SMS vs email marketing — który kanał jest lepszy?

SMS vs email marketing — który kanał jest lepszy?

SMS vs email marketing — co wybrać? Takie pytanie zadaje sobie wielu właścicieli firm i początkujących marketingowców, którzy szukają skutecznego sposobu na wypromowanie przedsiębiorstwa niskim kosztem. W tym artykule omówimy najważniejsze różnice pomiędzy tymi dwoma kanałami komunikacji oraz szczegółowo opiszemy ich wady i zalety. Zapraszamy!

SMS vs email marketing — czym się różnią?

Starcie SMS marketing vs email marketing to pojedynek dwóch form komunikacji elektronicznej, więc występuje między nimi sporo podobieństw. Są jednak także pewne różnice. 

SMS marketing polega na przesyłaniu wiadomości tekstowych bezpośrednio na numer telefonu odbiorcy (klienta, kursanta, petenta czy też członka społeczności). Nie wymaga, aby miał on dostęp do danych mobilnych, a jedynie do sieci komórkowej. Wiadomości można rozsyłać na masową skalę lub indywidualnie.

Z kolei e-mail marketing, jak łatwo się domyślić, oznacza kontakt z potencjalnymi i obecnymi klientami poprzez wiadomości elektroniczne. Tutaj do wysyłki potrzebujemy adresu e-mail odbiorcy, a on, aby odczytać wiadomość, musi mieć dostęp do Internetu.

Twórz skuteczne kampanie SMS-owe i e-mailowe z mProfi! Korzystaj z szablonów wiadomości, segmentuj listy kontaktów i analizuj wyniki zleconych wysyłek.

Najważniejsze zalety: email marketing vs SMS marketing

SMS vs email marketing — która opcja ma więcej do zaoferowania? W pierwszej kolejności musimy rozważyć kluczowe zalety obu kanałów. Jak się okazuje, w wielu przypadkach się one pokrywają i to właśnie te aspekty opiszemy w pierwszej kolejności.

Koszt

Przedsiębiorcy nieustannie szukają sposobów, aby zwiększyć zwrot z inwestycji i obniżać koszty. Nic więc dziwnego, że tak często sięgają właśnie po SMS marketing, a także email marketing. Te formy masowej komunikacji charakteryzują się właśnie niskimi kosztami — już od kilku groszy za wiadomość (wysokość opłat zależy od tego, czy mamy do czynienia np. z SMS-em głosowym, czy autoryzacyjnym lub dwukierunkowym). 

W starciu email marketing vs SMS marketing nieco taniej wypada ten pierwszy, ale w obu przypadkach stawki są atrakcyjne, zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych form reklamy. Co więcej, z uwagi na rozliczenie oparte na faktycznym wykorzystaniu usługi, mali przedsiębiorcy nie dopłacają za coś, czego nie używają. Mają z reguły niewielką grupę odbiorców, więc są w stanie prowadzić kampanię nawet przy małym budżecie. 

Możliwości personalizacji

Zarówno email marketing, jak i SMS marketing umożliwiają segmentowanie list odbiorców. Co to oznacza w praktyce? Między innymi rozsyłanie wiadomości, które są lepiej dopasowane do odbiorców, czy to w zakresie ich zainteresowań, aspektów demograficznych, czy dotychczasowych interakcji z marką. 

Na platformie mProfi możesz tworzyć listy kontaktów na wiele sposobów, począwszy od importowania posiadanych danych, po umożliwianie użytkownikom automatycznej rejestracji (np. za pomocą SMS-a lub internetowego formularza).

Porównanie SMS vs email marketing wypada podobnie także, gdy mowa o personalizacji treści wiadomości pod kątem konkretnej osoby. W obu tych przypadkach nic nie stoi na przeszkodzie, aby na przykład zwracać się do odbiorcy po imieniu, przypisanym do danego kontaktu. Z wyników badania Inbox Insights 2023 przeprowadzonego przez MailJet wynika, że to właśnie wykorzystanie imienia odbiorcy jest najczęściej stosowaną przez marketingowców taktyką, jeśli chodzi o personalizację wiadomości. 

Warto jednak pamiętać, że to tylko podstawy — dostępnych opcji jest znacznie więcej. Dynamiczna treść wiadomości może obejmować również np. numer zamówienia czy nazwę firmy.

Skuteczność

SMS marketing vs email marketing — co przynosi lepsze rezultaty? Na poziomie poszczególnych branż i przedsiębiorstw wyniki tej rywalizacji mogą się różnić. Natomiast zasadniczo, oba opisywane kanały komunikacji z klientami są postrzegane jako wysoce skuteczne.

Wynika to przede wszystkim ze wspomnianych już możliwości personalizacji i segmentacji (o ile zostaną wdrożone właściwie), a także z szybkiego odczytywania przesyłanych komunikatów. Z badania SMS Marketing Survey 2024 autorstwa SimpleTexting wynika, że 81% odbiorców sprawdza powiadomienia o wiadomości tekstowej w ciągu pięciu minut od ich otrzymania (jednocześnie niespełna 30% sprawdza je w ciągu zaledwie 60 sekund). 

