
Jak powinna wyglądać nowoczesna aplikacja parafialna? Analiza potrzeb współczesnych wiernych
Od wielu lat, dzięki smartfonom, technologia, internet i idący za tym dostęp do informacji są nam nieodłączne w życiu codziennym. Wpływ tych urządzeń na nasze życie jest na tyle duży, że bez aplikacji w zasadzie nie istniejesz dla swoich odbiorców. Nie powinno więc nikogo dziwić, że digitalizacja dotknie również sfer sakralnych. Przed kościołem stoi trudne wyzwanie – dostosowanie się do potrzeb współczesnych wiernych. Pierwszy krok jest jasny: trzeba sprawdzić, jak powinna wyglądać aplikacja parafialna.
Spis treści
Analiza oczekiwań i preferencji wiernych na potrzeby projektowania aplikacji parafialnej
Stworzenie aplikacji wydaje się pozornie łatwe. Co prawda od strony technicznej dla doświadczonych programistów faktycznie nie jest to nic trudnego, jednak koszt jest wysoki i rośnie z każdą kolejną funkcją. To oznacza, że prace trzeba rozpocząć od gruntownego przemyślenia, które funkcje są niezbędne, które mogą w razie potrzeby zostać dodane później, a którymi lepiej od samego początku nie zawracać sobie głowy.
Najlepszym sposobem, żeby dowiedzieć się, jakie są oczekiwania grupy docelowej względem takiej aplikacji, jest przeprowadzenie ankiety. mProfi przeprowadziło taką ankietę za pomocą SMS i Facebooka na próbie ponad 500 osób. Poprosiliśmy uczestników o odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie funkcje chciałbyś, aby posiadała aplikacja parafialna?
- Czy aplikacja powinna mieć funkcje społecznościowe?
- Jakie treści chciałbyś otrzymywać za pośrednictwem aplikacji?
- W jaki sposób chcesz być informowany o wydarzeniach w parafii?
- Jakie rodzaje informacji są dla ciebie najważniejsze?
Dodatkowo w pytaniu otwartym poprosiliśmy o dodatkowe propozycje. Oto wyniki i analiza potrzeb wiernych na potrzeby aplikacji parafialnej!
Najbardziej pożądane funkcjonalności aplikacji dla wiernych
Jakich funkcji oczekują parafianie od aplikacji parafialnej?
Funkcje to absolutna podstawa i „sól tej ziemi”, jeśli chodzi o aplikacje. To odpowiednia oferta możliwości przyciągnie do aplikacji użytkowników. Co przyciągnie wiernych do aplikacji parafialnej?
- Powiadomienia o wydarzeniach parafialnych – 90% respondentów. Najczęściej wskazywano powiadomienia o mszach, innych nabożeństwach czy rekolekcjach.
- Dostęp do ogłoszeń parafialnych – 82% respondentów.
- Harmonogramy spotkań i grup parafialnych – 69% respondentów.
- Możliwość rejestracji na wydarzenia – 65% respondentów. Dotyczy pielgrzymek, warsztatów, rekolekcji i innych form aktywności organizowanych przez parafię.
- Kontakt z duszpasterzami – 63% respondentów chciałoby przez aplikację mieć stały kontakt z kapłanami ze swojej parafii.
- Prośba o modlitwę – 61% respondentów chciałoby, aby aplikacja pozwalała na indywidualne prośby o modlitwę lub złożenia intencji mszalnej online.
- Informacje o intencjach mszalnych – 57% respondentów zadeklarowało, że chciało poznać intencje jeszcze przed mszą przez aplikację.
- Mobilna taca – Tylko 45% respondentów zadeklarowało, że chciałoby mieć możliwość wsparcia parafii online przez aplikacje.
„Co z tego wynika dla parafii?”
Przede wszystkim zdecydowana większość ankietowanych twierdzi, że aplikacja powinna przede wszystkim pełnić funkcję informacyjną. Drobne różnice to po prostu odzwierciedlenie faktu, które informacje są bardziej istotne dla parafian jako całości. Wyróżnia się dosyć niskie poparcie dla możliwości finansowego wspierania parafii. Co prawda 45% to niemało, jednak brak większości każe się zastanowić, jak podejść do tego tematu, żeby wierni nie odebrali aplikacji, jako sposobu na wyciągnięcie od nich pieniędzy.
