Marketing branży retail

marketing retail

Marketing branży retail

Marketing w branży retail, czyli jak skutecznie promować sklep?

Skuteczny retail marketing, czyli po prostu marketing w branży retail, obecnie jest niemal niezbędny do osiągnięcia sukcesu w tym sektorze. Na szczęście sposobów, na które można go realizować, jest wiele. Poniżej omówimy najważniejsze z nich. Zapraszamy do lektury!

Branża retail — co to?

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, co to jest branża retail, ponieważ z roku na rok pojęcie to, staje się coraz szersze. Branża retail, inaczej branża handlu detalicznego, koncentruje się na bezpośredniej sprzedaży produktów w niewielkiej ilości (w przeciwieństwie do handlu hurtowego), zwykle użytkownikom końcowym. 

Swego czasu oznaczało to stacjonarne sklepy i sklepiki, stragany, czy też punkty sprzedaży pojazdów. Później, wraz z rozwojem technologii, branża retail zaczęła obejmować także handel w sieci poprzez portale aukcyjne oraz sklepy internetowe (niekiedy wyłącznie cyfrowo, a czasami w połączeniu z handlem stacjonarnym). 

W ostatnich latach zaczęła ponadto podbijać social media. Mowa nie o reklamach produktów w mediach społecznościowych, które istniały już wcześniej, a zamienianiu profili w mini-sklepy, które pozwalają na bezpośredni handel i przyjmowanie płatności.

Masowa wysyłka e-maili może być prosta i wygodna!

Perspektywy branży retail w Polsce

Branża retail w Polsce i na świecie nie miała w ostatnich latach lekko, m.in. z powodu inflacji. Jednak biorąc pod uwagę gwałtowny rozwój nowych technologii w jej zakresie, to wciąż niesamowicie perspektywiczny sektor.

E-commerce daje wiele możliwości zwłaszcza niewielkim i początkującym biznesom, które nie mają środków na rozpoczęcie sprzedaży stacjonarnej ani szerokiej kadry. Obecnie skonfigurowanie bramek płatności, zarządzanie stanami magazynowymi czy automatyzacja płatności są prostsze niż kiedykolwiek wcześniej, a ciągle pojawiają się kolejne rozwiązania.

W perspektywie najbliższych kilkunastu lat dużą rolę w handlu może odgrywać także VR, czyli wirtualna rzeczywistość. Jednocześnie nie zapowiada się, aby klasyczne sklepy miały zniknąć, m.in. z racji na to, że wycieczka do galerii handlowej dla wielu osób stanowi formę rozrywki. 

Nie da się ukryć, że w branży retail, w szczególności w e-commerce, mamy aktualnie do czynienia z dużą konkurencją. Odpowiednia strategia retail marketingu jest jednak w stanie pomóc w ominięciu wielu przeszkód i ograniczeń.

Przykłady skutecznych metod promocji marki w branży retail

W zakresie marketingu retail ma przed sobą naprawdę wiele możliwości, niezależnie od tego, czy chodzi o handel stacjonarny, internetowy, czy oba te rozwiązania. Wśród najczęściej wykorzystywanych kanałów promocji można wymienić:

  • e-mail marketing,
  • płatne reklamy w wyszukiwarkach internetowych, na stronach WWW i w social mediach,
  • fizyczne banery i plakaty,
  • reklamy w radiu oraz telewizji,
  • SMS marketing.

Z reguły przedsiębiorcy nie ograniczają się do jednego sposobu reklamy, a łączą co najmniej kilka. Nawet jeśli mówimy o początkującym sklepie, który nie ma dużego budżetu marketingowego, przy odpowiedniej strategii wciąż można wiele zdziałać. Szczególnie warto zwrócić uwagę na marketing cyfrowy, jako że wiąże się zwykle z mniejszymi kosztami niż tradycyjny, a jednocześnie może być niezwykle efektywny.

