Jak zrobić mailing, aby był tani i skuteczny? Praktyczne porady

Jak zrobić mailing, aby był tani i skuteczny? Praktyczne porady

Jak zrobić mailing, który przyniesie oczekiwane efekty i nie przepłacić — to pytanie zwykle pojawia się bardzo szybko po podjęciu decyzji o wdrożeniu do swoich działań marketingowych poczty elektronicznej. W takim razie, co warto wiedzieć, aby nie stracić pieniędzy przez nieskuteczną kampanię?

Jak zrobić mailing? Praktyczne wskazówki dla początkujących

Zanim zacznie być tworzona jakakolwiek wiadomość do klientów, trzeba zadbać o kwestie techniczne związane z wysyłką. Jeśli firma zastanawia się, jak zrobić dobry mailing, w pierwszej kolejności powinna dobrać właściwy program do tego typu zastosowań. 

Chociaż w teorii możliwe jest rozsyłanie wiadomości przy pomocy zwykłych klientów pocztowych, na przykład Gmaila, to w praktyce oferują one znacznie mniej funkcji niż dedykowane narzędzia, takie jak platforma mProfi. 

Nowoczesny program do tworzenia mailingu pozwala między innymi:

  • przeprowadzać spamtesty i próbne wysyłki,
  • planować wysyłkę na określony dzień i godzinę,
  • budować listy kontaktów z możliwością automatycznego zapisu przez odbiorcę,
  • błyskawicznie generować raporty z przeprowadzonych kampanii.

Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu wspomnianych funkcjonalności firma nie wydaje środków na nieskuteczne kampanie, a może mniejszym kosztem docierać do odpowiednich odbiorców we właściwym czasie. Lepiej więc nie zastanawiać się na przykład, jak zrobić mailing w Google na Gmailu, a od razu postawić na sprawdzone rozwiązanie.

Intuicyjny, prosty w obsłudze kreator z gotowymi szablonami, dzięki któremu błyskawicznie zlecisz skuteczną masową wysyłkę e-maili. Już od kilku groszy za wiadomość!

Jak pisać treść w mailingu?

Omawianie tego, jak przygotować mailing, musi obejmować kwestię treści wiadomości, natomiast jest ona znacznie bardziej złożona, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Na treść e-maila składa się bowiem wiele różnorodnych elementów i każdy z nich wymaga odmiennego podejścia. 

Są to przede wszystkim tytuł, lead (czyli wstęp do wiadomości), najbardziej rozbudowana część w postaci nagłówków i wspierających je akapitów, a także CTA (Call to Action — wezwanie do działania) oraz stopka.

Tytuł

Podobnie, jak w przypadku np. artykułu na blogu, już sam tytuł może w wielu przypadkach zadecydować o tym, czy odbiorca w ogóle zdecyduje się zapoznać z danym komunikatem. W związku z tym, mimo że objętościowo jest niewielkim elementem e-maila, warto poświęcić na jego stworzenie sporo czasu. W przeciwnym wypadku nawet dopracowana zawartość wiadomości na niewiele się zda, ponieważ mało kto ją zobaczy.

Tylko jak zrobić w mailingu reklamowym właściwy tytuł? Przede wszystkim nie może być za długi, aby nie zniechęcił odbiorcy i nie został skrócony przez klienta pocztowego. Powinien przyciągać uwagę i jasno zapowiadać, czego użytkownik może spodziewać się po reszcie wiadomości. Jeśli pozwala na to przyjęty przez markę ton, warto rozważyć wzbogacenie go emoji i znakami specjalnymi, aby odróżniał się od konkurencyjnych e-maili.

Lead

Jak zrobić mailing, który po otwarciu zachęci do przeczytania całości? Dużą rolę odgrywa tutaj lead, a więc pierwszy, z reguły krótki akapit wiadomości. To swego rodzaju przedłużenie tytułu — dalsze wprowadzenie do kwestii, które będą poruszane w całym komunikacie. 

