Jak przygotować kampanię RCS?

RCS-grafika

Jak przygotować kampanię RCS?

RCS (Rich Communication Services) to prawdziwa rewolucja w świecie telekomunikacji – nowoczesny standard komunikacji mobilnej na Androidzie, który zamienia tradycyjne SMS-y na wiadomości rodem z Messengera lub WhatsAppa, wzbogacone o liczne elementy interaktywne.

Tkwi w nim ogromny potencjał biznesowy, pozwalający skuteczniej docierać do klientów i aktywizować ich. Co więcej, cały proces przygotowywania i organizacji kampanii RCS jest znacznie prostszy, niż mogłoby się wydawać. 

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak przez niego przejść i poznać najlepsze praktyki!

Do czego można wykorzystać kampanię RCS? 

W wersji RBM (RCS Business Messaging), a więc wariancie biznesowym, standard RCS otwiera przed nadawcami jeszcze więcej możliwości niż w przypadku komunikacji między dwoma osobami prywatnymi (m.in. pozwala na tworzenie przycisków akcji). 

Przykładowe sposoby na wykorzystanie tej technologii w praktyce to:

  • przesyłanie atrakcyjnych wizualnie powiadomień (np. życzeń, gratulacji, zapowiedzi nowych produktów),
  • udzielanie wsparcia technicznego,
  • przedstawianie i omawianie usług,
  • umawianie spotkań.

To tylko kilka dostępnych możliwości – w praktyce jest ich znacznie więcej. Każda firma może wykorzystywać RCS w nieco inny sposób, w zależności od swoich bieżących celów, przyjętej strategii marketingowej czy branży, w której działa.

Jeszcze więcej wartościowych informacji o tej technologii znajdziesz w zakładce dotyczącej komunikacji RCS na naszej stronie.

Krok 1. Stwórz “wizytówkę” swojej marki

Pierwszym istotnym elementem tworzenia kampanii RCS jest przygotowanie tzw. bota, czyli zestawu informacji o organizatorze akcji (nadawcy). Dzięki temu odbiorcy nie mają wątpliwości, od kogo pochodzą wiadomości, mimo faktu, że nie mają zapisanego numeru na swojej liście kontaktów. 

Na bota może składać się nie tylko nazwa nadawcy wraz z numerem telefonu (i etykietą, np. Dział Sprzedaży, Sekretariat, Helpdesk), ale także wiele innych elementów, w tym graficznych. 

Zastosowanie grafiki i logotypu marki uatrakcyjnia przekaz, natomiast link do strony WWW firmy, opis “wizytówki”, adres e-mail, polityka prywatności czy warunki usługi dostarczają odbiorcy wartościowych informacji o firmie.

Poszczególne fragmenty BOT-a wiążą się z różnorodnymi wymaganiami technicznymi, między innymi w zakresie maksymalnej ilości znaków, rozdzielczości, formatu czy rozmiaru pliku. Zostały one zebrane w tabeli poniżej. 

Pamiętaj, aby się do nich stosować podczas przygotowywania swojej wizytówki!

ElementPrzykładKomentarz
Grafika markiBiały prostokątFormat JPG, rozdzielczość 1440 x 448 pikseli, maks. rozmiar 120 kB
Logotyp markiZnaczek “m”Format JPG, rozdzielczość 224 x 224 pikseli, maks. rozmiar 30 kB
Nazwa botamProfi.plNazwa wyświetlana użytkownikowi końcowemu, maks. długość 40 znaków, włącznie zespacjami i znakami specjalnymi
Opis botaPlatforma do masowejkomunikacji SMS, MMS,RCS, email i wiele innychMaks. długość 100 znaków, włącznie ze spacjami i znakami specjalnymi
KolorKolor przewodni motywu,rekomendowany kontrast 4,5:1 na białym tle
Numer telefonu z etykietą22 852 13 80 etykieta: „BOK”Długi numer kontaktowy
Strona WWW marki z etykietąmprofi.pl/ etykieta: „mProfi”Pole opcjonalne, maks. długość 25 znaków
Adres e-mail marki zetykietąbok@mprofi.pl, etykieta“BOK”Ogólny adres kontaktowy e-mail dla marki
Polityka prywatnościLink do politykiprywatnościObowiązkowy URL, widoczny w sekcji “Opcje”
Warunki usługiLink do regulaminu kampanii / promocji / serwisuObowiązkowy URL, widoczny w sekcji “Opcje”

