Kampania komunikacyjna — z czego się składa i jak ją przeprowadzić?

Kampania komunikacyjna — z czego się składa i jak ją przeprowadzić?

Kampania komunikacyjna i zawiłości związane z jej przeprowadzaniem to temat, z którym warto zapoznać się bliżej, jeśli chce się skutecznie dzielić informacjami (np. z potencjalnymi i obecnymi klientami) na skalę masową. Jak powinna wyglądać, aby odniosła sukces i jakich błędów nie można popełniać?

Definicja kampanii komunikacyjnej

Chociaż nie ma oficjalnej definicji kampanii komunikacyjnej, w związku z czym każdy może interpretować to pojęcie nieco inaczej, najprościej jest powiedzieć, że to starannie zaplanowana seria działań, realizowanych najczęściej przez firmę, organizację (np. charytatywną) lub państwo. 

Jej celem jest przekazanie określonej wiadomości lub informacji o produkcie, usłudze lub wydarzeniu (ewentualnie o pożądanych postawach i zachowaniach, w przypadku kampanii organizowanych przed podmioty państwowe), aby dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców. 

Osiąga się to przy pomocy różnorodnych metod, takich jak masowe wysyłanie SMS do klientów, mailing, reklamy w radiu, telewizji, mediach społecznościowych oraz prasie i nie tylko.

Wygodna, tania i skuteczna wysyłka SMS-ów i e-maili na masową skalę. Sprawdź platformę mProfi i realizuj nawet najbardziej ambitne kampanie komunikacyjne!

Najważniejsze elementy kampanii komunikacyjnej

Wśród najważniejszych elementów kampanii komunikacyjnej można wymienić jej cel, grupę docelową, treść, wybrane kanały komunikacji, harmonogram, a także budżet. 

W przypadku kontaktu bezpośredniego z wybranymi odbiorcami np. poprzez numer telefonu lub e-mail trzeba upewnić się, że posiada się odpowiednie zgody na przetwarzanie danych osobowych. Warto także skorzystać z takich rozwiązań, jak system HLR, pozwalający sprawdzić aktualność posiadanych danych.

Jak zaplanować kampanię komunikacyjną?

Dobre zaplanowanie przebiegu kampanii komunikacyjnej to połowa drogi do sukcesu. Przede wszystkim należy dobrze przeanalizować swoją grupę docelową, jej preferencje, nawyki i cechy charakterystyczne. Pomoże to wybrać zarówno tematykę kampanii, jak i jej cel oraz wykorzystywane narzędzia. 

Narzędzia to aspekt kluczowy, biorąc pod uwagę, jak duże możliwości oferują. Dostępne aktualnie rozwiązania sprawiają, że na przykład odpowiedź na pytanie, jak wysłać SMS do kilku osób jednocześnie nie należy do skomplikowanych i każdy poradzi sobie z takim zadaniem. Bardzo ważną kwestią jest także właściwy wybór daty, godziny i miejsca realizacji projektu.

Będąc uzbrojonym w pakiet kluczowych informacji, można przystąpić do tworzenia treści kampanii komunikacyjnej — rozsyłanych wiadomości, banerów i nie tylko. Warto w miarę możliwości przed pełnoprawnym startem działań przetestować przygotowane materiały na mniejszej grupie odbiorców i dokonać poprawek i zmian, jeśli będą potrzebne.

Przykłady ciekawych kampanii komunikacyjnych

Zarówno w Polsce, jak i za granicą przeprowadzono już wiele niezwykle kreatywnych i udanych kampanii komunikacyjnych. Warto je znać i traktować jako źródło inspiracji dla własnych działań. Jednocześnie zawsze należy uwzględniać indywidualne czynniki. To, że coś zadziałało w jednej firmie, nawet z tej samej branży, nie oznacza automatycznie, że podobne rozwiązanie sprawdzi się w drugim przedsiębiorstwie.

Wśród głośnych (i pozytywnie odebranych) polskich kampanii komunikacyjnych z ostatnich lat można wymienić między innymi tę o nazwie „Do ostatniego drzewa”, w ramach której zdecydowano się na odwzorowanie Puszczy Białowieskiej w grze Minecraft. Celem było zwrócenie uwagi, w szczególności młodych, na problem wycinki lasów.

Szerokim echem odbiła się także wiralowa kampania charytatywna #hot16challenge2 na rzecz walki z koronawirusem, w ramach której kolejne nominowane osoby (politycy, muzycy, osobowości internetowe i nie tylko) musiały przygotować utwór muzyczny.

Kampania komunikacyjna — najczęściej popełniane błędy

Organizacja kampanii komunikacyjnej daje duże pole do przedstawienia swojej unikalnej wizji i działania w nieszablonowy sposób. Trzeba jednak wystrzegać się przed kilkoma najczęściej popełnianymi pomyłkami, które mogą znacząco wpłynąć na rezultaty prowadzonych działań. 

Na przykład jest ryzyko, że w pogoni za oryginalnością i błyskotliwością zatraci się jasność i klarowność przekazu. Jeśli  odbiorcy nie będą w stanie zrozumieć przekazywanej wiadomości, trudno oczekiwać, aby wpłynęła ona na nich w oczekiwany sposób (np. skłoniła do zakupu lub przyjęcia określonej postawy).

Kolejna ważna kwestia to bycie na bieżąco z trendami, a także dopasowanie tonu i treści kampanii komunikacyjnej do odbiorców. „Podpięcie się” pod jakąś modę za późno, gdy wszyscy już zaczną o niej zapominać i czuć się nią zmęczeni, w najlepszym przypadku spotka się z obojętnością, a w najgorszym z negatywnymi reakcjami.

Warto także zadbać o personalizację komunikatów, tym bardziej że obecnie jest ona prosta do wdrożenia w praktyce. Dzięki takim platformom, jak mProfi, możliwe jest nie tylko wysyłanie SMS o danej godzinie, ale też umieszczanie w wiadomościach pól dynamicznych, np. z imieniem odbiorcy.

Wady i zalety tworzenia kampanii komunikacyjnej

Już sama definicja kampanii komunikacyjnej wskazuje, że to niezwykle uniwersalne narzędzie, które można wykorzystać na wiele sposobów i do wielu celów. Efektywna kampania pomoże m.in. w zwiększeniu świadomości marki, stymulowaniu sprzedaży lub rezerwacji usług czy też poprawie wizerunku. Możliwości są niemal nieograniczone.

Natomiast trzeba pamiętać, że dobra kampania komunikacyjna wymaga sporo pracy. Od etapu starannego planowania, przez realizację (często włącznie z testami A/B), po dokładną analizę i uwzględnianie jej wyników w przyszłych działaniach. Na szczęście istnieją nowoczesne narzędzia, takie jak program do wysyłania SMS-ów, dzięki którym da się cały ten proces uprościć i w pewnych aspektach zautomatyzować.

Każdego dnia pojawiają się nowe kampanie komunikacyjne, organizowane na mniejszą lub większą skalę. Warto dołożyć do nich swoją cegiełkę, jednocześnie robiąc to z głową!

Wygodna, tania i skuteczna wysyłka SMS-ów i e-maili na masową skalę. Sprawdź platformę mProfi i realizuj nawet najbardziej ambitne kampanie komunikacyjne!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.