Warto, aby wstęp prezentował jakąś ciekawą tezę, służącą jako haczyk, który zaciekawi odbiorcę. Wtedy zapozna się on z dalszą częścią e-maila, aby zobaczyć, jak nadawca uargumentuje swoje stwierdzenie i z czego wysnuł dany wniosek.

Akapity i nagłówki

Nagłówek powinien być dla znajdujących się poniżej akapitów podsumowaniem, wnioskiem z zebranych informacji, który pozwala szybko przeskanować tekst pod kątem sekcji najważniejszych dla danego użytkownika. Zazwyczaj jest wyróżniony większą czcionką niż zawartość akapitów, tak aby od razu rzucał się w oczy.

Zarówno konstruując nagłówki, jak i akapity, należy zwracać uwagę na ich jasność i poprawność przekazu. W komunikacji biznesowej nie ma miejsca na literówki, przejęzyczenia i dwuznaczne sformułowania. Zawsze jednak mogą się one przypadkiem zdarzyć, stąd ważna jest rola korekty każdej wiadomości przed wysyłką.

Jak zrobić dobry mailing, który będzie przyjemny i łatwy w czytaniu? Warto korzystać z możliwości oferowanych przez HTML, aby urozmaicać tekst o pogrubienia, wylistowania, podkreślenia, inny kolor niektórych fragmentów, ramki i nie tylko. Jednocześnie nie można przesadzić — formatowanie powinno stanowić ozdobę treści, a nie czynić ją nieczytelną.

CTA

CTA, czyli wezwanie do działania, w mailingu zwykle występuje pod postacią klikalnego przycisku, który przenosi użytkownika na wybraną przez nadawcę stronę internetową (np. firmową lub do zewnętrznego kalendarza pozwalającego umawiać spotkania).

Dobre CTA powinno przede wszystkim jasno komunikować, co stanie się po jego naciśnięciu. W związku z tym zamiast ogólnych informacji typu „Wejdź na stronę”, najlepiej stosować konkrety, takie jak „Rozpocznij okres próbny”. 

Wiele firm eksperymentuje także z innymi rozwiązaniami, np. treści Call to Action w pierwszej osobie („Dołączam do programu”) lub skupianiu się na wartości dodanej, lub pragnieniach odbiorcy (np. zamiast „Pobieram e-booka” — w odniesieniu do stworzonego przez firmę darmowego poradnika dla początkujących w danym języku programowania — „Zaczynam programować bez drogich kursów”). 

Stopka

Stopka to miejsce, w którym umieszcza się z reguły nazwę i adres firmy, a także linki do przydatnych stron, w tym przede wszystkim miejsca, w którym można zarządzać zgodami na komunikację. Możliwość łatwej rezygnacji z subskrypcji wygląda profesjonalnie i podnosi wiarygodność komunikacji.

Jak tworzyć grafiki w mailingu?

Jeśli dobrze wie się, jak zrobić mailing w HTML, to już osiągnęło się połowę sukcesu w zakresie atrakcyjności wizualnej rozsyłanych wiadomości. Jednak nie wszystko da się zrobić HTML-em — z reguły w komunikacie znajdą się też jakieś grafiki (zdjęcia, obrazki).

Grafika powinna być czytelna (a więc niewypełniona od góry do dołu tekstem), miła dla oka i odpowiednia pod względem technicznym (przede wszystkim nie może mieć zbyt dużej wagi, aby nie wczytywała się zbyt długo odbiorcom ze słabszymi łączami).

W przypadku wszelkich komunikatów, a newsletterów w szczególności, należy zachować spójność w przekazie wizualnym. Dzięki temu nie tylko całość komunikacji będzie wyglądać schludniej, ale też firma z większym prawdopodobieństwem zapadnie odbiorcy w pamięć. Trzeba więc z góry ustalić główne kolory marki, które następnie będą w różnych konfiguracjach wykorzystywane przy tworzeniu kolejnych grafik, a także okraszać je logo marki.

Co zrobić, żeby przyspieszyć tworzenie grafik do mailingu?