Krok 2. Przygotuj treść wiadomości

SMS-y mogą kojarzyć się przede wszystkim z tekstem, a MMS-y – zdjęciami. Kampanie RCS dają znacznie większe możliwości. 

Obok sformatowanego tekstu i obrazków czy zdjęć, w komunikacie można zawrzeć między innymi linki, animacje i filmy, emotikony czy dokumenty PDF. Dzięki temu znacząco rozszerza się zakres zastosowań tej technologii, a także jej skuteczność.

W zależności od preferencji nadawcy, karty wiadomości mogą mieć format pionowy lub poziomy. Poszczególne formaty różnią się nie tylko aspektem wizualnym, ale również wymaganiami technicznymi w zakresie załączanych do wiadomości grafik, w szczególności w kwestii rozdzielczości i współczynnika proporcji. 

Google, czyli firma odpowiedzialna za stworzenie standardu RCS, opracowała następujące zalecenia:

  • karty pionowe – współczynnik proporcji 2:1, 16:9 lub 7:3; dla współczynnika 2:1 rekomendowana rozdzielczość 1440 x 720, maksymalny rozmiar 2 MB (dla zdjęcia) lub 10 MB (dla wideo), optymalna rozdzielczość i rozmiar miniatury: 770 x 335 pikseli, 40-100 KB;
  • karty poziome – współczynnik proporcji 3:4; rekomendowana rozdzielczość 768 x 1024, maksymalny rozmiar 2 MB (dla zdjęcia) lub 10 MB (dla wideo), optymalna rozdzielczość i rozmiar miniatury: 250 x 330 pikseli, 40-100 KB. 

Możesz prowadzić dialog z użytkownikiem końcowym

Kampania RCS daje duże możliwości w zakresie interakcji z odbiorcą – i warto to wykorzystać, zwłaszcza, jeśli nie chcemy jedynie przekazać komunikatu (np. życzeń świątecznych czy noworocznych), a również otrzymać informację zwrotną.

W aktywizacji odbiorców pomagają tzw. przyciski akcji, takie jak “ZADZWOŃ”, “WYŚLIJ E-MAILA” czy “DODAJ DO KALENDARZA”. Po ich naciśnięciu telefon użytkownika faktycznie wykona daną akcję, chociażby otworzy skrzynkę e-mail i zakładkę tworzenia nowej wiadomości. 

Przyciski akcji mogą wyglądać na przykład tak:

Źródło: https://developers.google.com/business-communications/rcs-business-messaging/guides/learn/best-practices

Skrócenie drogi odbiorcy do wykonania działania znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że skontaktuje się on z firmą, umówi na spotkanie lub w inny sposób spełni cele założone przez organizatora kampanii. 

Przyciski można wykorzystać również do stworzenia predefiniowanych odpowiedzi, po naciśnięciu których z telefonu użytkownika wysłana zostanie wiadomość do nadawcy. Dzięki temu odbiorca nie będzie musiał zastanawiać się, jak reagować na pytania typu “Jak możemy Ci pomóc?” czy “Która usługa Cię interesuje?”. Wystarczy, że wybierze którąś z przygotowanych opcji, takich jak chociażby “Proszę o kontakt”.

