Mailing świąteczny od podszewki. Czym jest i co musi zawierać?

Mailing świąteczny od podszewki. Czym jest i co musi zawierać?

Mailing świąteczny to element obowiązkowy w strategii marketingowej niemal każdej firmy. W niektórych przypadkach oznacza wieloetapową kampanię, w innych jedną prostą, ale ważną wiadomość związaną z daną okazją. Wyjaśniamy, na czym dokładnie polega!

Mailing świąteczny — definicja

Nie ma jednej, oficjalnej definicji mailingu świątecznego, nie jest to jednak skomplikowane pojęcie. Określamy tak zazwyczaj mailing od firm do swoich klientów (obecnych, byłych, potencjalnych), kontrahentów i partnerów biznesowych, z życzeniami związanymi na ogół ze świętami ogólnopolskimi lub międzynarodowymi.

Pod pojęciem maili świątecznych mogą jednak kryć się także m.in. powiadomienia o wyprzedaży świątecznej, propozycjach prezentów, specjalnych ofertach czy kodach rabatowych związanych ze zbliżającą się okazją.

Jak działa mailing świąteczny?

Maile świąteczne z reguły rozsyłane są na dużą skalę i w sposób przynajmniej częściowo zautomatyzowany. Pomagają w tym narzędzia do masowej wysyłki, takie jak platforma mProfi. 

W ten sposób cały proces, w tym przygotowanie wiadomości (w czym pomagają szablony maili dostępne na platformie), testy, wysyłka oraz monitorowanie wyników kampanii, jest szybki, prosty i bezproblemowy. 

Przygotowanie mailingu świątecznego w takiej sytuacji sprowadza się do zaledwie kilku kroków. Wystarczy wybrać odpowiedni wzór i uzupełnić go własnymi treściami oraz grafikami. Następnie należy ustalić termin wysyłki i odbiorców. Odbiorców nie trzeba wpisywać pojedynczo: przyda się tutaj przygotowana wcześniej i odpowiednio posegmentowana baza mailingowa. 

Kiedy wszystko już będzie gotowe, można uruchomić testy. Po ich pozytywnym ukończeniu nie pozostaje nic innego, jak czekać na rozpoczęcie kampanii i analizować jej przebieg.

Maile świąteczne — w jakiej branży warto je wysyłać?

Mailing świąteczny charakteryzuje się dużą uniwersalnością. Można z powodzeniem wykorzystać go w niemal każdej branży, podobnie, jak na przykład mail sprzedażowy. Maile z okazji świąt powszechnie wykorzystują między innymi sklepy internetowe. Rozsyłają je też wszelkiej maści firmy usługowe, a nawet fundacje, stowarzyszenia czy organizacje non-profit.

Co powinien zawierać mailing świąteczny?

Mailing świąteczny nie musi być skomplikowany i trudny w przygotowaniu. Przeciwnie, z reguły tego typu komunikaty są stosunkowo proste — i nie ma w tym nic złego. Składają się przede wszystkim z klarownego tematu i życzeń lub szczegółów, ale nierzadko także ze wzmacniających przekaz elementów graficznych. 

Estetyczne, klimatyczne zdjęcia i grafiki powiązane tematycznie z daną okazją przyciągną uwagę odbiorcy i zbudują aurę profesjonalizmu. W przypadku, gdy wiadomość ma charakter sprzedażowy, nie może zabraknąć także CTA, czyli wezwania do działania (np. zapoznania się z wyprzedażą).

Trzeba pamiętać o dopasowaniu treści wiadomości do odbiorcy (i do charakteru święta: mail na Nowy Rok może być bardziej nieformalny niż mail na Dzień Wszystkich Świętych). Mailing do firm będzie zwykle brzmiał nieco inaczej niż wiadomość skierowana do osób fizycznych, choćby z racji na to, że w tym pierwszym przypadku komunikujemy się z wieloosobowym podmiotem, a w drugim z pojedynczą osobą.

