Czym jest Real Time Marketing i jak wdrożyć go w swojej firmie?

Czym jest Real Time Marketing i jak wdrożyć go w swojej firmie?

W ostatnich latach Real Time Marketing wręcz eksplodował w popularności. Sięgają po niego zarówno największe przedsiębiorstwa, jak i małe firmy, które liczą, że ich kreacje staną się wiralowymi hitami. Tylko co to RTM i jak z sukcesem wdrożyć go do swojej strategii marketingowej? 

Co to jest Real Time Marketing?

Real Time Marketing to technika polegająca na nawiązywaniu w różnego typu kreacjach oraz akcjach reklamowych do bieżących wydarzeń, świąt i trendów. 

Z definicji Real Time Marketing to technika, którą można wykorzystać w różnych kanałach komunikacji, od postów w mediach społecznościowych, przez masową wysyłkę SMS i mailing, po reklamy w prasie i tradycyjne banery. 

Nowoczesna platforma do komunikacji mobilnej. Łatwa i szybka masowa wysyłka SMS-ów, MMS-ów i e-maili. Sprawdź mProfi i zwiększ skuteczność swoich kampanii reklamowych!

Jak działa Real Time Marketing?

Wiedząc, co to RTM, można zastanawiać się, jak działa on w praktyce. To stosunkowo prosty proces: osoba odpowiedzialna za Real Marketing zwraca uwagę na głośne wydarzenie, tworzy na jego podstawie grafikę, post, wiadomość lub inną kreację (z reguły stosunkowo prostą), a następnie jak najszybciej ją publikuje.

Z uwagi na to, że dany temat jest aktualnie medialny, jeśli kreacja będzie stała na odpowiednio wysokim poziomie, jest szansa, że odbiorcy sami zaczną przekazywać ją innym i opowiadać o niej, dzięki czemu dotrze do jeszcze większej grupy odbiorców. 

Chociaż Real Time Marketing na pierwszy rzut oka jest spontaniczną reakcją i nie sposób go z góry zaplanować, tak w praktyce na niektóre typy RTM-ów można się przygotować. Przykładowo, jeśli chcemy stworzyć kreację dotyczącą nadchodzącego meczu piłki nożnej, to mamy trzy możliwe ścieżki: wygrana zespołu Y, wygrana zespołu X lub remis. 

Możemy przygotować trzy warianty kreacji na zapas i następnie po zakończeniu rywalizacji będziemy od razu gotowi do opublikowania postu czy grafiki. Nie zareagujemy w ten sposób na pewne nieprzewidziane wydarzenia (np. rzut karny), ale to ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć. Zwłaszcza na początku swojej ścieżki z RTM, gdy na przykład możemy potrzebować nieco więcej czasu, aby wymyślić ciekawy sposób na SMS marketing powiązany z danym wydarzeniem. Wcześniej zaplanować można także kreacje związane z różnego typu świętami, np. Dniem Dziecka.

Źródło: facebook.com/lidlpolska

Real Time Marketing — przykłady

Jednymi z najczęściej spotykanych przykładów Real Time Marketingu są wspomniane już kreacje związane ze sportem. Przyczyna jest tutaj prosta — miliony osób się nim interesują, a kolejne miliony nie są co prawda zapalonymi fanami, ale w ważnych momentach (np. gdy chodzi o reprezentację Polski) zwracają na niego uwagę.

Firmy z różnych branż wykorzystują ważne turnieje, mecze czy inne wydarzenia (m.in. głośny transfer), aby zwiększyć świadomość marki czy nawet bezpośrednio zainteresowanie swoimi usługami. Na przykład restauracja czy aplikacja do zamawiania jedzenia mogą oferować w dniu meczu kod rabatowy nawiązujący do tej okazji. Przyda się wtedy masowa wysyłka SMS — dzięki niej zwiększymy prawdopodobieństwo, że dotychczasowi klienci zapoznają się z promocją.

RTM-y często nawiązują także do szeroko pojętej popkultury — nowych, głośnych seriali i filmów, gier komputerowych, piosenek. W wielu przypadkach poprzez odniesienie do własnych produktów i ujęcie ich w nowym świetle. Przykładowo, zwykły rogalik (tzw. Lagun) czy serwetki (czerwone i zielone, inspirowane serią filmów Matrix) okraszone odpowiednim podpisem mogą zamienić się w świetny żart, który odbiorcy będą chętnie udostępniali.

Źródło: facebook.com/IKEApl/ 

Jak skutecznie wykorzystać Real Time Marketing?

Wśród przykładów dobrych RTM-ów wymienia się zazwyczaj te najbardziej efektywne, czyli takie, które po pierwsze są wiralowe (ludzie chętnie je udostępniają, przekazują dalej — przy czym nie każda forma Real Time Marketingu na to pozwala), a po drugie pozytywnie przyjęte. 

Chcąc skutecznie wdrożyć Real Time Marketing w swojej firmie, trzeba więc najpierw zastanowić się nad kilkoma rzeczami. Po pierwsze, trzeba ustalić, czy odbiorcy będą wiedzieli, do czego dany RTM nawiązuje. Niektóre wydarzenia są na tyle głośne i uniwersalne, że kojarzy je każdy. Inne mogą być bardziej niszowe i ograniczone do konkretnych grup np. młodzieży, fanów danej dyscypliny sportowej. 

