Co musisz wiedzieć o CTR? Prezentujemy najważniejsze informacje

CTR

Co musisz wiedzieć o CTR? Prezentujemy najważniejsze informacje

Badanie efektów działań marketingowych w sieci to klucz do zwiększania ich skuteczności, a także podejmowania właściwych decyzji biznesowych. Pomagają w tym liczne wskaźniki, takie jak Click Through Rate. Co to jest CTR, jak je weryfikować i co zrobić, żeby było możliwie jak najwyższe? Doradzamy!

Co to jest CTR?

Skrót CTR w marketingu online przewija się bardzo często, ale osoby początkujące lub takie, które dotychczas nie interesowały się zagadnieniem analityki internetowej, mogą nie wiedzieć wiele na jego temat. W takim razie, co to znaczy CTR? Najprościej mówiąc, CTR (Click Through Rate) to współczynnik klikalności, czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń jakiegoś elementu. Wyraża się go w procentach.

Wskaźnik CTR jest najczęściej kojarzony z reklamą w sieci, w szczególności w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli przykładowo reklama została wyświetlona 1000 razy, i 100 razy w nią kliknięto, jej współczynnik klikalności wynosi 10%. 

Warto jednak zaznaczyć, że Click Through Rate ma znacznie szersze zastosowanie. Można wyliczać i analizować współczynnik klikalności m.in. dla linków zawartych w e-mailach, SMS-ach i na stronie internetowej (w tym w różnego rodzaju banerach i grafikach), a także dla organicznych (bezpłatnych) postów w social mediach i wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania. 

Masowa wysyłka SMS z funkcją skracania linków, efektywny mailing z wykorzystaniem wygodnych szablonów i wiele więcej.

CTR (Click Through Rate) — wzór

Wzór na współczynnik klikalności jest krótki i bardzo prosty w wykorzystaniu. W związku z tym CTR można z łatwością obliczyć ręcznie lub za pomocą kalkulatora. Przedstawia się następująco:

Click Through Rate = liczba kliknięć/liczba wyświetleń * 100%

Mimo swojej prostoty CTR (Click Through Rate) to jeden z najczęściej śledzonych, analizowanych i omawianych wskaźników w marketingu cyfrowym. Pozwala firmie zweryfikować jakość prowadzonych działań marketingowych i sprawdzić, czy są one w stanie zainteresować odbiorców.

Jak sprawdzić współczynnik CTR?

Wiemy już, co to jest CTR, ale jak go sprawdzić? Czy trzeba za każdym razem podkładać dane o wyświetleniach i kliknięciach pod wspomniany powyżej wzór? Z reguły nie ma takiej potrzeby. 

Liczne systemy reklamowe (m.in. Google Ads) oraz narzędzia analityczne (np. Google Analytics) automatycznie dokonują niezbędnych obliczeń i wyświetlają gotowe dane o współczynniku kliknięć. Wystarczy wejść w odpowiedni raport lub podgląd wyników.

Współczynnik klikalności CTR — jaki wynik jest dobry?

Im wyższy CTR (Click Through Rate), tym lepiej. W praktyce wysoki CTR wskazuje, że wielu odbiorców reaguje na tworzone materiały i np. przechodzi na stronę firmy, co z kolei stwarza okazję do dokonania przez nich zakupu lub umówienia spotkania. Z kolei niski współczynnik klikalności może oznaczać np. słabą jakość nagłówków, treści reklam, grafiki, zawartości mailingu, czy też wypalenie nimi odbiorców, jeśli te same materiały są wykorzystywane zbyt długo.

Zwykle niemożliwe jest, aby CTR osiągnął poziom 100%, zwłaszcza przy dużej grupie odbiorców. Jaki współczynnik klikalności można więc uznać za świetny wynik? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wiele zależy od okoliczności. Znaczenie mają przede wszystkim branża i typ treści (reklama w social mediach, post organiczny, reklama w wyszukiwarce, organiczny wynik wyszukiwania, link w mailingu).

Konkretnie w przypadku reklamy w wyszukiwarkach, istotny jest też typ frazy: czy jest to fraza bardziej ogólna (co przekłada się na niższy CTR), szczegółowa, czy też nazwa naszej marki (w którym to przypadku z reguły możemy liczyć na wysoki współczynnik klikalności (CTR), nawet do 80%.

Jak zwiększyć CTR?

Ważna rola CTR w marketingu sprawia, że często podejmuje się działania nakierowane konkretnie na zwiększenie współczynnika klikalności. Sprowadzają się one przede wszystkim do zwiększenia atrakcyjności elementu, którego klikalność mierzymy.

Dla reklam w Google będzie to oznaczało testowanie nowych wariantów nagłówków i treści reklam. Wśród najczęściej spotykanych rekomendacji można wymienić przede wszystkim zawarcie w reklamie CTA (wezwania do działania), a także posługiwanie się precyzyjnymi danymi (np. X modeli do wyboru, dostawa w Y dni). Z kolei na wskaźnik CTR w organicznych wynikach wyszukiwania będzie wpływała głównie pozycja, ale istotne są też atrakcyjny tytuł i meta opis.

Gdy mierzymy Click Through Rate dla elementów graficznych (np. banerów w systemie Google Ads), musimy zwrócić uwagę na takie aspekty, jak ich czytelność (zbyt duża ilość tekstu pisanego małą czcionką będzie zniechęcała odbiorców), odpowiedni dobór kolorów i estetyczny, profesjonalny wygląd. 

Testy to skuteczny sposób na optymalizację CTR

Czasem nawet pozornie niewielka zmiana, np. w zakresie koloru przycisku CTA lub jednego słowa w reklamie, może mieć znaczący wpływ na współczynnik klikalności. Nawet jeśli wydaje nam się, że świetnie znamy swoich odbiorców, niejednokrotnie mogą nas w ten sposób zaskoczyć.

W związku z tym warto regularnie testować różne rozwiązania, tak aby zmaksymalizować skuteczność prowadzonych działań. Popularną opcją są na przykład testy A/B, czyli takie, w których jednej połowie użytkowników wyświetlamy wariant A jakiejś kreacji (np. reklamy, landing page), a drugiej wariant B, po czym porównujemy CTR i inne parametry. 

Żeby rezultaty były miarodajne, potrzebujemy jednak odpowiednio dużej grupy odbiorców. Szczególnie gdy postawimy na testy typu A/B/n, czyli z większą ilością kreacji niż 2, czy też zdecydujemy się na testy multiwariacyjne np. z wieloma wersjami nagłówków i tekstów reklam, które są ze sobą parowane na wszystkie możliwe sposoby.Jak widać, zagadnienie współczynnika klikalności jest bardziej skomplikowane, niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Warto jednak się nim zainteresować, aby móc dążyć do coraz większej efektywności reklam, mailingów i innych działań marketingowych!

Masowa wysyłka SMS z funkcją skracania linków, efektywny mailing z wykorzystaniem wygodnych szablonów i wiele więcej.

Grafika: Image by freepik

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.