Black Friday w Polsce — na czym polega i czy warto brać w nim udział?

Black Friday w Polsce — na czym polega i czy warto brać w nim udział?

Black Friday w Polsce z każdym rokiem zyskuje na znaczeniu. Pamiętają o nim konsumenci, a także firmy z przeróżnych branż. Na czym dokładnie polega i czy warto zapisać ten dzień w kalendarzu, zarówno jako klient, jak i przedsiębiorca? Wyjaśniamy!

Czy w Polsce jest Black Friday?

Pytanie, czy w Polsce jest Black Friday, jest zasadne: w końcu już sama nazwa sugeruje, że mamy do czynienia z wydarzeniem o zagranicznym pochodzeniu. Obecnie jednak żyjemy w erze globalizacji, w związku z czym amerykańskie (i nie tylko) trendy regularnie zyskują popularność w naszym kraju.

Tak jest również z tym świętem. Inspirując się głośnymi akcjami i wyprzedażami z USA, już od lat liczne firmy w Polsce zaczęły uruchamiać w ten dzień (a nawet przez cały tydzień czy miesiąc) specjalne oferty. Wdrożono liczne działania marketingowe wspierające sprzedaż, szybko oswajając społeczeństwo ze wcześniej mało znanym terminem.

Klienci zwrócili na to uwagę i obecnie wielu z nich co roku pyta, kiedy wypada czarny piątek w Polsce, aby być odpowiednio przygotowanym i skorzystać z najlepszych promocji.

Nowoczesna platforma do masowej wysyłki SMS-ów, MMS-ów i mailingu. Atrakcyjne ceny i indywidualne podejście.

Historia Black Friday

Czarny piątek sklepy w Polsce obchodzą od stosunkowo niedawno, natomiast samo pojęcie jest znacznie starsze. Obecnie Black Friday definiuje się jako początek sezonu zakupów świątecznych w USA (i nie tylko), z którym wiążą się liczne wyprzedaże i promocje. Można spotkać się z dwoma różnymi historiami odnośnie do tego, skąd wzięła się taka nazwa.

Zgodnie z pierwszą z nich, amerykańska policja przyjęła określenie Black Friday (lub Black Saturday, czyli czarna sobota) w odniesieniu do tłumów w sklepach i na ulicach, powstałych właśnie z powodu rozpoczęcia okresu zakupów świątecznych. Druga teoria dotyczy tego, że handlarze tradycyjnie zapisywali w dokumentacji straty kolorem czerwonym, a zyski czarnym. 

Okres przed Świętem Dziękczynienia był tradycyjnie słabszy sprzedażowo, a po nim wychodzono „na plus”, stąd czarny piątek. Black Friday w Polsce przejął nazewnictwo po amerykańskim pierwowzorze, nie przykładając dużej wagi do kwestii etymologii tego pojęcia.

Kiedy wypada „czarny piątek” w Polsce?

Kiedy jest Black Friday w Polsce? Dokładnie wtedy, gdy obchodzi ten dzień reszta świata (z uwzględnieniem różnic wynikających z odmiennych stref czasowych), a więc w piątek po Święcie Dziękczynienia. Z kolei Święto Dziękczynienia wypada zawsze w czwarty czwartek listopada.

W poszczególnych latach dokładna odpowiedź na pytanie, kiedy w Polsce jest Black Friday, może się nieco różnić. Na przykład w 2023 roku czwarty czwartek listopada wypada 23. dnia miesiąca, a więc tzw. czarny piątek obchodzimy 24 listopada 2023. Warto zadbać o to, aby baza danych klientów była na to przygotowana, przesyłając komunikaty o wyprzedażach i specjalnych ofertach zarówno w sam Black Friday, jak i z pewnym wyprzedzeniem.

Black Friday — w jakich sklepach w Polsce pojawiają się promocje?

Obecnie sklepy w Polsce Black Friday często traktują jako jedno z najważniejszych wydarzeń roku. Okazja ta może się kojarzyć przede wszystkim z zakupem sprzętu elektronicznego, ale w praktyce promocje pojawiają się także w innych segmentach: odzieżowym, meblowym, ogrodniczym i wielu innych. 

Mowa tutaj zarówno o sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. W przypadku tych drugich tzw. czarny piątek w Polsce wydaje się być szczególnie popularny. Niewątpliwie pomaga fakt, że komunikacja masowa w sieci jest stosunkowo tania i łatwa w wykorzystaniu. W związku z tym e-sklepom nietrudno jest informować klientów, że organizują na czarny piątek wyprzedaże w Polsce i rozpowszechniać reklamy w tym zakresie.

