Co to jest inbound i outbound marketing? Kompletny przewodnik
Marketing to coś więcej niż po prostu reklama. To rozmaite strategie i podejścia do klienta, które mają podnieść zysk. W dzisiejszym świecie, w którym konsumenci są wprost bombardowani nie tylko reklamami, ale też informacjami, marketing staje się coraz bardziej złożony i wielowymiarowy. W ten sposób wyklarowały się dwa podejścia: inbound i outbound marketing. Przyjrzyjmy się, jakie są między nimi podobieństwa i różnice.
Spis treści
Co to jest inbound marketing?
Przechodząc do wyjaśnienia przedstawianych pojęć, zakładamy, że znasz drogi czytelniku, definicję marketingu. Jeśli nie, zajrzyj na podlinkowaną stronę.
Czym jest inbound marketing? Jest to strategia powstała w kontrze do tradycyjnego agresywnego marketingu. Nie jest to bezpośrednia reklama, a raczej wartościowa treść, która sama z siebie ma odpowiadać na potrzeby i zainteresowania klientów, żeby budować rozpoznawalność i autorytet marki. Firma w ten sposób nie szuka aktywnie klientów, a stara się być tam, gdzie potencjalni odbiorcy sami ją odnajdą. Kluczowy w inbound marketingu jest content pod postacią blogów, artykułów, infografik, filmów, czy poradników, który odpowiada na problemy konsumentów.
Strategia inbound marketingu skupia się na budowaniu relacji, a nie sprzedaży. Odbiorca „zaopiekowany” będzie patrzył na markę w pozytywny sposób i jest duża szansa, że gdy będzie potrzebował coś kupić, to skorzysta właśnie z jej produktów. Dzięki inbound marketingowi firma staje się bardziej dostępna i widoczna w naturalny sposób, co pozwala budować zaufanie i lojalność, a w efekcie mocniej przywiązać klienta do marki.
Podstawowe narzędzia to SEO, content marketing i działalność w mediach społecznościowych. W połączeniu z permission marketingiem można w działania włączyć newsletter. Z tych powodów inbound marketing bywa mylony z marketingiem internetowym. Kluczowa różnica to fakt, że marketing internetowy obejmuje całość działań w Internecie, więc inbound marketing jest tylko jego częścią.
Czym jest outbound marketing?
Outbound marketing to na dobrą sprawę przeciwieństwo inbound marketingu. Polega na aktywnym wychodzeniu do klienta przez promowanie swoich produktów i usług, stąd często jest też określany „tradycyjnym marketingiem”. W tym rodzaju marketingu komunikaty są przekazywane bezpośrednio do odbiorców, niezależnie od tego, czy ci są nimi zainteresowani. Outbound marketing obejmuje reklamę (w telewizji, radiu i prasie), telemarketing, bilboardy, czy ulotki i inne materiały promocyjne.
Celem outbound marketingu jest bezpośrednie dotarcie do jak największej liczby odbiorców, żeby w ten sposób skłonić ich do skorzystania z oferty. Współcześnie takie podejście jest uznawane za bardziej nachalne, aczkolwiek w niektórych branżach wciąż jest stosowany.
Outbound marketing vs inbound marketing – podstawowe różnice
Główna różnica pomiędzy outbound i inbound marketingiem leży w sposobie komunikacji z klientem. Outbound trzyma się tradycyjnych metod reklamy, które są bardziej masowe i niekoniecznie będą pasować do zainteresowań odbiorców. Jest bardziej agresywny i nastawiony na szybkie efekty – to firma podejmuje inicjatywę i wychodzi do klienta.
Inbound marketing skupia się na przyciąganiu klientów do marki przez subtelne promowanie wartościowych treści w miejscach, gdzie klient może ich szukać samodzielnie. Odbiorca sam decyduje, czy chce wejść w interakcję z firmą. W tym przypadku klient wcześniej nabiera pozytywnych wrażeń o firmie, co sprzyja budowaniu silniejszej relacji z marką.
Sprawdź, jak połączyć możliwości masowej wysyłki maili i SMS-ów z inbound marketingiem w jednym narzędziu.
Zalety i wady outbound i inbound marketingu
Jak wszystkie strategie marketingowe, tak i dwie poruszane w tym artykule mają swoje zalety i wady. Przyjrzyjmy się im z bliska.
Zalety inbound marketingu
- Buduje długoterminowe relacje z klientem przez tworzenie wartościowego contentu.
- Jest bardziej efektywny finansowo, a w dłuższej perspektywie jest tańszy niż outbound marketing. Raz stworzona treść może przyciągać klienta przez długi czas bez dodatkowych wydatków.
- Zwiększenie zaufania do marki i jej rozpoznawalności w sposób naturalny. Dzięki odpowiednim działaniom SEO firmy mogą zyskać wysoką pozycję w wyszukiwarkach, co również wpływa na zasięgi i dotarcie do potencjalnych klientów.