Warto w tym miejscu podkreślić jeszcze jedną zmienną, która może nie wynikać z odpowiedzi ankietowanych. Kontakt z duszpasterzami wydaje się „logiczną” funkcją takiej aplikacji, jednak może wiązać się z wieloma minusami. Przede wszystkim: czas każdego księdza jest ograniczony, więc może się szybko okazać, że odpowiadanie na każdy indywidualny kontakt jest fizycznie niemożliwe. Kapłani również mają czas dla siebie, który nie jest ich pracą, co w połączeniu z innymi obowiązkami może spowodować, że nie będą w stanie odpowiedzieć wszystkim parafianom w wyznaczonym czasie. Taka „zwłoka” może u parafian wywołać efekt odwrotny od zamierzonego – poczucie bycia ignorowanym.
Z dokładnie tych samych powodów warto nie przeceniać funkcji społecznościowych w aplikacji dla parafian.
Jak istotne są funkcje społecznościowe w aplikacji parafialnej dla wiernych?
Czy aplikacja powinna mieć funkcje społecznościowe? Na tak zadane pytanie nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony 39% ankietowanych odpowiedziało twierdząco, a tylko 14% odpowiedziało przecząco. Z drugiej strony ważna w tej kwestii jest jednak trzecia odpowiedź: 47% osób odpowiedziało „nie jestem pewien”.
Skąd się może brać brak pewności w tej sprawie? Media społecznościowe nie są już tak popularne, jak 10-15 lat temu. Jednocześnie wśród ludzi, którzy jeszcze z nich aktywnie korzystają, panuje raczej niechęć do zakładania nowych profili w kolejnych aplikacjach.
Z powyższego wynika jedno: dodanie funkcji społecznościowych do aplikacji to bardzo duży koszt, który może się nie zwrócić. Jest to kolejny nieoczywisty punkt, który trzeba dobrze przemyśleć. Pewnym „zamiennikiem” może być integracja w aplikacji dla wiernych przekierowania do grupy na Facebooku, która może wypełniać potrzeby społecznościowe. W końcu, jeśli parafianie mają gdzieś konto, statystycznie najprawdopodobniej jest to właśnie Facebook.
Jakie rodzaje informacji są najważniejsze dla współczesnych wiernych?
Wróćmy do kwestii informacyjnych. Wiemy już, że dla większości wiernych to w zasadzie główna wartość aplikacji parafialnej. Jednak jak to w życiu bywa: informacja informacji nie równa i niektóre są ważniejsze od innych. Jakie rodzaje informacji są najważniejsze dla wiernych?
- Godziny mszy świętych i nabożeństw – 79% respondentów.
- Zmiany w harmonogramie wydarzeń – 67% respondentów.
- Ogłoszenia związane z działalnością grup parafialnych – 63% respondentów.
- Apele o pomoc lub wsparcie dla potrzebujących – 27%.
- Informacje o sakramentach, np. ślubach lub chrztach – 22%.
- Informacje o wizytach – 1%.
- Informacje o rekolekcjach – 1%.
Maluje się tu konkretny obraz: wiernym najbardziej zależy na informacjach związanych z ich potrzebami religijnymi, które zazwyczaj nie są dostępne online. Aplikacja na smartfonie ma pod tym względem znaczną przewagę nad stroną internetową, czy mediami społecznościowymi. Szczególnie że parafie raczej nie słyną z ich prowadzenia, a przynajmniej nie ze szczegółowości, która pozwoliłaby na zorientowanie się w życiu konkretnie swojej parafii.
Z drugiej strony sakramenty dotyczące nieznanych osób nie budzą dużego zainteresowania. Można to połączyć z raczej modnym aktualnie dbaniem o swoją prywatność. W przypadku chęci implementacji takiej funkcji prywatność jednak nie jest największą przeszkodą. Najpierw należałoby sprawdzić, czy upublicznianie takich informacji nie wymaga zgody zainteresowanych i czy jest zgodne z RODO.
Powtarza się ponownie względna niechęć do informacji związanych z proszeniem o pieniądze. Nie musi to być związane z brakiem empatii, a raczej przeświadczeniem, że aplikacja nie powinna zawierać takich informacji.
Jakie treści chcieliby otrzymywać wierni za pomocą aplikacji parafialnej?
Aplikacja parafialna, poza funkcjami informacyjnymi, musi dostarczać również treści, które będą angażować użytkowników. Jakie treści wierni chcieliby czytać w aplikacji mobilnej swojej parafii?
- Cytaty biblijne i codzienne rozważania – 84%.
- Informacje o sakramentach i ich przygotowaniach – 35%.
- Wiadomości o działalności charytatywnej parafii – 39%.
- Aktualności z diecezji – 39%.
Warto w tym miejscu podkreślić, żeby nie zadowalać się wklejaniem cytatów, a zapewnić ciekawe, pobudzające do myślenia felietony. Nie muszą być one tworzone przez kapłanów z parafii, w końcu w takim wypadku trzeba by się ponownie zmierzyć z czasem pracy. Takie miejsce mogłoby jednak służyć do kolportowania treści ze świata kościoła.
