Znaczenie kolorów w marketingu

kolory w marketingu

Znaczenie kolorów w marketingu

Znaczenie kolorów w marketingu — co trzeba wiedzieć?

Prowadząc działania reklamowe, warto uwzględnić znaczenie kolorów w marketingu. Mówi się, że jemy oczami, czyli oceniamy (i poniekąd także odczuwamy) smak dania na podstawie jego wyglądu. W przypadku decyzji zakupowych często działamy podobnie. W takim razie, jakie znaczenie mają najczęściej spotykane kolory i kiedy je stosować? Na co jeszcze zwrócić uwagę, przygotowując warstwę wizualną reklamy? Wyjaśniamy!

Znaczenie kolorów w marketingu — najważniejsze informacje

Warto zacząć od małego ostrzeżenia: symbolika kolorów w reklamie to wskazówka, a nie bezwzględna instrukcja, za którą zawsze trzeba podążać. Przede wszystkim powinno się uwzględnić indywidualne okoliczności. Przykładowo, często mówi się, że czerwone przyciski wezwania do działania są najbardziej efektywne. Jednak w niektórych przypadkach może się okazać, że w reklamach lepiej radzą sobie np. przyciski zielone (gdy identyfikacja wizualna firmy, w tym logo, jest skoncentrowana właśnie na zielonym).

Zanim omówimy znaczenia i najczęstsze zastosowania kolorów w marketingu (w reklamie, czy designie strony internetowej), trzeba też zwrócić uwagę na inną ważną kwestię. Ciężko stworzyć jakikolwiek design, wykorzystując tylko jeden kolor. Z reguły na daną reklamę lub inny materiał składa się co najmniej kilka barw. 

Dobierając je, należy zwrócić uwagę na to, czy pasują do naszych zamiarów indywidualnie, ale także, czy dobrze ze sobą współgrają. Zbyt dużo kolorów jaskrawych, zastosowanie barw, które się ze sobą gryzą, tekst, który jest zbyt ciemny lub zbyt jasny i w związku z tym nieczytelny na tle, które dla niego wykorzystano — tych częstych błędów musimy unikać. Zarówno, jeśli chodzi o marketing internetowy (gdzie trzeba uwzględnić, jak reklama będzie wyświetlana na różnego typu urządzeniach), jak i tradycyjny, czyli np. banery. W przeciwnym razie ostateczny efekt niekoniecznie spełni oczekiwania.

Mailing do klientów może być prosty i skuteczny!

Co oznacza kolor czerwony w reklamie?

To jeden z najbardziej rzucających się w oczy kolorów, co oznacza pewne ryzyko, że zostanie wykorzystany nieprawidłowo. W związku z tym kolor czerwony w reklamie musi być dobrze przemyślany. W zależności od kontekstu może mieć różne znaczenie: ostrzegać przed zagrożeniem, nakazywać zatrzymanie się, ale też symbolizować miłość, pasję i energię. W odpowiednim kontekście skutecznie pobudza do działania, buduje w odbiorcy przekonanie, że coś jest ważne, istotne i wymaga szybkiego podejmowania decyzji.

W praktyce czerwony kolor w marketingu najczęściej pojawia się w niewielkich, ale istotnych elementach — CTA, przyciskach kierujących do zakładki kontaktowej, częściach reklamy wskazujących na cenę, rozmiar promocji czy datę zakończenia wyprzedaży. Zwraca uwagę i podkreśla aspekty, na których odbiorcy powinni się skoncentrować.

Żółty pobudza do działania

Żółty — kolor słońca i radości, jaskrawy i rzucający się w oczy, jest niekiedy używany w marketingu, ale, podobnie jak czerwony, z pewną dozą ostrożności. W zbyt dużej ilości może zostać uznany za denerwujący (dużo też zależy od doboru właściwego odcienia, niekoniecznie trzeba korzystać z najbardziej jaskrawej żółci). 

