Działania marketingowe wspierające sprzedaż — dlaczego są ważne?

Działania marketingowe wspierające sprzedaż — dlaczego są ważne?

Działania marketingowe wspierające sprzedaż to coś, bez czego trudno byłoby wyobrazić sobie współczesny biznes. Wraz z upływem lat nie tracą na znaczeniu, a przeciwnie — stają się wręcz niezbędne i nieustannie ewoluują, aby cechować się jeszcze większą skutecznością. Zobacz, dlaczego warto je stosować!

Co sprawia, że działania marketingowe wspierające sprzedaż, są tak istotne?

Działania marketingowe wspierające sprzedaż, są obecnie wykorzystywane przez większość przedsiębiorstw, niezależnie od branży czy rozmiaru (te czynniki mogą jednak wpływać na wybierane metody i skalę prowadzonych kampanii).

Przyjrzyjmy się temu na przykładzie rynku e-commerce. Bez działalności marketingowej sklep internetowy mógłby liczyć jedynie na okazjonalnych odwiedzających, którzy trafią na stronę przez przypadek. Tymczasem strategie marketingowe pozwalają na skierowanie precyzyjnie wyselekcjonowanych, zainteresowanych daną ofertą użytkowników i zachęcanie ich nie tylko do pierwszych, ale też do kolejnych zakupów, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie konwersji i obrotów firmy.

W świecie B2B działania wspierające sprzedaż stają się kluczem do nawiązania i utrzymania relacji z klientami. Bez nich sprzedaż mogłaby opierać się jedynie na sporadycznych interakcjach, bez możliwości systematycznego budowania relacji. Takie rozwiązania, jak webinary, newsletter SMS czy prezentacje produktów, pozwalają na regularny kontakt z klientem i zrozumienie jego potrzeb.

To, że działania marketingowe wspierające sprzedaż są kluczowe, widać na każdym kroku także na rynku startupów. Często zdarza się, że pomimo świetnego pomysłu, brakuje skutecznej strategii marketingowej, która pokazałaby wartość produktu potencjalnym klientom i inwestorom. Bez tego nawet najbardziej rewolucyjne pomysły mogą pozostać jedynie na etapie koncepcji.

Szukasz sposobu na szybkie i bezpieczne dotarcie do dużej ilości odbiorców w krótkim czasie? Sprawdź mProfi — intuicyjną platformę do komunikacji mobilnej!

Działania wspierające sprzedaż — propozycje

Szeroki wachlarz dostępnych działań wspierających sprzedaż pozwala na dopasowanie strategii marketingowej do specyfiki biznesu, posiadanego budżetu i wielu innych istotnych aspektów. Każda firma powinna w związku z tym być w stanie znaleźć co najmniej kilka opcji, które będą dla niej optymalne.

Działania marketingowe wspierające sprzedaż można podzielić na dwie główne kategorie: online i offline. W erze cyfrowej działania online w wielu przypadkach mają charakter priorytetowy. Wykorzystanie Internetu pozwala na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców w krótkim czasie, a w przypadku części metod, takich jak np. mailing, także relatywnie niewielkim kosztem.

Działania offline, mimo rosnącej roli sieci, wciąż odgrywają ważną rolę. Są one szczególnie skuteczne w przypadku biznesów lokalnych, które mogą w ten sposób nawiązać bliższy kontakt z miejscową społecznością, ale nie tylko.

SEO i SEM

SEO (Search Engine Optimization) i SEM (Search Engine Marketing) to działania wspierające sprzedaż kluczowe dla zwiększenia widoczności marki w wyszukiwarkach internetowych. SEO polega na optymalizacji strony internetowej, aby osiągnąć jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. To obejmuje m.in. poprawę szybkości ładowania strony i budowanie wartościowego contentu.

SEM natomiast to strategia marketingowa, która polega na wykorzystaniu płatnych reklam w wyszukiwarkach, najczęściej w ramach systemu PPC (Pay Per Click). Tego typu działania pozwalają szybciej znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania, ale wiążą się z opłatą za każdego potencjalnego klienta (kliknięcie przez niego w reklamę lub jej wyświetlenie). 

Media społecznościowe

Działania marketingowe wspierające sprzedaż to także między innymi aktywność w mediach społecznościowych, zarówno poprzez organiczne budowanie wizerunku firmy, jak i za pomocą reklam. 