Pozostałe propozycje to w zasadzie powtórka tego, o czym już pisaliśmy – informacje, informacje i jeszcze raz informacje.
Dodatkowe propozycje od wiernych
Każdy, kto kiedykolwiek przeprowadzał ankietę, dobrze wie, że zawsze trzeba zostawić miejsce dla wyobraźni ankietowanych. Ci mogą uzupełnić odpowiedzi o rzeczy, które nie przyszły nam do głowy. Dokładnie tak zrobiliśmy w tym przypadku – poniższe pomysły to dodatkowe propozycje od wiernych w losowej kolejności:
- Informacja o dyżurach spowiedników.
- Możliwość umówienia się z kapłanem, rezerwacja czasu/dnia.
- Informacje dot. adoracji i na przykład potrzebnych zastępstw/wakatów w adoracji.
- Informacja o celebransach odprawiających msze.
- Czytania liturgiczne.
- Kalendarz liturgiczny (jakie jest święto/wspomnienie).
- Link do strony parafialnej.
- Rozliczenia finansowe zbiórek.
- Informacje jak załatwić daną sprawę.
- Wykłady i kursy online (mogą być takie dla wszystkich i takie dla uczestników, którzy się zapisali).
- Patron dnia.
Co się rzuca w oczy? Zdecydowana większość propozycji to kolejne pomysły na informacje dotyczące działalności parafii. Punktem, na który warto zwrócić uwagę, są rozliczenia. Współcześnie obywatele nie są raczej skłonni dzielić się pieniędzmi, ale lubią trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o to, jak zostały te pieniądze spożytkowane. Łatwy dostęp do rozliczeń to gigantyczny plus pod względem wzbudzania zaufania parafian. Publiczne rozliczanie zbiórek w ujęciu długofalowym może ich przekonać do częstszego wspierania parafii.
W jaki sposób wierni chcą być informowani o wydarzeniach z parafii?
Ostatnia kwestia do analizy to metody powiadamiania o wydarzeniach. Aplikacje mobilne pozwalają na użycie metody nieosiągalnej w inny sposób – powiadomień push. I to właśnie one „wygrały” w naszej ankiecie. W jaki sposób parafianie chcą być informowani o wydarzeniach z parafii?
- Powiadomienia push w aplikacji – 67% respondentów.
- E-mail – 64% respondentów.
- SMS – 33% respondentów.
- Social media – 1% respondentów.
- Aplikacje komunikacyjne – 1% respondentów.
Powiadomienia push i maile mają podobną liczbę zwolenników, jednak te pierwsze dają możliwość szybszego dotarcia do wiernych. Powiadomienia, podobnie jak SMS-y są odczytywane z reguły w ciągu kilku minut od otrzymania. Maile mogą utknąć w spamie lub być zostawione „na później” – taka ich natura. Pod tym względem aplikacja parafialna daje naprawdę duże możliwości.
Jak aplikacje mogą wspierać życie religijne parafii i wiernych?
Aplikacje parafialne mogą odgrywać kluczową rolę w codziennym życiu religijnym wiernych. Przede wszystkim oferują narzędzia wspierające parafian w czynnościach, do których bez aplikacji mają utrudniony dostęp, np. szukania informacji. Aplikacja może wprost zniwelować wiele archaicznych barier, które odpychają chętnych od wspólnoty. W ten sposób aplikacje parafialne ułatwiają wiernym uczestnictwo w życiu wspólnoty.
Niezależnie od tego, którą funkcję uznamy za najważniejszą, aplikacja parafialna znacząco ułatwia aktywne uczestnictwo w życiu kościoła, a to przecież niejedyna jej funkcja. Wierni mogą mieć przy sobie w smartfonie swoje prywatne centrum życia religijnego i angażujących treści czy przypomnienia o spowiedzi i sakramentach. Dzięki wykorzystaniu technologii parafia może być bliżej wiernych, dostosowując się do ich codziennych nawyków i ułatwiając im praktykowanie wiary w sposób dostępny i nowoczesny.
Wyniki ankiety jako wskazówka dla twórców aplikacji parafialnych
W świecie opanowanym przez smartfony i aplikacje mobilne może się wydawać, że powstały już aplikacje do wszystkiego. Kwestie duchowe były jednak przez długi czas z tego wyłączone, zostając w tyle za nową dynamiką. Badanie, jak powinna wyglądać aplikacja parafialna, dają jednak dosyć jednolity obraz, czego oczekują wierni. Te dane mogą stanowić cenną wskazówkę dla twórców aplikacji parafialnych, pomagając dostosować je do rzeczywistych potrzeb użytkowników.
Brak komentarzy
Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.