Należy też ustalić, czy dana tematyka jest odpowiednia dla branży, w której działa przedsiębiorstwo. Na inne RTM-y może pozwolić sobie marka odzieży dla nastolatków, a na inne np. producent zegarków klasy premium, inaczej wygląda marketing w gastronomii dla baru mlecznego, a inaczej restauracji z gwiazdką Michelin. 

Warto też mieć na uwadze, kiedy dane wydarzenie miało miejsce. Im szybciej zareagujemy, tym lepiej. Kolejnym kluczowym aspektem jest warstwa wizualna i treść samej kreacji. Wysoka jakość grafiki, czy też merytoryczny, pozbawiony literówek tekst to podstawa. 

Real Time Marketing — najczęściej popełniane błędy

Efektywny RTM może przełożyć się na wzrost zaangażowania w mediach społecznościowych marki, czy też większe zainteresowanie produktami i usługami. Z kolei nietrafione kreacje będą oznaczały stratę czasu, a potencjalnie także negatywne skutki dla reputacji firmy. 

W takim razie, jakich błędów należy unikać, aby z powodzeniem wdrożyć tego typu marketing mobilny (i nie tylko) do swoich działań? Przede wszystkim Real Time Marketing wymaga błyskawicznego działania. Jeśli kreacja zostanie opublikowana lub wysłana za późno, nikogo już nie zainteresuje — przeciwnie, odbiorca może już czuć przesyt danym tematem i uznać, że firma nie nadąża za trendami. 

Kreacje RTM są najczęściej humorystyczne, ewentualnie zawierają sprytną grę słów lub inny ciekawy motyw, który może przykuć uwagę odbiorcy. Jeśli tego elementu zabraknie, jest mało prawdopodobne, aby zapadły w pamięć odbiorcy. Dlatego, jeśli nie ma się dobrego pomysłu, czasami lepiej odłożyć Real Time Marketing na inną okazję, niż przygotowywać go na siłę. 

Przed opublikowaniem kreacji warto pokazać ją co najmniej kilku osobom, które nie uczestniczyły w jej przygotowaniu np. pracownikom spoza działu marketingowego, aby lepiej ocenić, czy ma ona szansę się przyjąć.

Kolejny błąd (który, co pokazują niektóre głośne przykłady Real Time Marketingu, zdarza się nawet bardzo dużym firmom) nie zawsze jest łatwy do wychwycenia. Chodzi tutaj o poruszanie tematów zbyt drażliwych, na przykład związanych z polityką, szczególnie w sposób przekraczający granicę dobrego smaku. Niekiedy takie RTM-y się udają, ale bywają też zbyt kontrowersyjne i mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy w oczach części potencjalnych klientów.

Real Time Marketing — wady i zalety

RTM jest stosunkowo szybki w przygotowaniu i (w zależności od wybranego medium) niedrogi. Może niskim kosztem przełożyć się na wysokie zaangażowanie odbiorców i zwiększenie rozpoznawalności marki. 

Z powodzeniem mogą go wdrażać zarówno niewielkie firmy, jak i ogromne przedsiębiorstwa. Dzięki takim narzędziom, jak platforma mProfi, natychmiastowa wysyłka wiadomości nawet do bardzo dużej liczby odbiorców jednocześnie będzie skuteczna i bezproblemowa.

Real Time Marketing wiąże się jednak z koniecznością tworzenia zabawnych, ciekawych czy błyskotliwych kreacji w bardzo krótkim czasie, pod sporą presją. Często w reakcji na wydarzenia, które odbywają się poza godzinami pracy firmy (wieczorem, w weekend). 

Jeśli jednak ktoś nie ma do tego smykałki, to są alternatywy w postaci „bezpieczniejszych” metod reagowania na bieżące wydarzenia, choćby poprzez wspomniane udostępnianie inspirowanych nimi kodów rabatowych czy przygotowanie kreacji z wyprzedzeniem.

Ile kosztuje Real Time Marketing?

Z uwagi na fakt, że Real Time Marketing można realizować na różne sposoby, trudno jednoznacznie określić jego koszt. Najdroższe są z reguły bardziej tradycyjne formy reklamy, takie jak reklama w telewizji, radiu czy na bilbordach. 

Znacznie tańsze są rozwiązania wykorzystujące komunikację cyfrową, w tym posty w mediach społecznościowych, które są darmowe, ale wymagają zwykle płatnej reklamy, aby dotarły do szerszego grona odbiorców. Relatywnie niewielkim kosztem wyróżniają się także mailing reklamowy oraz komunikacja SMS-owa.

Kto powinien skorzystać z RTM?

RTM znajduje zastosowanie w większości branż, jako że jest to bardzo uniwersalna technika marketingowa, możliwa do wykorzystania na niezliczoną ilość sposobów. 

Można ją łączyć z wydarzeniami związanymi z konkretną branżą, ale też takimi, które interesują większość odbiorców, np. sukcesami polskich sportowców, popularnymi filmami i serialami czy nawet aktualną pogodą w kraju.

Nowoczesna platforma do komunikacji mobilnej. Łatwa i szybka masowa wysyłka SMS-ów, MMS-ów i e-maili. Sprawdź mProfi i zwiększ skuteczność swoich kampanii reklamowych!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.