Jakie kanały komunikacji warto znać i wykorzystywać w biznesie?
Kanały komunikacji wykorzystywane przez polskie przedsiębiorstwa są niezwykle różnorodne — i wraz z rozwojem technologii zaczęło się ich pojawiać coraz więcej. Warto dowiedzieć się o nich więcej, niezależnie od tego, czy jest się marketingowcem, właścicielem firmy, czy osobą chcącą zbudować markę osobistą!
Spis treści
Czym są kanały komunikacji?
Kanały komunikacji są swoistymi połączeniami między nadawcami i odbiorcami, za pomocą których dochodzi do przepływu informacji różnego typu. Mogą być wykorzystywane w wielu celach, od tych najbardziej podstawowych, czyli prywatnej komunikacji między członkami rodziny i przyjaciółmi, po marketingowe i związane z organizacją pracy.
W przypadku większości kanałów komunikacja dwukierunkowa jest możliwa, chociaż nie zawsze nadawcy korzystają z tej możliwości. Na przykład w przypadku rozsyłania klientom kodów rabatowych SMS-em firma zwykle nie będzie przyjmować wiadomości zwrotnych, ale gdy przeprowadza badanie satysfakcji, będzie to niezbędne.
Podstawowe rodzaje kanałów komunikacji w biznesie
Najchętniej wykorzystywane rodzaje kanałów komunikacji marketingowej obejmują komunikację bezpośrednią i pośrednią. Chociaż obecnie nierzadko strategie marketingowe koncentrują się na działaniach online, to komunikacja poprzez spotkanie i rozmowę „twarzą w twarz”, np. na targach i prezentacjach, wciąż odgrywa ważną rolę.
Do drugiej z wymienionych grup zaliczamy między innymi wpisy firmy na jej blogu, newslettery, mailing, wiadomości SMS, wpisy w mediach społecznościowych i płatne reklamy w wyszukiwarkach. W pełnym wykorzystaniu ich potencjału pomagają nowoczesne narzędzia marketingu, w tym mProfi, dzięki którym w krótkim czasie i niskim kosztem dotrzesz do nawet bardzo dużej grupy odbiorców jednocześnie.
Jak dopasować kanał komunikacji do odbiorców?
Jak widać, rodzajów kanałów komunikacji marketingowej jest dużo, ale nie wszystkie sprawdzą się w tych samych okolicznościach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby komunikować się z tymi samymi odbiorcami na wiele różnych sposobów (przeciwnie — marketing wielokanałowy jest niezwykle popularny), ale wszystkie z nich powinny być odpowiednio dopasowane do grupy docelowej.
Tylko jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba dobrze poznać swoich klientów. Należy zastanowić się, ile mają lat, jakie są ich zainteresowania, z jakich platform społecznościowych korzystają najczęściej, gdzie szukają informacji.
Niektóre kanały komunikacji z klientem są bardziej uniwersalne (np. SMS), a inne mają węższe zastosowania, jeśli chodzi o działania marketingowe wspierające sprzedaż (chociażby TikTok, który nie w każdej branży będzie optymalnym rozwiązaniem).
Dlaczego warto korzystać z różnych kanałów komunikacji w organizacji?
Wdrażanie różnorodnych kanałów komunikacji z klientem, a także kanałów komunikacji w organizacji (takich jak e-mail, a także specjalna aplikacja do komunikacji, np. Slack), pozwala skuteczniej docierać do odbiorców i poprawić organizację pracy.
Każdy kanał komunikacji ma swoje wady i zalety, które sprawiają, że najlepiej nadaje się do określonych zastosowań. Wiedzą to też klienci — wszyscy z nich mają swoje preferencje w tym zakresie.
Stosowanie przez firmę wielu z nich sprawia, że prowadzone działania są bardziej efektywne (a lejki marketingowe charakteryzują się większą złożonością). Do każdego odbiorcy można wtedy dotrzeć tak, aby prawdopodobieństwo zapoznania się z komunikatem wykonania było jak największe.
Dzięki wykorzystaniu rozbudowanych narzędzi, takich jak platforma mProfi, jedna baza danych klientów może zostać wykorzystana w różnych kanałach komunikacyjnych (np. do wysyłki SMS lub e-maili). Takie rozwiązanie pozwala oszczędzić czas i ułatwia przeprowadzanie złożonych kampanii.
Na początku zagadnienie współczesnych kanałów komunikacji może wydawać się przytłaczające, choćby ze względu na ich ilość, ale liczymy, że udało nam się nieco rozjaśnić ten temat!