Marketing w branży retail powinien być prowadzony w sposób przemyślany i kompleksowy, uwzględniający oczekiwania oraz potrzeby klientów na przestrzeni całego lejka marketingowego. Dużą rolę odgrywa w nim często remarketing, czyli docieranie do dotychczasowych klientów. Jeśli ktoś miał już do czynienia ze sklepem i był z tego doświadczenia zadowolony (np. z uwagi na konkurencyjne ceny i wysoki standard obsługi), łatwiej będzie przekonać go do kolejnego zakupu niż kogoś, kto dopiero poznaje markę.

E-mail marketing w branży retail — o czym pamiętać?

Dla wielu firm z branży retail w Polsce i reszcie świata e-mail jest jedną z najważniejszych form komunikacji. Dlaczego? Choćby z racji na to, że daje duże możliwości w zakresie kształtowania warstwy wizualnej wiadomości (tekst, grafiki, linki), wyróżnia się wysokim zwrotem z inwestycji i szerokim zakresem personalizacji. 

Kluczem do sukcesu w e-mail marketingu w branży retail są atrakcyjne wizualnie treści, które zachęcają do bliższego zainteresowania się oferowanymi produktami. Warto także postawić na automatyzację oraz wspomnianą personalizację wiadomości. 

W ten sposób można trafiać do klientów z wysoce skutecznymi komunikatami, w sposób, który pomaga w budowaniu lojalności i pozytywnego wizerunku marki. Często spotykane przykłady to powiadomienia o przecenie na oglądane wcześniej produkty, a także propozycje przedmiotów, które mogą trafić w gusta danego odbiorcy, przygotowane na podstawie dotychczasowych zakupów.

Żeby optymalnie wykorzystywać swoje zasoby, warto sięgnąć po profesjonalne platformy do komunikacji mobilnej. mProfi oddaje do dyspozycji użytkowników liczne szablony e-maili na różne okazje, dzięki czemu rozpoczęcie swojej przygody z e-mail marketingiem w retail jest bezproblemowe. Oferuje również możliwość planowania wysyłki na wybrany dzień i godzinę oraz przeprowadzanie spamtestów.

Jak wykorzystać SMS marketing w branży retail?

Oprócz e-mail marketingu chcielibyśmy w tym artykule szczegółowo opisać jeszcze jeden ze wspomnianych kanałów komunikacji, a mianowicie masową wysyłkę SMS-ów. Klasyczne wiadomości tekstowe w kontaktach prywatnych zostały w dużej mierze zastąpione przez internetowe komunikatory, ale w biznesie, w tym w branży retail, wciąż mają się świetnie. Charakteryzują się wysoką i szybką otwieralnością, a pod warunkiem atrakcyjności oferty i dobrego doboru grupy docelowej, także sporą skutecznością.

Retail marketing wykorzystuje SMS-y m.in. do szybkiego i bezpośredniego informowania o trwających wyprzedażach, akcjach promocyjnych, nowych produktach w ofercie, zmianach w godzinach otwarcia, czy pojawieniu się nowych lokalizacji (w przypadku sklepów stacjonarnych). Świetnie współgrają także z wszelkiego rodzaju programami lojalnościowymi, takimi jak klub stałego klienta. Za ich pomocą można łatwo i skutecznie rozsyłać wiernym klientom indywidualne kupony rabatowe.

Jak wysyłać SMS-y na masową skalę niskim kosztem? Najlepiej przy pomocy specjalistycznych narzędzi. mProfi pozwala tworzyć szablony wiadomości, aby ułatwić prowadzenie rozbudowanych i szeroko zakrojonych kampanii, a także skracać linki, personalizować treść SMS-ów dla każdego odbiorcy oraz wiele więcej.

Liczymy, że udało nam się adekwatnie wyjaśnić, czym jest branża retail i co można zrobić, aby odnieść w niej sukces! Dostępnych rozwiązań jest naprawdę wiele, a przy odrobinie wysiłku i zastosowaniu odpowiednich narzędzi efektywne kampanie reklamowe są w zasięgu ręki.

Masowa wysyłka e-maili może być prosta i wygodna!

Grafika: Image by snowing on Freepik

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.