Psychologia kolorów w reklamie wiąże go z ostrzeżeniem (w życiu spotykamy się z nim w tym kontekście także m.in. w światłach drogowych), wezwaniem do działania, ważnym sygnałem, na który autor chce zwrócić uwagę odbiorców. Jest często wykorzystywany w związku z akcjami limitowanymi czasowo, np. wyprzedażami, aby wywołać poczucie, że sprawa jest pilna i wymaga szybkiej reakcji.

Kolor pomarańczowy popularny w e-commerce

Pomarańczowy występuje często w podobnym kontekście, co żółty, ponieważ również kojarzy się z radością i zabawą. Zwraca uwagę oraz zachęca do szybkiego działania. To, co go wyróżnia, jeśli chodzi o psychologię kolorów w biznesie, to silne powiązanie z handlem, w szczególności z niskimi cenami i wyszukiwaniem najlepszych okazji. 

Różne odcienie pomarańczu pojawiają się w logo i komunikacji wizualnej wielu platform e-commerce, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Można je także spotkać w porównywarkach cen czy na portalach agregujących informacje o ciekawych ofertach i obniżkach.

Kiedy warto stosować niebieski w reklamie?

Niebieski kolor w reklamie to bardzo uniwersalne rozwiązanie, stosowane w wielu branżach, jako że jednoznacznie kojarzy się z wiedzą i profesjonalizmem. Wiąże się go także z powagą i spokojem. Nie bez powodu niebieski, a właściwie granatowy, jest kolorem „galowym”.

To szczególnie istotne w przypadku firm z branży wymagających podwyższonego zaufania np. finansowej, ubezpieczeniowej, prawniczej, ale tak naprawdę może znaleźć zastosowanie w praktycznie każdych okolicznościach, zarówno w przypadku relacji B2B, jak i B2C.

Zielony wycisza i wzbudza zaufanie

Kiedy pomyślimy o kolorze zielonym, co przyjdzie nam na myśl w pierwszej kolejności? Zapewne natura, ekologia, spokój, zdrowie i relaks. Symbolika kolorów w marketingu wskazuje, że zielony to świetne rozwiązanie, gdy chcemy wywołać w odbiorcy poczucie bezpieczeństwa i wzbudzić w nim zaufanie do firmy. Sprawdzi się najlepiej, gdy przedsiębiorca faktycznie mocno identyfikuje się z wymienionymi charakterystykami.

W praktyce oznacza to, że zielona kolorystyka w reklamie jest głównie domeną podmiotów medycznych, weterynarzy, a także firm specjalizujących się w ekologicznych rozwiązaniach, czyli np. w montażu fotowoltaiki lub innych działaniach związanych z odnawialnymi źródłami energii. Jednak nie tylko — jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek opierających się w swojej identyfikacji wizualnej na zielonym jest w końcu Spotify.

Kolor fioletowy w reklamie jest synonimem niezwykłości

Fioletowy jest kolorem, który można interpretować na wiele różnych sposobów. Historycznie kojarzy się z władzą (chętnie nosili ją królowie i cesarze), ale też z unikatowością i wyróżnianiem się z tłumu. Nie jest tak często spotykany, jak wiele dotychczas wymienionych barw. 

Obecnie kolor fioletowy w reklamie nierzadko powiązany jest z nowoczesnymi technologiami i futurystycznymi klimatami. Widuje się go często w kontekście reklam Internetu czy telekomunikacji ogółem oraz sprzętu elektronicznego, a także w kampaniach o tematyce gamingowej.

Czarny to kolor ponadczasowej elegancji

Czarny kolor w marketingu pojawia się zazwyczaj w połączeniu z produktami z wysokiej półki, od high-endowych sprzętów elektronicznych, po luksusową biżuterię. Nic w tym dziwnego: ciemne barwy są traktowane jako eleganckie i prestiżowe we wszystkich dziedzinach życia, np. w modzie „black tie” to synonim najbardziej szykownego dress code’u.