Regularne publikowanie wartościowych treści, odpowiadanie na komentarze czy organizowanie konkursów to tylko niektóre z działań, które pomagają budować silną społeczność wokół marki (ankiety online są dobrym sposobem na ustalenie dokładnych potrzeb i oczekiwań klientów, na których należy opierać swoją strategię).

Z kolei reklamy w social mediach to efektywne narzędzie do szybkiego zwiększenia zasięgów i promowania konkretnych produktów czy usług. Dzięki możliwości precyzyjnego targetowania treści mogą trafić do osób, które z wysoką dozą prawdopodobieństwa będą zainteresowane ofertą.

Marketing treści

Marketing treści odgrywa ważną rolę w działaniach marketingowych wspierających sprzedaż wielu firm. Obejmuje przede wszystkim tworzenie wartościowych treści na stronie internetowej (które zostały już wspomniane w kontekście SEO, ale służą także między innymi budowaniu wizerunku lidera w branży), ale nie tylko.

Content marketing to również takie formy treści, jak mailing reklamowy, w tym newslettery, które umożliwiają regularną komunikację z odbiorcami i budowanie silnej relacji z nimi, a także e-booki czy różnego rodzaju raporty i case studies.

Eventy, banery i inne działania offline

Choć wiele działań wspierających sprzedaż przeniosło się do Internetu, nie można zapominać o tradycyjnych formach promocji. Banery, ulotki i różnego rodzaju eventy (targi, pokazy, konferencje) to tylko niektóre z nich.

Jednocześnie dzięki nowoczesnej technologii wspierającej event marketing, organizowane wydarzenia mogą mimo formuły offline stać się jeszcze bardziej interaktywne, np. poprzez umożliwienie uczestnikom głosowania w czasie rzeczywistym.

Kiedy warto wprowadzić działania wspierające sprzedaż?

Wprowadzenie i kontynuowanie działań wspierających sprzedaż jest wartościowe niemal zawsze, jednak istnieje kilka sytuacji, w których jest to szczególnie zasadne. 

Jeżeli twoja firma jest nowa na rynku i potrzebuje zwiększyć swoją rozpoznawalność, działania marketingowe mogą pomóc w budowaniu świadomości marki. Bez tego bardzo łatwo zniknąć w gąszczu podobnych przedsiębiorstw.

Działania te są również pomocne w przypadku wprowadzania nowych produktów lub usług, które wymagają dodatkowej promocji, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i zaliczyć udany debiut. Przykładowo SMS marketing pozwoli szybko i skutecznie przesłać aktualnej bazie klientów krótkie powiadomienie o nowościach, wraz z linkiem do strony internetowej.

Jak ocenić, czy działania wspierające sprzedaż przynoszą efekty?

Efektywność działań wspierających sprzedaż można ocenić na podstawie kilku kluczowych wskaźników. Najważniejszym z nich jest oczywiście (w przypadku e-commerce i ogółem branży handlowej) poziom sprzedaży.

Innym ważnym wskaźnikiem jest stopa konwersji. Możemy ją mierzyć na różne sposoby, na przykład śledząc ilość sprzedaży lub umówionych wizyt względem ilości odwiedzin na stronie internetowej, kliknięć w reklamę czy odbiorców newslettera.

Nie bez znaczenia jest również satysfakcja i lojalność klientów. Możemy je mierzyć na przykład poprzez ankiety NPS, analizę opinii w Internecie czy obserwację zaangażowania w mediach społecznościowych. Zadowoleni klienci są skłonni do ponownych zakupów i polecania naszej firmy innym, co z kolei przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

Niektóre platformy do tworzenia i realizacji kampanii marketingowych w różnych kanałach (np. SMS, e-mail), takie jak mProfi, posiadają moduły analityczne, które ułatwiają weryfikację efektów prowadzonych działań. Przydatne okazują się także dedykowane narzędzia do analizy danych, na przykład Google Analytics. 

Niezależnie od wybranych typów działań marketingowych wspierających sprzedaż, warto nieustannie analizować i optymalizować swoją strategię, aby osiągać jak najlepsze rezultaty. Jak widać, dostępnych rozwiązań jest naprawdę wiele!

Szukasz sposobu na szybkie i bezpieczne dotarcie do dużej ilości odbiorców w krótkim czasie? Sprawdź mProfi — intuicyjną platformę do komunikacji mobilnej!

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.