Jakie kanały komunikacji warto znać i wykorzystywać w biznesie?

Jakie kanały komunikacji warto znać i wykorzystywać w biznesie?

Kanały komunikacji wykorzystywane przez polskie przedsiębiorstwa są niezwykle różnorodne — i wraz z rozwojem technologii zaczęło się ich pojawiać coraz więcej. Warto dowiedzieć się o nich więcej, niezależnie od tego, czy jest się marketingowcem, właścicielem firmy, czy osobą chcącą zbudować markę osobistą!

Czym są kanały komunikacji?

Kanały komunikacji są swoistymi połączeniami między nadawcami i odbiorcami, za pomocą których dochodzi do przepływu informacji różnego typu. Mogą być wykorzystywane w wielu celach, od tych najbardziej podstawowych, czyli prywatnej komunikacji między członkami rodziny i przyjaciółmi, po marketingowe i związane z organizacją pracy.

W przypadku większości kanałów komunikacja dwukierunkowa jest możliwa, chociaż nie zawsze nadawcy korzystają z tej możliwości. Na przykład w przypadku rozsyłania klientom kodów rabatowych SMS-em firma zwykle nie będzie przyjmować wiadomości zwrotnych, ale gdy przeprowadza badanie satysfakcji, będzie to niezbędne.

Masowa wysyłka SMS, mailing reklamowy, ankiety, głosowania i wiele więcej — wszystko to przy pomocy innowacyjnej, łatwej w obsłudze platformy mProfi. Stwórz konto i sprawdź, jak to działa!

Podstawowe rodzaje kanałów komunikacji w biznesie

Najchętniej wykorzystywane rodzaje kanałów komunikacji marketingowej obejmują komunikację bezpośrednią i pośrednią. Chociaż obecnie nierzadko strategie marketingowe koncentrują się na działaniach online, to komunikacja poprzez spotkanie i rozmowę „twarzą w twarz”, np. na targach i  prezentacjach, wciąż odgrywa ważną rolę.

Do drugiej z wymienionych grup zaliczamy między innymi wpisy firmy na jej blogu, newslettery, mailing, wiadomości SMS, wpisy w mediach społecznościowych i płatne reklamy w wyszukiwarkach. W pełnym wykorzystaniu ich potencjału pomagają nowoczesne narzędzia marketingu, w tym mProfi, dzięki którym w krótkim czasie i niskim kosztem dotrzesz do nawet bardzo dużej grupy odbiorców jednocześnie.

Jak dopasować kanał komunikacji do odbiorców?

Jak widać, rodzajów kanałów komunikacji marketingowej jest dużo, ale nie wszystkie sprawdzą się w tych samych okolicznościach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby komunikować się z tymi samymi odbiorcami na wiele różnych sposobów (przeciwnie — marketing wielokanałowy jest niezwykle popularny), ale wszystkie z nich powinny być odpowiednio dopasowane do grupy docelowej.

Tylko jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba dobrze poznać swoich klientów. Należy zastanowić się, ile mają lat, jakie są ich zainteresowania, z jakich platform społecznościowych korzystają najczęściej, gdzie szukają informacji. 

Niektóre kanały komunikacji z klientem są bardziej uniwersalne (np. SMS), a inne mają węższe zastosowania, jeśli chodzi o działania marketingowe wspierające sprzedaż (chociażby TikTok, który nie w każdej branży będzie optymalnym rozwiązaniem).

Dlaczego warto korzystać z różnych kanałów komunikacji w organizacji?

Wdrażanie różnorodnych kanałów komunikacji z klientem, a także kanałów komunikacji w organizacji (takich jak e-mail, a także specjalna aplikacja do komunikacji, np. Slack), pozwala skuteczniej docierać do odbiorców i poprawić organizację pracy.

Każdy kanał komunikacji ma swoje wady i zalety, które sprawiają, że najlepiej nadaje się do określonych zastosowań. Wiedzą to też klienci — wszyscy z nich mają swoje preferencje w tym zakresie. 

Stosowanie przez firmę wielu z nich sprawia, że prowadzone działania są bardziej efektywne (a lejki marketingowe charakteryzują się większą złożonością). Do każdego odbiorcy można wtedy dotrzeć tak, aby prawdopodobieństwo zapoznania się z komunikatem wykonania było jak największe. 

Dzięki wykorzystaniu rozbudowanych narzędzi, takich jak platforma mProfi, jedna baza danych klientów może zostać wykorzystana w różnych kanałach komunikacyjnych (np. do masowej wysyłki SMS lub e-maili). Takie rozwiązanie pozwala oszczędzić czas i ułatwia przeprowadzanie złożonych kampanii. 

Na początku zagadnienie współczesnych kanałów komunikacji może wydawać się przytłaczające, choćby ze względu na ich ilość, ale liczymy, że udało nam się nieco rozjaśnić ten temat!

Masowa wysyłka SMS, mailing reklamowy, ankiety, głosowania i wiele więcej — wszystko to przy pomocy innowacyjnej, łatwej w obsłudze platformy mProfi. Stwórz konto i sprawdź, jak to działa!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.