Marketing aplikacji mobilnych — co się na niego składa i ile kosztuje?

Marketing aplikacji mobilnych — co się na niego składa i ile kosztuje?

Aplikacja mobilna, tak samo, jak webowa lub desktopowa, z reguły wymaga promocji, aby osiągnąć sukces i cały czas się rozwijać. Bez takiej inwestycji trudno będzie, biorąc pod uwagę dużą konkurencję na rynku, wybić się i na dłużej pozostać w kręgu zainteresowania odbiorców.

Marketing aplikacji mobilnych — na czym polega?

Marketing aplikacji mobilnych to wszelkie działania dążące do m.in. zwiększenia ilości jej użytkowników, budowania mocnej pozycji na rynku i cementowania świadomości marki. Ostatecznym celem jest sukces komercyjny oprogramowania. 

Obecnie, z uwagi na fakt, że posiadanie smartfona jest czymś bardzo powszechnym, popularne stały się także aplikacje mobilne. Nie trzeba na przykład długo tłumaczyć, jaką rolę spełnia komunikacja mobilna w e-commerce, czyli handlu internetowym. Niemal każdy większy e-sklep ma obecnie swoją aplikację, która pozwala robić zakupy łatwiej i wygodniej niż przez stronę WWW. Dodatkowym bonusem jest możliwość wysyłania użytkownikowi na telefon powiadomień push, informujących w czasie rzeczywistym np. o promocjach lub statusie zamówienia.

Wypróbuj mProfi — nowoczesną platformę do komunikacji mobilnej. Masowa wysyłka MMS, SMS, e-maili, a także przeprowadzanie głosowań i ankiety i wiele więcej.

Promocja aplikacji mobilnej — czym się charakteryzuje?

Promocja aplikacji mobilnej z reguły skupia się na pokazaniu, jak oprogramowanie w praktyce funkcjonuje w mobilnym środowisku. Materiały promocyjne podkreślają intuicyjny interfejs użytkownika oraz łatwość użycia na małych ekranach. Starają się także zademonstrować, jak aplikacja integruje się z funkcjami smartfona, takimi jak kamera, GPS czy sensor ruchu. Reklamy tego typu oprogramowania często zawierają bezpośrednie linki do sklepów z aplikacjami, umożliwiając natychmiastowe pobranie i instalację. 

Warto zauważyć, że oprócz aplikacji będących zasadniczo wysoce dostosowaną do urządzeń mobilnych wersją stron internetowych firm, wiele jest takich, które są usługami same w sobie. Mowa tutaj o grach, ale nie tylko. Do tej kategorii należą też np. edytory zdjęć, aplikacje mobilne do konferencji, zarządzania finansami lub treningu. 

Mogą one występować w modelu darmowym, płatnym lub freemium (w takim wypadku aplikacja jest darmowa do pobrania, ale zarabia na mikrotransakcjach lub wyświetlaniu reklam). W przypadku modelu darmowego lub freemium marketing aplikacji mobilnych zwykle mocno podkreśla fakt braku opłaty wstępnej (bądź jakiejkolwiek).

Jak promować aplikacje mobilne?

Sposobów na to, jak promować aplikacje mobilne, jest naprawdę wiele. Możemy wykorzystać tutaj pełen pakiet typowych metod promocji, takich jak reklamy w social mediach i w wyszukiwarkach, spoty reklamowe w telewizji, mailing czy też masowa wysyłka SMS. Często można spotkać się z banerami promującymi aplikacje mobilne… w innych aplikacjach mobilnych, takich jak klienty pocztowe.

Bardzo dużą popularnością cieszy się w zakresie marketingu aplikacji mobilnych także influencer marketing. YouTuberzy, Instagramerzy czy TikTokerzy chętnie reklamują aplikacje mobilne, czy to związane z ich niszą (np. influencer zajmujący się tematyką finansową będzie dobrym wyborem do promocji aplikacji do zarządzania domowym budżetem), czy niekoniecznie.

Co ważne, marketing mobilny jest o tyle unikalny, że promocja często odbywa się też za pośrednictwem sklepów z aplikacjami (np. Google Play, App Store). Można wykupić w nich płatne reklamy, ale istotna jest również optymalizacja pod kątem wyszukiwarek w sklepach aplikacji (ASO — App Store Optimization). Obejmuje to m.in. optymalizację tytułu, opisu i słów kluczowych aplikacji.

Plan marketingowy aplikacji mobilnej

Plan marketingowy aplikacji mobilnej to z reguły rozbudowany dokument, w którym marka konkretnie określa wszystkie kanały i sposoby, na które planuje promować swoje oprogramowanie. Jego przygotowanie wymaga przeprowadzenia wnikliwej analizy, w ramach której należy ustalić m.in. precyzyjną grupę docelową aplikacji i jej potrzeby oraz oczekiwania, otoczenie konkurencyjne i cele, jakie chce się osiągnąć.

Podobnie, jest gdy chodzi o planowanie strategii komunikacji mobilnej, aby móc działać skutecznie i nie przepalać budżetu na zbędne działania, trzeba odpowiedzieć sobie na szereg pytań. Kim dokładnie są moi wymarzeni odbiorcy i jaki ich problem może rozwiązać moja aplikacja? Co aplikacja robi lepiej od innych i czym się wyróżnia? W ten sposób nie tylko będzie się w stanie wyznaczyć odpowiedni kierunek rozwoju, ale też zapewnić, że materiały reklamowe będą oryginalne i angażujące.