- Lepsze dopasowanie do potrzeb klientów. Koncentruje się na tym, co faktycznie interesuje odbiorców.
Wady inbound marketingu
- Wymaga dużo czasu i cierpliwości, zanim efekty staną się widoczne. Budowanie zasięgów i zaufania wymaga czasu.
- Konkurencja. Treści muszą być odpowiedniej jakości, żeby wyróżnić się na tle konkurencji, która również działa w ten sposób.
- Konieczność ciągłej pracy nad contentem. Treści muszą być dostarczane regularnie, gdyż działa to również jako znak dla wyszukiwarek, że firma jest aktywna.
- Trudny do przeprowadzenia na dużą skalę, wymaga czasu na dotarcie do klientów w porównaniu do płatnych kampanii outbound marketingu.
Zalety outbound marketingu
- Szybsze efekty, w krótszym czasie. Pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców w bardzo krótkim czasie, w tym do tych osób, które mogłyby nie zetknąć się z marką w inny sposób.
- Łatwiej ocenić skuteczność. Outbound marketing generuje ruch od razu po rozpoczęciu kampanii.
- Możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Łatwo szybko przeskalować kampanie na większe grono odbiorców.
- Skuteczny w promocji nowych produktów i usług, szczególnie w branży detalicznej i produktach masowych.
Wady outbound marketingu
- Wysokie koszty. Kampanie outboundowe są droższe, gdyż wymagają wykupienia czasu antenowego w tradycyjnych mediach.
- Mniejsze zaangażowanie klientów. Może być postrzegany jako nachalny i irytujący. Klienci są mniej skłonni do interakcji z takimi treściami.
- Brak personalizacji. Chociaż reklamy w outbound marketingu można dopasować do grupy docelowej, to jednak nie pozwalają na tak dokładną personalizację, jak inbound marketing.
- Zmniejszona efektywność w erze cyfrowej. Konsumenci coraz częściej podchodzą do tematu reklam świadomie, co objawia się ich ignorowaniem lub wprost używaniem adblocków.
Sprawdź, jak połączyć możliwości masowej wysyłki maili i SMS-ów z inbound marketingiem w jednym narzędziu.
Przykłady zastosowań: inbound marketing vs outbound marketing
Nic tak nie pomaga zrozumieć dokładnych różnic między inbound i outbound marketingiem jak konkretne przykłady.
Przykłady zastosowań inbound marketingu
- Firma technologiczna, która prowadzi blog dotyczący bezpieczeństwa IT. Dzieli się tam poradami i odpowiedziami również na dosyć błahe problemy klientów, czym zapisze się w ich pamięci jako autorytet. W rzeczywistości nie musi to być duża firma, a np. lokalny serwis komputerowy.
- Producent kosmetyków, który tworzy tutorialowe wideo na YouTube. W dziedzinie makijażu zawsze pojawiał się problem, że samodzielnie ciężko było osiągnąć efekt przedstawiony w reklamie (np. w telewizji). Filmiki pokazujące dokładne porady, komunikują bezpośrednio, że produktowi (i marce) można zaufać.
- Strona internetowa z poradnikami do wykończenia wnętrz. Może przyciągać klientów szukających inspiracji, którzy następnie w naturalny sposób mogą przejść do sklepu, który oferuje im dokładnie te materiały i narzędzia, które są potrzebne do osiągnięcia oczekiwanego efektu.
Przykłady zastosowań outbound marketingu
- Kampania reklamowa w telewizji, informująca o wyprzedaży rocznika nowych samochodów. W takiej sytuacji liczy się czas, stąd outbound marketing będzie dobrym rozwiązaniem.
- Reklama radiowa sieci fast foodów oferująca promocję. Jeśli promocja jest teraz, to również teraz chcemy nakłonić klientów do odwiedzin. Lokalna gastronomia może bez problemu dopasować zasięg reklam przez ograniczenie do promowania się w lokalnych mediach.
- Telemarketing. Sprzedawcy mogą kompletnie w ciemno dzwonić do ludzi. Współcześnie wykorzystywany głównie wśród usług abonamentowych, gdzie telemarketerzy pod koniec umowy dzwonią do klientów namawiać na przedłużenie współpracy.
Outbound marketing vs inbound marketing – czy mogą współdziałać?
Tak! Inbound i outbound marketing się nie wykluczają, a firmy często osiągają najlepsze efekty przez ich łączenie, ewentualnie stosowanie konkretnego rozwiązania tam, gdzie bardziej pasuje. Firmy często używają inbound marketingu do stopniowego budowania swojej obecności w sieci, tworzenia wartościowej relacji z klientami, opartej o zaufanie do marki. Jednocześnie mogą w konkretnych przypadkach korzystać z szybszych efektów oferowanych przez outbound marketing.
Brak komentarzy
Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.