Zwłaszcza w przypadku początkujących działalności, firmie może brakować doświadczenia i narzędzi, aby od zera tworzyć atrakcyjne wizualnie, wyróżniające się grafiki. Są jednak sposoby, które pozwalają przyspieszyć i ułatwić cały proces.

Przykładowo, w ramach platformy mProfi użytkownik zyskuje dostęp do szeregu gotowych szablonów wiadomości na różne okazje. Niezależnie od tego, czy firmę interesuje kampania komunikacyjna z okazji świąt, reklama nadchodzącej wyprzedaży czy prezentacja oferty, powinna móc znaleźć coś dla siebie. Wystarczy uzupełnić wybrany wzór według własnych potrzeb. 

Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu mailingu

Do pełnego pokrycia tematu nie wystarczy odpowiedzieć na pytanie, jak zrobić skuteczny mailing. Trzeba także zapamiętać, jak go nie robić — czyli jakie kroki często wykonują firmy zaczynające swoją przygodę z tą formą komunikacji, mimo że działa to na ich szkodę.

Brak wiarygodności i słaba warstwa techniczna

Konstruowanie przyciągających nagłówków, wciągającej i przekonującej treści czy wysokiej klasy grafik wymaga wprawy. Natomiast już od pierwszego e-maila firma powinna zadbać, aby jej komunikaty wyglądały wiarygodnie i profesjonalnie.

Trzeba pamiętać o odpowiednim doborze adresu, z którego komunikat jest wysyłany i wyświetlanej odbiorcy nazwy nadawcy. W przeciwnym wypadku sam użytkownik lub filtr klienta pocztowego mogą uznać komunikat za spam. 

Podobnie w przypadku tematów wiadomości, które mają charakter skrajnie clickbaitowy i nie odzwierciedlają realnej zawartości e-maila. Kulą u nogi, znacząco wpływającą na skuteczność komunikacji, będą także wszelkie błędy techniczne, na przykład nieprawidłowe wyświetlanie się wiadomości lub jej elementów, w szczególności graficznych.

Warto dodawać do e-maili link pozwalający na wyświetlanie ich w oddzielnej karcie w przeglądarce, co niekiedy pozwala ominąć tego typu problemy.

Niemierzenie lub niewłaściwe mierzenie efektów

Nawet jeśli wydaje nam się, że doskonale znamy własnych odbiorców, niejednokrotnie ich zachowania i nawyki mogą nas zaskoczyć. Jeśli nie będziemy mierzyli i analizowali efektów prowadzonych działań wcale lub nie przyłożymy się do tej kwestii, nigdy w pełni nie wykorzystamy szansy, jaką daje komunikacja masowa

Open Rate (wskaźnik otwarć wiadomości), klikalność zawartych w niej elementów (przycisków CTA, banerów i nie tylko), konwersje, do których bezpośrednio lub pośrednio doprowadziły poszczególne e-maile — te i wiele innych aspektów trzeba na bieżąco weryfikować. 

Jeśli chce się wiedzieć, jak robić mailing maksymalnie efektywnie, warto także regularnie przeprowadzać testy. Na przykład wypróbowywać różne warianty nagłówków, leadów lub CTA, aby znaleźć najlepsze rozwiązania dla swojej niszy. Niekiedy niewielkie zmiany mogą znacząco przełożyć się na skuteczność prowadzonych działań.

Niezależnie od tego, czy planujesz stworzyć skuteczny mail przypominający o spotkaniu, newsletter czy zapowiedź zbliżającej się wyprzedaży, warto mieć powyższe wskazówki na uwadze. W pierwszej chwili może się wydawać, że trudno je wszystkie wdrożyć, ale w rzeczywistości jest to jak najbardziej możliwe!

Zobacz również: Przykładowy mailing – co powinno się w nim znaleźć

Intuicyjny, prosty w obsłudze kreator z gotowymi szablonami, dzięki któremu błyskawicznie zlecisz skuteczną masową wysyłkę e-maili. Już od kilku groszy za wiadomość!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.