Co warto kupić podczas Black Friday w Polsce?

Wiemy już, że Black Friday w Polsce z roku na rok zatacza coraz szersze kręgi i bierze w nim udział bardzo wiele firm. Jednak w co najbardziej warto podczas tego wydarzenia zainwestować? To przede wszystkim dobry moment na wyposażenie się w droższe urządzenia i usługi, ponieważ to na nich można najwięcej oszczędzić. 

Chociaż przeceny na Black Friday w Polsce obejmują także tańsze produkty (np. żywność), to największe i najbardziej znaczące obniżki można dostrzec przede wszystkim w segmencie wspomnianego już sprzętu elektronicznego, a także oprogramowania (w tym SaaS).

Jednak nie same ceny się liczą — ogromne znaczenie w Black Friday w Polsce mają  opinie dotychczasowych użytkowników danego produktu i usługi. W momencie, gdy w mniejszym lub większym stopniu przecenione jest niemal wszystko, klienci nie będą chcieli przeznaczać pieniędzy na kiepskiej jakości produkt. Warto odpowiednio wcześniej wdrożyć marketing rekomendacyjny, aby zgromadzić wartościowe recenzje i opinie, które przekonają niezdecydowanych.

Jak skorzystać z „czarnego piątku”, aby pozyskać klientów?

Tzw. czarny piątek w Polsce jest świetną okazją na pozyskanie nowych klientów (bądź zaktywizowanie dotychczasowych i przekonanie ich do kolejnego zakupu lub ponownego skorzystania z usług firmy). Jednak jak to zrobić? Dostępnych możliwości jest bardzo wiele. Do najchętniej wykorzystywanych rozwiązań można zaliczyć email marketing i masową wysyłkę SMS.

Dzięki tym kanałom firma może z łatwością, w krótkim czasie i na dużą skalę dotrzeć do swojej grupy docelowej z najważniejszymi informacjami. Czy to powiadomieniem o wyprzedaży, czy ofercie specjalnej lub innej akcji inspirowanej przeniesieniem na grunt polski Black Friday. Warto rozważyć także rozsyłanie spersonalizowanych kodów rabatowych, aby nagrodzić czytelników newslettera i stałych klientów. 

Dostępne narzędzia marketingu, takie jak platforma mProfi, pozwalają stworzyć i zaplanować kampanie odpowiednio wcześniej, a następnie na bieżąco monitorować osiągane rezultaty. Dzięki temu będzie można szybko ocenić, czy przygotowane na Black Friday oferty w Polsce spotykają się z zainteresowaniem odbiorców.

Czy Black Friday w Polsce się opłaca?

Black Friday w Polsce, podobnie, jak w innych krajach, nie bez powodu cieszy się tak dużą popularnością. Zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców. Ci pierwsi mogą zakupić potrzebny produkt i usługę w korzystnej cenie, zaś ci drudzy — skorzystać na tym, że wielu potencjalnych klientów ma na ten okres z góry przygotowany budżet i jest bardziej chętnych do zakupu. 

Poszczególne firmy mają różne cele marketingu, ale niewątpliwie niemal zawsze będzie do nich należała sprzedaż (usług lub produktów). Cała atmosfera związana z czarnym piątkiem w Polsce, narastająca ekscytacja i poczucie, że nie ma czasu do stracenia i trzeba szybko podejmować decyzje zakupowe, doskonale się z nią łączą.

W efekcie dla wielu przedsiębiorców tzw. czarny piątek może być jednym z najbardziej dochodowych dni w roku. W Black Friday Polska w Internecie (i nie tylko) żyje niemal tylko tym wydarzeniem. To dobry moment na marketing masowy, ale także na docieranie do najważniejszych klientów ze spersonalizowanymi, specjalnymi ofertami.

W ciągu ostatnich lat przeszliśmy już z etapu pytań o to, czy w Polsce jest czarny piątek, na powszechną ekscytację tym wydarzeniem. Wielu konsumentów będzie oczekiwać dobrych ofert, więc lepiej ich nie zawieść i odpowiednio wcześnie zaplanować konkretne działania!

Nowoczesna platforma do masowej wysyłki SMS-ów, MMS-ów i mailingu. Atrakcyjne ceny i indywidualne podejście.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.