W przypadku email marketingu zapoznanie się z wiadomością może nie być tak błyskawiczne, ale wciąż stosunkowo szybkie. Kolejnych ważnych informacji dostarcza badanie Conversion Rate By Channel, wykonane przez FirstPageResponse. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy ono wskaźników konwersji z podziałem na kanały. Email marketing plasuje się w nim na czele stawki, ze wskaźnikiem konwersji 2,8% dla marek B2C i 2,4% dla B2B.

Automatyzacja

Z roku na rok automatyzacja zaczyna odgrywać coraz większą rolę w działaniach marketingowych, zwłaszcza w większych organizacjach. Rozwiązania z zakresu marketing automation nie tylko pozwalają oszczędzić cenny czas, ale potencjalnie także podnieść skuteczność swoich kampanii. Można z powodzeniem wykorzystywać je zarówno w wysyłce emaili, jak i SMS-ów.

Występuje w wielu formach, od najprostszych, takich jak planowanie wysyłki na wybrany dzień i godzinę (taką możliwość daje m.in. mProfi), po zaawansowane procesy z wieloma zmiennymi i warunkami, projektowane przy pomocy takich narzędzi, jak Zapier, z którym można zintegrować nasze usługi. 

SMS vs email marketing — co daje większe możliwości w zakresie automatyzacji? Wszystko zależy od efektów, które chce się osiągnąć, a także posiadanej wiedzy i umiejętności. Oba te kanały komunikacji mają olbrzymi potencjał, który warto wykorzystać.

Zalety SMS marketingu

Wskazaliśmy już wspólne zalety email marketingu i SMS marketingu, teraz czas wymienić korzyści płynące konkretnie z SMS marketingu. Przede wszystkim trzeba zauważyć, że obecnie wiele osób niemal nie rozstaje się ze swoim smartfonem. Jeśli więc otrzymamy SMS-a, z dużym prawdopodobieństwem odczytamy go w bardzo krótkim czasie. 

Email marketing też poniekąd ma tę zaletę, ale w mniejszym stopniu: nie każdy ma włączone powiadomienia ze skrzynki mailowej. Do tego odczytanie nowej wiadomości wymaga połączenia z Internetem, a nie wszyscy posiadają nieustannie dostęp do danych mobilnych.

Kolejna ważna kwestia to łatwość wysyłki. Z uwagi na minimalistyczną formę, SMS-y marketingowe są relatywnie szybkie i łatwe do przygotowania. Nie trzeba angażować w tę formę marketingu wielu zasobów, aby uzyskać wymierne efekty. Z uwagi na możliwość zaplanowania wysyłki na przyszłość, nic nie stoi na przeszkodzie, aby np. w krótkim czasie przygotować komunikację na cały miesiąc z góry.

kampanie sms

Korzyści z email marketingu

SMS vs email marketing — co szczególnego ma do zaoferowania ten drugi? Jest to niezwykle elastyczna forma komunikacji. Daje ogromne możliwości w zakresie tego, co można zawrzeć w rozsyłanych wiadomościach. Oprócz tekstu (sformatowanego na niemal dowolne sposoby, łącznie z doborem czcionek i m.in. rozmiaru i koloru tekstu) często są to obrazki, wideo czy GIF-y. Marketingowcy chętnie wykorzystują linki, w tym w formie przycisków, aby zachęcić użytkowników do określonego działania.

Dopiero zaczynasz przygodę z email marketingiem i obawiasz się tworzenia szablonu wiadomości od podstaw? Rozważ skorzystanie z gotowych wzorów, które wymagają jedynie uzupełnienia treścią (grafikami, tekstem), ale mają już przygotowaną odpowiednią strukturę. Na platformie mProfi znajdziesz szereg użytecznych szablonów, stworzonych z myślą o konkretnych okazjach (np. świętach) i branżach. Dzięki temu zapewnisz wysoką jakość i profesjonalizm komunikacji, już od swojego pierwszego marketingowego emaila.

Co więcej, emaile mogą procentować nie tylko niedługo po ich wysłaniu, ale nawet w dłuższej perspektywie. Jeśli np. prowadzimy newsletter z poradami dla innych specjalistów z branży, mogą oni chcieć do nich wracać. Jest to tym prostsze, że skrzynki email pozwalają na łatwe zapisywanie, filtrowanie i sortowanie wiadomości. SMS-y częściej służą do komunikacji bieżącej i zwykle działają jedynie w danym momencie (ale jednocześnie są świetnym rozwiązaniem, gdy zależy nam na szybkiej reakcji odbiorcy).

Email marketing vs SMS marketing — jakie mają wady?

Nie ma w marketingu, czy ogółem w biznesie, rozwiązań idealnych. Porównując email marketing vs SMS marketing, warto zwrócić uwagę na wady tych form komunikacji. 

W przypadku tego pierwszego sporym problemem może być wyróżnienie się z tłumu. Skrzynki e-mailowe odbiorców kampanii mogą zapełniać się bardzo szybko, więc nie ma gwarancji, że każda wiadomość zostanie odczytana. Z badań przeprowadzonych przez OptinMonster wynika, że aż 47% odbiorców e-maili, decydując, czy je otworzą, opiera się tylko na tytule wiadomości. Chwytliwy, angażujący tytuł to więc klucz do sukcesu.

