Czym jest komunikacja marki i jak powinna wyglądać?

Czym jest komunikacja marki i jak powinna wyglądać?

Odpowiednia komunikacja marki może znacząco przyczynić się do jej sukcesu, przede wszystkim poprzez budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Warto więc ją dokładnie zaplanować i usystematyzować, tak, aby działała na korzyść przedsiębiorstwa, a nie przeciwko niemu. Sprawdź, na czym polega!

Czym jest komunikacja marki?

Komunikacja marki obejmuje wszystkie sposoby, na które firma „uzewnętrznia się”, czy też, jak sama nazwa wskazuje, komunikuje się ze swoją grupą docelową i nie tylko. Obejmuje między innymi  komunikaty prasowe, posty w social media, komentarze, odpowiedzi na opinie, wpisy na blogu, reklamy w wyszukiwarkach i wiele więcej. Może to więc być komunikacja dwukierunkowa, jak i jednokierunkowa, w zależności od okoliczności.

Mowa tutaj nie tylko o słowach pisanych czy mówionych, ale także o innych aspektach. Komunikacja wizualna marki — jej logo, banery reklamowe, grafiki do postów na social media i inne tego typu elementy również odgrywają bardzo duże znaczenie i mogą wpłynąć na to, jak firma jest postrzegana przez obecnych i potencjalnych klientów, a także konkurentów.

Dzięki mProfi z łatwością wyślesz SMS-y, MMS-y i e-maile nawet do bardzo dużej grupy odbiorców jednocześnie. Skorzystaj z nowoczesnej platformy komunikacji mobilnej dostępnej z poziomu przeglądarki!

Komunikacja marki z konsumentem — dlaczego jest istotna?

Firmy, które nie dbają o właściwą komunikację marki z klientem, np. nie odpowiadają wcale lub odpowiadają w sposób nieprofesjonalny na opinie, komentarze, pytania i zażalenia odbiorców, mogą mocno ucierpieć na tym wizerunkowo. 

Również niechlujne prowadzenie profilów w mediach społecznościowych lub ich całkowite unikanie czy nieatrakcyjna i niespójna komunikacja wizualna marki mogą zniechęcić potencjalnych klientów od skorzystania z usług i produktów firmy (a dotychczasowych odwieść od ponownych zakupów czy rezerwacji).

Jak powinna wyglądać komunikacja marketingowa marki?

Trudno wskazać jedną, najlepszą receptę na dobrą komunikację marketingową marki, ponieważ wszystko zależy od okoliczności, m.in. branży, grupy docelowej i tego, jaki tone of voice (unikalny, wyróżniający daną firmę ton komunikacji) przyjęto. Optymalna strategia może wyglądać inaczej np. dla pośrednika nieruchomości, a inaczej dla producenta odzieży, którego główną grupą docelową są nastolatkowie.

Jest jednak kilka podstawowych zasad, do których warto stosować się w niemal każdej sytuacji. Przede wszystkim należy zadbać o wspomnianą już spójność, zarówno, jeśli chodzi o komunikację marki pisaną, jak i mówioną i wizualną. Chodzi tu m.in. o ton wypowiedzi, kolory, wartości głoszone przez firmę. Jednocześnie poszczególne kanały komunikacji mają swoją specyfikę, którą należy uwzględnić (np. niektóre portale społecznościowe, takie jak TikTok, charakteryzują się mniejszym stopniem formalności).

Trzeba także zadbać o wysoką jakość udostępnianych komunikatów, w tym m.in. brak błędów językowych czy technicznych (w przypadku treści audiowizualnych), tak, aby firma robiła wrażenie profesjonalnej, doświadczonej i dbającej o każdy detal.

Strategiczna komunikacja marki — jak ją zaplanować krok po kroku?

Planowanie strategicznej komunikacji marki to złożony proces, który powinien obejmować przede wszystkim ustalenie, jak firma chce być postrzegana przez odbiorców. Czy chce przyjąć bardziej nieformalny ton, czy celuje nade wszystko w profesjonalizm i powagę? W jaki sposób może wyróżnić się od konkurencji i jak powinna zwracać się do swoich klientów? 

W podjęciu odpowiedniej decyzji pomoże analiza grupy docelowej (jej wieku, zainteresowań, lokalizacji), jako że to przede wszystkim pod jej kątem warto dostosowywać komunikację marketingową marki, a także obecnej bazy klientów.

Wiedząc już, w jaki sposób strategia komunikacja marki ma być skonstruowana, a także znając swój budżet i możliwości przerobowe, można ustalać konkretne działania (np. tworzenie wpisów blogowych X razy w miesiącu, publikowanie w social media co najmniej raz dziennie).

Czy skuteczna komunikacja marki jest kosztowna?

Efektywna strategia komunikacji marki nie musi wiązać się dla przedsiębiorstwa z bardzo dużymi kosztami. Wynika to głównie z możliwości związanych z nowymi technologiami, które pozwalają łatwo i tanio dotrzeć do ogromnej ilości odbiorców w krótkim czasie. Popularnymi i niedrogimi opcjami są między innymi mailing, a także masowa wysyłka SMS.

W związku z tym nawet małe i średnie firmy, które nie dysponują wielkim budżetem, powinny zadbać o optymalną komunikację publiczną marki.  Pomocne mogą okazać się dla nich (i dla dużych przedsiębiorstw także) różnego rodzaju narzędzia i platformy, które ułatwiają komunikowanie się z klientami, takie jak mProfi.

Jak mierzyć efektywność komunikacji marki?

Strategiczna komunikacyjna marki może wymagać regularnej optymalizacji i dopracowywania, aby przynosiła odpowiednie rezultaty. Żeby jednak móc to robić, trzeba posiadać twarde dane o wynikach dotychczasowych działań, na podstawie których można wprowadzać zmiany.

Mierzenie efektywności komunikacji marki osobistej lub firmowej odbywa się zwykle za pomocą specjalnych narzędzi analitycznych (np. Google Analytics), a także modułów do analizy danych wbudowanych w inne platformy, w tym w serwisy społecznościowe.

Komunikacja marki to prawdziwy temat rzeka, ale już nawet znajomość samych jego podstaw, które zebraliśmy powyżej, powinna okazać się przydatna w prowadzeniu działań marketingowych i nie tylko. Warto wdrożyć te wskazówki w swojej firmie!

Dzięki mProfi z łatwością wyślesz SMS-y, MMS-y i e-maile nawet do bardzo dużej grupy odbiorców jednocześnie. Skorzystaj z nowoczesnej platformy komunikacji mobilnej dostępnej z poziomu przeglądarki!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.