Ponadto czarny może dobrze sprawdzać się jako uzupełnienie dla innej, bardziej jaskrawej barwy np. czerwonej, żółtej. Dzięki temu przekaz będzie bardziej stonowany i mniej rażący dla odbiorcy, a jednocześnie jego uwaga zostanie skutecznie przekierowana na pozostałe elementy (np. żółte CTA — czarne przyciski wezwania do działania są rzadko stosowane).

Znaczenie białego w reklamie, czyli lekkość i minimalizm

Kolor biały w reklamie w pierwszej kolejności możemy utożsamiać z lekkością, niewinnością i delikatnością, stąd chętnie wykorzystują go między innymi marki oferujące produkty dla dzieci, czy też produkty higieniczne. Ma jednak także inne oblicze. 

Chcąc uzyskać minimalistyczny efekt, świetnie pasujący do marek i produktów premium, reklamodawcy stawiają także na połączenie bieli z czernią, wykorzystując jej kontrastującą naturę, prostotę i elegancję. Wszystko zależy więc od kontekstu. Kolor biały może nadać się zarówno do reklamowania prostych produktów codziennego użytku, jak i oferty z wyższej półki.

Psychologia kolorów w reklamie — o czym pamiętać?

Psychologia kolorów w biznesie to aspekt, który powinien być rozpatrywany kompleksowo. Jak zasygnalizowano już wcześniej, nie wystarczy sprawdzić, z jakimi emocjami wiążą się dane barwy i co sugerują, aby dobrze dobrać je do działań marketingowych. Trzeba rozpatrzyć także inne aspekty, takie jak:

  • ogólna identyfikacja wizualna marki (reklama powinna być z nią spójna),
  • typ i treść reklamy (inne barwy będzie zwykle wykorzystywać informacja o wyprzedaży, a inne bardziej stonowany i ogólny komunikat mający za zadanie budowanie świadomości marki), a także jej rozmieszczenie,
  • kompatybilność poszczególnych barw,
  • grupa docelowa.

Kolory w reklamie i marketingu mają duże znaczenie nie tylko w działaniach nastawionych bezpośrednio na sprzedaż, ale także we wszelkich innych aktywnościach. Newsletter SMS-owy lub e-mailowy, grafiki we wpisach blogowych, posty w social mediach — w tych i wielu innych miejscach odpowiedni dobór barw zaprocentuje większym zaangażowaniem odbiorców i wyższymi wskaźnikami konwersji.

Mailing do klientów może być prosty i skuteczny!

Liczne case study i badania kolorów w reklamie dowiodły już, że zmiana barwy nawet pozornie niewielkiego elementu (takiego jak wspomniane już CTA) może mieć diametralny wpływ na skuteczność kampanii. Nie zawsze będzie to jednak najbardziej oczywista zmiana. Niekiedy możemy być zaskoczeni tym, co działa dobrze, a co nie. 

Stąd dobrym pomysłem jest przeprowadzanie testów A/B (lub testów multiwariantowych, w zależności od kanału, możliwości i potrzeb), aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy. Polega to na tym, że poszczególnym odbiorcom, wyświetlane są różne wersje reklamy, np. o odmiennym kolorze CTA, po czym porównywane są wyniki konkretnych wariantów. Wymaga to jednak odpowiednio dużej grupy, w przeciwnym razie dane nie dadzą pełnego obrazu sytuacji.

Znaczenie kolorów w marketingu nie jest, jak się okazuje, prostą sprawą. Zdecydowanie warto pogłębić swoją wiedzę na ten temat, ponieważ w ostatecznym rozrachunku może okazać się ona niezwykle przydatna, zwłaszcza dla osób planujących kampanie reklamowe i analizujących ich rezultaty, a także dla grafików przygotowujących do nich materiały. Oby powyższe wskazówki okazały się przydatne!

Grafika: Image by peoplecreations on Freepik

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.