersonalizowanego. Jest bardziej ogólny i nie jest dostosowany do konkretnych potrzeb.

Przykłady marketingu masowego

Najczęściej spotykane przykłady marketingu masowego obejmują reklamy telewizyjne emitowane na dużą skalę, ogólnodostępne reklamy w Internecie, a także billboardy umieszczane w miejscach, w których będą widoczne dla szerokiego grona odbiorców.

To jednak tylko kilka z dostępnych opcji. Strategia marketingu masowego może także wykorzystywać, takie metody jak wysyłanie SMS do klientów, mailing, reklamy w prasie czy spoty radiowe. To, która opcja będzie najlepsza (i możliwa do zrealizowania) zależy między innymi od dostępnego budżetu, a także rodzaju reklamowanego produktu lub usługi.

Najważniejsze narzędzia do marketingu masowego — jakie warto znać?

Kluczowe narzędzia do marketingu masowego to przede wszystkim te, które automatyzują oraz upraszczają proces tworzenia i realizacji kampanii, a także zbierania i analizy danych. Mogą to być przykładowo platformy, które pozwalają na wysyłanie SMS-ów o danej godzinie do wybranej grupy odbiorców, bez konieczności robienia tego ręcznie. W zależności od typu reklamy często przydają się także różnego rodzaju programy do edycji grafik (np. do przygotowania reklam, banerów, ulotek) i wideo. 

W przypadku marketingu masowego badanie wyników kampanii bywa trudniejsze niż w przypadku niektórych innych strategii marketingowych, ale nie zawsze. Dużą rolę odgrywa tutaj rodzaj prowadzonych działań: prostsze w mierzeniu są te na płaszczyźnie cyfrowej. 

Trudno z pełną dokładnością oszacować, ile osób zobaczy baner ustawiony w centrum miasta, ale już na przykład wyświetlenia reklam w social mediach, także tych o szerokim zasięgu, są łatwiejsze do zmierzenia. Kluczowym narzędziem jest między innymi Google Analytics. Dużą popularnością cieszą się także moduły analityczne oferowane w ramach systemów reklamowych wspomnianych portali społecznościowych.

Marketing masowy a relacji — podstawowe różnice

Marketing masowy a relacji to dwa zupełnie odmienne pojęcia. Warto nadmienić, że chociaż obecnie dużo się mówi o marketingu relacji i w wielu przypadkach świetnie się on sprawdza, to nie oznacza to, że pierwsza z wymienionych strategii traci rację bytu. Wciąż ma ona zastosowanie przede wszystkim w przypadku produktów pierwszej potrzeby, np. wielu artykułów spożywczych.

Komunikacja w marketingu masowym jest zazwyczaj jednokierunkowa i ogólna. Przekazy są szeroko dostępne i nie są w znacznym stopniu dostosowane do indywidualnych preferencji odbiorców. Natomiast marketing relacji kładzie nacisk na budowanie trwałych i długoterminowych więzi z klientami. Celem jest zrozumienie i zaspokojenie indywidualnych potrzeb odbiorców oraz utrzymanie ich lojalności wobec marki. Ponadto komunikacja w jego przypadku jest dwukierunkowa i wysoce spersonalizowana.

Wady i zalety marketingu masowego

Ignorowanie pewnych różnic wśród grupy odbiorców na rzecz prowadzenia jednolitej kampanii dla całego rynku lub jego segmentu ma zarówno swoje dobre, jak i złe strony. Dzięki swojej uniwersalności marketing masowy jest stosunkowo tani, a jednocześnie pozwala prowadzić działania na dużą skalę i w ten sposób na przykład skutecznie budować świadomość marki.

Może być również prostszy w przygotowaniu niż w sytuacji, gdy komunikaty reklamowe wymagają starannej segmentacji i personalizacji. Pomagają w tym liczne narzędzia, dzięki którym między innymi odpowiedź na pytanie, jak wysłać SMS na masową skalę, jest znacznie mniej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać.

Marketing masowy a marketing relacyjny i inne strategie marketingowe wbrew pozorom niekoniecznie są dla siebie konkurencyjne, ponieważ po prostu każda może być lepiej dopasowana do konkretnego typu produktów. 

Przykładowo, mało kto oczekuje spersonalizowanych i złożonych kampanii produktów pierwszej potrzeby. Natomiast, chociażby w przypadku urządzeń czy biżuterii z segmentu premium, będzie to wręcz oczekiwane. Warto więc zastanowić się, jakie wymagania mają potencjalni klienci i na tej podstawie dobrać odpowiednią strategię!

Chcesz dotrzeć do dużej grupy odbiorców w krótkim czasie i niskim kosztem? Wypróbuj nowoczesną platformę komunikacji mobilnej mProfi!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.