Mailing świąteczny — przykład

Mailing świąteczny to przede wszystkim życzenia, ale jak powinny wyglądać? Nie jest niczym złym postawienie na profesjonalizm i prostotę. Dobrym pomysłem jest bezpośredni zwrot do klienta i skorzystanie w tym zakresie z możliwości personalizacji, np. wykorzystania imienia odbiorcy. Mailing do klientów indywidualnych może wyglądać tak: 

„Drogi [Imię Klienta],

z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia oraz zbliżającego się Nowego Roku pragniemy złożyć Ci najserdeczniejsze życzenia. Niech ten magiczny czas będzie pełen radości, spokoju i miłości.

Życzymy Ci, aby nadchodzący rok przyniósł wiele powodów do uśmiechu, sukcesów zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, a także spełnienia wszystkich marzeń.

Dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzyłeś w mijającym roku i z niecierpliwością oczekujemy na dalszą współpracę w kolejnych latach”.

Mailem świątecznym może być także na przykład mail zachęcający do współpracy, przesyłany do influencerów z danej branży w związku z planowaną akcją promocyjną. W takim komunikacie warto uwypuklić cel i podstawowe założenia kampanii, zakres proponowanej współpracy, jej termin i benefity, na które może liczyć odbiorca. Ważne jest wyraźne zasygnalizowanie korzyści i skupienie się na konkretach.

Kiedy przygotować mailing świąteczny?

Taki mailing jest najczęściej przygotowywany z okazji Świąt Bożego Narodzenia (a przy okazji także Nowego Roku) i Wielkanocy, ale nie tylko. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wysyłać maile świąteczne związane ze świętami i okazjami branżowymi. 

Przykładowo, internetowe sklepy z artykułami dla zwierząt chętnie świętują Dzień Psa, Dzień Kota i inne tego typu wydarzenia. Należy jedynie zachować umiar, aby nie przytłoczyć odbiorców i nie wywołać u nich poczucia, że nadawca zalewa ich spamem.

Do kogo wysłać maile świąteczne w biznesie?

Jak już wspomniano, kampania mailingowa oparta na życzeniach świątecznych charakteryzuje się szeroką grupą odbiorców. Należą do niej przede wszystkim obecni klienci, ale także partnerzy biznesowi (np. dostawcy półproduktów, dystrybutorzy), odbiorcy newslettera i nie tylko.

Wszystko zależy od profilu działania danej firmy i tego, jaki efekt chce ona osiągnąć. Nie bez znaczenia jest także to, o jakim dokładnie mailingu świątecznym mowa. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem są życzenia, które można skierować do praktycznie każdego. Natomiast w przypadku maili ofertowych odpowiednia segmentacja odbiorców będzie już niezbędna, aby nie zapełniać skrzynek podmiotów, do których takie wiadomości trafić nie powinny.

Mailing świąteczny — dlaczego warto?

Nie jest tajemnicą, że coldmailing, chociaż potrzebny i powszechnie stosowany, nie jest łatwy w skutecznej realizacji. Potencjalnemu klientowi ciężko zaufać firmie, której nie zna i z którą nie ma żadnej relacji. Mailing świąteczny to niedroga, a jednocześnie solidna cegiełka, przy pomocy której można taką relację zbudować.

Mowa tutaj zarówno o pogłębianiu więzi z obecnymi i byłymi klientami, jak i perspektywicznymi (którzy np. wyrazili zgodę na komunikację marketingową i są czytelnikami newslettera, ale jeszcze nie korzystali z usług firmy). Możliwości jest wiele i tylko od firmy zależy, z których z nich skorzysta.

Maile świąteczne o charakterze typowo sprzedażowym mogą ponadto wiązać się z wysoką konwersją, a więc wzrostem sprzedaży czy zainteresowania usługami. Odwołując się do zbliżających się wydarzeń (np. odpowiednio wcześnie informując o wyprzedaży świątecznej i zachęcając do zaopatrzenia się w prezenty dla bliskich), łatwiej jest zainteresować odbiorcę i odpowiedzieć na jego potrzeby.

Jak się okazuje, na pozór prosty temat mailingu świątecznego kryje w sobie naprawdę wiele — i każda firma powinna się nim zainteresować!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Komentarz
Imię i nazwisko
Email
Strona internetowa