Żeby zachować ciągłość konwersacji i od razu zapewnić użytkownika, że jego odpowiedź trafiła w dobre miejsce, organizator kampanii może zautomatyzować reakcję na działania odbiorcy. W ten sposób, po otrzymaniu wiadomości zwrotnej, wysłany zostanie kolejny komunikat, na przykład z informacją, że pracownik firmy wkrótce podejmie próbę kontaktu.

Inne dobre praktyki w tworzeniu treści kampanii RCS

Wiadomości tekstowe w kampaniach RCS mogą być znacznie dłuższe niż w przypadku tradycyjnych SMS-ów, należy jednak pamiętać o dbałości o czytelność i przejrzystość tekstu

Pamiętaj, aby zweryfikować przygotowane treści pod kątem błędów gramatycznych i stylistycznych. Nie nadużywaj wykrzykników i upewnij się, że komunikat jest zrozumiały i jednoznaczny. 

W razie potrzeby możesz rozbić tekst na kilka następujących po sobie komunikatów – nie trzeba przekazywać wszystkiego w jednej wiadomości. Maksymalna zalecana przez nas ilość tekstu to 2 tysiące znaków.

Elementy graficzne mogą wczytywać się dłużej niż tekst. Aby mieć pewność, że odbiorca nie będzie musiał długo czekać na wyświetlenie się obrazka lub zdjęcia, rekomendujemy, aby rozmiar grafiki nie przekraczał 200 kB.

Krok 3. Opracuj bazę odbiorców

Komunikaty RCS przesyłane są na numery telefonów, w związku z czym baza odbiorców kampanii opiera się właśnie na tych danych. To od organizatora zależy, do kogo trafią wiadomości – do wszystkich klientów lub kontrahentów, a może jedynie do ich części? 

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby segmentować bazę klientów na pomniejsze listy. Dla każdej grupy możemy przygotować inną treść lub warstwę graficzną, lepiej dopasowaną do danej zbiorowości. Limitem jest tylko Twoja kreatywność.

Baza numerów komórkowych przekazana przez Organizatora zostanie zweryfikowana pod kątem dostępności RBM dla każdego z odbiorców, bowiem nie każde urządzenie obsługuje jeszcze ten standard komunikacji. 

W przypadku, gdy okaże się, że część odbiorców nie będzie w stanie odebrać komunikatu RCS, przygotowane zostaną dla nich kampanie uzupełniające (w zależności od potrzeb – SMS lub MMS), dzięki czemu również otrzymają wiadomość, chociaż w nieco innej formie.

Jak przebiega realizacja kampani RCS?

Pierwszym krokiem do szybkiej, sprawnej i skutecznej realizacji kampanii RCS jest kontakt z przedstawicielem mProfi. Szczegóły kampanii, w tym dzień i godzina wysyłki wiadomości, są zawsze indywidualnie ustalane z klientem. 

Po stronie inicjatora kampanii leży przygotowanie opisanych wcześniej elementów, a więc definicji BOT-a, treści wiadomości i elementów dialogu z użytkownikiem końcowym (przycisków akcji, zautomatyzowanych odpowiedzi)

Do realizacji kampanii potrzebna jest również baza numerów, na które rozesłany ma być komunikat. Optymalnie w formie zaszyfrowanego pliku CSV lub Excel, przesłanego za pomocą zaufanego kanału, tak aby dane odbiorców były w pełni bezpieczne.

Po otrzymaniu wszelkich niezbędnych informacji, rozpoczniemy proces opracowywania i realizacji kampanii. W pierwszej kolejności przygotowana zostanie wiadomość testowa, aby nadawca mógł zobaczyć, jak komunikat będzie prezentował się w praktyce i w razie potrzeby zgłosić potrzebę wprowadzenia zmian. 

Następnie, po ostatecznej akceptacji kampanii przez klienta, w wyznaczonym terminie wiadomości trafią do wybranych odbiorców. Na każdym etapie organizator kampanii może liczyć na wsparcie ze strony dedykowanego opiekuna mProfi.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Komentarz
Imię i nazwisko
Email
Strona internetowa