Trzeba także mierzyć się z wyzwaniami związanymi z filtrem antyspamowym w skrzynkach. Jeden fałszywy ruch może sprawić, że komunikaty zamiast do skrzynek odbiorczych użytkowników, zaczną trafiać do folderów ze spamem. W takiej sytuacji wskaźnik otwieralności dramatycznie spadnie. Jednak bez obaw: są sposoby, aby ten problem zniwelować. Niektóre narzędzia do mailingu, takie jak mProfi, umożliwiają przeprowadzenie testów antyspamowych w ramach tworzenia kampanii.

Co z drugim omawianym kanałem, czyli SMS marketingiem? Pewną wadą komunikacji SMS-owej (która jednak ma także swoje dobre strony, ponieważ zachęca odbiorców do zapoznania się z wiadomością w całości) jest ograniczenie liczby znaków. W przypadku SMS-a bez znaków specjalnych limit to 160 znaków. Natomiast, jeśli wykorzystamy np. polskie znaki, spada do 70. 

Ponadto, chociaż mamy wspomniane już możliwości personalizacji wiadomości, to nie ma opcji jej formatowania. Możemy wzbogacić komunikat poprzez emoji, ale nie przykładowo zmianę koloru tekstu. Jest za to opcja dodania linka, najlepiej skróconego, aby oszczędzać znaki. mProfi posiada wbudowane narzędzie do skracania linków, więc łatwo o to zadbać. Warto przy tym pamiętać, że dla treści multimedialnych (grafik, wideo) istnieje alternatywa w postaci kampanii MMS.

Przykłady marketingu SMS

Krótkie wiadomości tekstowe, chociaż mają pewne ograniczenia, wciąż są chętnie wykorzystywane przez wielu przedsiębiorców, a także m.in. jednostki samorządu terytorialnego, wspólnoty i inne organizacje. Sposobów na zastosowanie ich w marketingu jest naprawdę wiele. 

Najczęściej spotykane przykłady obejmują newslettery (np. z ciekawostkami, złotymi myślami), powiadomienia o specjalnych ofertach i wyprzedażach oraz zaproszenia na wydarzenia. Nowoczesne platformy do komunikacji mobilnej, takie jak mProfi, dają ponadto możliwość wykorzystania potencjału SMS-ów na inne, rzadziej spotykane sposoby. 

Należą do nich m.in. przeprowadzanie ankiet, badań NPS i głosowań. W związku z tym komunikacja z odbiorcą może być jednokierunkowa lub dwukierunkowa, w zależności od potrzeb.

Zastosowania email marketingu

Z uwagi, że w konkurencji SMS vs email marketing w obu przypadkach mamy do czynienia z masowym środkiem komunikacji elektronicznej, ich zastosowania są stosunkowo podobne. W związku z tym email marketing można również z powodzeniem wykorzystać na wymienione wcześniej sposoby (newslettery, informacje o promocjach), ale też wiele innych, takich jak przypominanie o porzuconych koszykach czy wysyłanie propozycji produktów podobnych do tych, które klient niedawno kupił lub przeglądał.

Z uwagi na swoją dłuższą formę, emaile sprawdzają się szczególnie dobrze, gdy trzeba zawrzeć w wiadomości więcej treści. Choćby w newsletterach, które nie są krótkimi złotymi myślami, a na przykład zbiorem nowinek z branży czy eksperckimi poradami.

SMS vs email marketing — który jest skuteczniejszy dla firm?

Nie można w rywalizacji SMS marketing vs email marketing wskazać jednego zwycięzcy. W praktyce to, jaki kanał będzie się lepiej sprawdzał, zależy od m.in. budżetu, branży i tematyki kampanii. Co więcej, te dwie formy komunikacji się nie wykluczają, a wręcz przeciwnie. Wielu przedsiębiorców stosuje jednocześnie obie z nich, tak aby zapewnić sobie więcej punktów styku z odbiorcami i efektywniej budować markę.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stosować SMS-y do zasygnalizowania komunikatów, które następnie zostaną rozszerzone w emailu. Można przesłać klientowi krótkiego SMS-a z potwierdzeniem wysyłki zamówienia, a jednocześnie dostarczyć mu emaila, w którym oprócz tego znajdą się dodatkowe informacje np. o możliwości anulowania zakupu.Należy przy tym pamiętać, że zarówno skuteczny SMS marketing, jak i efektywny email marketing wymagają pewnego nakładu pracy. Żeby prowadzone kampanie przynosiły rezultaty, trzeba zadbać m.in. o właściwe dopasowanie grupy docelowej, odpowiedni dobór częstotliwości i daty oraz godziny wysyłki, a także wysoką jakość przesyłanych treści. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiecie już, jakie rozwiązanie będzie dla Was najlepsze!

Twórz skuteczne kampanie SMS-owe i e-mailowe z mProfi! Korzystaj z szablonów wiadomości, segmentuj listy kontaktów i analizuj wyniki zleconych wysyłek.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.