Trzeba zaznaczyć, że promocja aplikacji mobilnej nie kończy się na uruchomieniu kilku kampanii w wybranych kanałach. Prowadzone działania należy cały czas monitorować, a następnie wyciągać wnioski i w razie potrzeby wprowadzać usprawnienia. Celem jest osiągnięcie jak najlepszych wyników jak najmniejszym kosztem.

Zewnętrzny marketing aplikacji mobilnych, czyli czy warto zlecać promocję aplikacji?

Marketing aplikacji mobilnych można w części lub całości zlecić zewnętrznym podmiotom, czyli agencjom marketingowym, które specjalizują się w tego typu działaniach. Jest to wygodne rozwiązanie, które pozwala oszczędzić czas i (pod warunkiem wyboru doświadczonego, rzetelnego wykonawcy) zwiększyć szanse na powodzenie prowadzonych kampanii. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

Obecnie wiele narzędzi marketingowych, takich jak choćby platforma mProfi do masowej wysyłki SMS, charakteryzuje się łatwością obsługi. W związku z tym wewnętrzny zespół marketingowy, czy nawet sam właściciel firmy (jeśli np. aplikacja jest tworzona przez pojedynczą osobę, która nie dysponuje dużymi zasobami), bez problemu sobie z nimi poradzi. W związku z tym zlecanie promocji aplikacji mobilnej na zewnątrz nie jest niezbędne, aby skutecznie rozreklamować swój produkt.

Marketing aplikacji mobilnych — kto powinien się zdecydować?

Marketing aplikacji to w zasadzie konieczność, jeśli chcemy, aby aplikacja wybiła się z tłumu i zyskała nowych użytkowników. Nie ma tutaj znaczenia jej tematyka — zarówno aplikacja mobilna do komunikacji dla firm i biznesu, jak i na przykład gra RPG lub odtwarzacz muzyki z reguły potrzebują promocji, aby odnieść sukces. 

Na promowanie aplikacji mobilnych decydują się zarówno duże marki, które mają już ugruntowaną bazę odbiorców, jak i początkujący przedsiębiorcy, dla których udostępnienie aplikacji będzie stanowiło początek działalności.

Marketing aplikacji mobilnych — koszt

Trudno wskazać dokładny koszt, z jakim będzie wiązał się marketing aplikacji mobilnych. Wszystko zależy bowiem od okoliczności. To firma musi zdecydować, szacując swój budżet i przygotowując plan marketingowy aplikacji mobilnej, w jak wiele kanałów promocji chce zainwestować i jakie ma możliwości finansowe.

Niektóre kanały (np. masowa wysyłka SMS, mailing) wiążą się z relatywnie niewielkimi kosztami per wiadomość lub odsłona, inne z kolei będą zawsze bardzo kosztowne (przykładem może tutaj być spot w radiu lub telewizji: zdarza się, że aplikacje mobilne są reklamowane w ten sposób, ale stosunkowo rzadko).

Promowanie aplikacji mobilnych — jak mierzyć skuteczność marketingu?

Skuteczność promowania aplikacji mobilnych będzie zależała m.in. od tego, czy odpowiednio dobrano kanały, grupy docelowe, treści reklam i inne parametry. Żeby móc ocenić, czy wybrane rozwiązania działają, przeprowadzać testy i podejmować na tej podstawie świadome decyzje, trzeba więc korzystać z różnego rodzaju narzędzi analitycznych.

Mowa tutaj zarówno o narzędziach, które agregują dane z wielu kanałów (np. Google Analytics), jak i te związane z jednym konkretnym kanałem (m.in. moduły analityczne w systemach reklamowych platform społecznościowych, w platformie mProfi). Niezależnie od tego, czym jest nasz produkt (czy jest to aplikacja mobilna do komunikacji, podróży, budowania społeczności czy czegokolwiek innego) i jak dobrze znamy się na danej niszy, zawsze warto swoje działania opierać na twardych danych, a nie domysłach. 

Marketing aplikacji mobilnych niejednokrotnie może zaskoczyć — czasami myślimy, że to kampania A czy kanał B będą najskuteczniejsze, a testy i dane analityczne później wprost pokazują, że lepiej zwrócić się w inną stronę.

Marketing aplikacji mobilnych — podsumowanie

W ramach odpowiedzi na pytanie, jak promować aplikację mobilną, można byłoby napisać całą książkę. Niewątpliwie jest to temat złożony, choćby z racji na specyfikę środowiska mobilnego, a także dużą ilość dostępnych kanałów i metod reklamy. Jednak bez obaw — nie trzeba zajmować się wszystkim naraz. Wręcz nie da się tego robić, jeśli dysponuje się niewielkim budżetem. 

Już kampanie w kilku kluczowych kanałach, o ile zostaną poprawnie przeprowadzone, mogą przynieść pozytywne efekty. Najpopularniejsze ze wspomnianych już rozwiązań obejmują reklamy w sklepach z aplikacjami i poszczególnych aplikacjach, a także influencer marketing. Warto rozważyć również e-mail oraz SMS marketing. Jak widać, opcji jest naprawdę sporo, więc marketing aplikacji mobilnych może występować pod naprawdę wieloma postaciami! 

Wypróbuj mProfi — nowoczesną platformę do komunikacji mobilnej. Masowa wysyłka MMS, SMS, e-maili, a także przeprowadzanie głosowań i ankiety i wiele więcej.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.