Emotikony w komunikacji SMS

Emotikony w komunikacji SMS

Jak działają emotikony w komunikacji SMS i czy warto ich używać?

Kojarzymy je przede wszystkim z social mediów i internetowych komunikatorów, ale mają także inne zastosowania. Emoji i emotikony w SMS-ach to coraz powszechniejszy widok, jako że wdraża je do swojej komunikacji wiele firm z różnych branż. Czy to dobre rozwiązanie? Kiedy się sprawdzi i jak z niego skorzystać? Sprawdź!

Co oznaczają emotikony w SMS-ach?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, co oznaczają emotikony w SMS-ach i czym różnią się od emoji (które nie są ich synonimem!). Emotikony to sposób na wyrażenie emocji w komunikacji cyfrowej, polegający na utworzeniu z ciągu znaków na klawiaturze różnych wyrazów twarzy. Najprostszym przykładem jest emotka uśmiechu, składająca się z dwukropka i zamknięcia nawiasu, czyli „:)”. 

Nowszą alternatywą dla emotikon są emoji, czyli niewielkie piktogramy, które mogą przedstawiać twarze, ale też np. zwierzęta, przedmioty, budynki, flagi, zjawiska atmosferyczne i wiele więcej. Dają więcej możliwości niż emotikony w SMS-ach i nie mają formy tekstowej, a obrazkową.

Masowa wysyłka SMS nie musi być skomplikowana.

Emoji a limit znaków w SMS-ie

W zależności od tego, jakich znaków użyjemy w wiadomości, pojedynczy komunikat będzie mógł być dłuższy lub krótszy. Najprostsze SMS-y, pozbawione wszelkiego rodzaju znaków specjalnych (np. polskich), mogą liczyć maksymalnie 160 znaków. Emoji są traktowane właśnie jako znaki specjalne, w związku z czym zmniejszają limit do 70 znaków. Natomiast emotikony w SMS-ie liczą się jako zwykłe znaki.

Jednocześnie warto zauważyć, że już jednym emoji można często wyrazić więcej, niż kilkoma lub nawet kilkunastoma znakami, a do tego w bardziej przystępny, miły dla oka i szybszy do przyswojenia sposób. W praktyce więc można dzięki nim zaoszczędzić znaki, mimo zmniejszenia dostępnego limitu.

Czy warto stosować emotikony w SMS marketingu?

Emoji i emotikony w SMS marketingu (i marketingu ogółem, w tym w social mediach) cieszą się dużą popularnością. Powodów jest kilka. Stanowią one sposób na przykucie uwagi odbiorcy, a także na wzmocnienie komunikatu i powiązanie go z konkretnymi emocjami. 

Z uwagi na limit znaków w wiadomościach, który jest niewielki, treść musi być zwięzła i bezpośrednia. Nie ma miejsca na barwne opisy i objaśnienia. Emoji rozwiązują ten problem. Znaczenie emotikon i emoji w SMS-ach jest zależne od kontekstu, a więc ten sam element może się sprawdzić w wielu różnych okolicznościach. Ponadto dostępnych emotek jest tak wiele, że da się znaleźć odpowiedni znak na każdą okazję.

Obecnie są wykorzystywane zwłaszcza w komunikacji z klientami indywidualnymi, ale niekiedy pojawiają się także w kontaktach B2B. Emoji i emotikony w SMS-ach to uniwersalne rozwiązanie, które może być stosowane w większości branż. Wyjątek stanowią te, które wymagają zachowania szczególnej powagi (np. branża finansowa, medyczna), chociaż i tutaj zdarzają się okoliczności, w których sprawdzą się tego typu nowoczesne elementy komunikacji.

Jak używać emotikony i emoji w komunikacji biznesowej SMS?

Jeśli zdecydujemy, że emoji i emotikony w SMS-ach to dobre rozwiązanie dla naszej firmy, może pojawić się pytanie, jak napisać SMS do klienta, który będzie zawierał tego typu elementy, zwłaszcza na masową skalę. Z pomocą przychodzą platformy do komunikacji mobilnej, takie jak mProfi. Żeby skorzystać z oferowanych możliwości, wystarczy podążać za poniższą instrukcją:

  1. Wejdź na stronę mProfi i zarejestruj się lub zaloguj się na swoje konto. 
  2. Przejdź do modułu „Wysyłka”.
  3. W celu stworzenia emotikony, w polu „Treść wiadomości” wpisz wybrany ciąg znaków, np. „;)”.  Kliknij piktogram twarzy w prawym górnym rogu pola wiadomości i wybierz obrazek, aby umieścić w SMS-ie emoji.

Alternatywna opcja to skopiowanie emoji z innego miejsca w Internecie i wklejenie go w pole wiadomości w mProfi, na przykład za pomocą kombinacji Ctrl + V.

Co oznaczają kwadraty w SMS-ach?

Może się zdarzyć, że wyślemy komuś komunikat z emoji, a odbiorca zacznie się zastanawiać, co oznacza kwadrat w wiadomości SMS. Starsze telefony, które nie obsługują tego typu znaków specjalnych, wyświetlają w ich miejsce puste kwadraty, ewentualnie znaki zapytania.

Telefonów, które nie obsługują emoji, z roku na rok jest w użytku coraz mniej. To, jakie jest prawdopodobieństwo, że używają ich odbiorcy danej kampanii, zależy od wybranej grupy docelowej. Są to przede wszystkim tzw. telefony dla seniora, czyli proste urządzenia wykorzystywane głównie przez osoby starsze. Jeśli więc kierujemy wiadomości głównie do osób młodych i w średnim wieku, kwestia tego, co oznaczają kwadraty w SMS-ach, nie powinna mieć szczególnego znaczenia.

Jak się okazuje, znaczenie emotikon w SMS-ach, to kwestia, o której trzeba pamiętać i uwzględniać w swoich działaniach marketingowych. Nawet jeśli ich zastosowanie nie zawsze będzie dobrym rozwiązaniem, warto wiedzieć, że istnieje taka możliwość i jak z niej skorzystać!

Masowa wysyłka SMS nie musi być skomplikowana.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.