Czym jest platforma CPaaS? Zalety i zastosowania dla Twojego biznesu

Co to jest platforma CPAAS?

Czym jest platforma CPaaS? Zalety i zastosowania dla Twojego biznesu

Dzisiejszy świat to świat stale zachodzących dynamicznych zmian. W szczególności za sprawą AI każdy dzień może przynieść nową niespodziankę, na którą często trudno być przygotowanym. Dla firm jest to o tyle skomplikowany temat, że każdy dzień zwłoki może oznaczać, pozostanie w tyle za konkurencją. Z tego powodu pojawiła się koncepcja CPaaS, gdzie firmy mogą dynamicznie dopasować zakres usług (i kosztów) do aktualnych potrzeb. Czym jest CPaaS, jak działa i czy naprawdę jest rozwiązaniem godnym przyszłości?

Czym jest CPaaS i dla kogo jest przeznaczony?

Platforma CPaaS (Communication Platform as a Service) to usługa, która dostarcza narzędzia umożliwiające firmom dodawanie funkcji komunikacyjnych do aplikacji bez budowania własnej infrastruktury. Firmy mogą dzięki temu implementować np. SMS-y do komunikacji masowej, rozmowy głosowe, wideokonferencje, czy powiadomienia push korzystając z gotowych rozwiązań przygotowanych przez dostawcę.

Jest to sposób przystosowany do potrzeb świeżych startupów z małym budżetem, jak i dużych korporacji, które potrzebują szybko wdrażać narzędzia wymagające skalowalności. CPaaS pozwala na wdrożenie tych rozwiązań bez potrzeby angażowania środków na projektowanie i tworzenie własnych systemów.

Jak działa platforma CPaaS?

Platformy CPaaS udostępniają firmom API (Application Programming Interface), przez które nawet początkujący programista szybko zintegruje oczekiwane funkcje z aplikacją firmy. API dostarczane przez CPaaS umożliwia deweloperom dodanie np.:

  • automatycznego wysyłania wiadomości SMS do klientów w przypadku wystąpienia określonych wydarzeń,
  • obsługi połączeń głosowych i wideokonferencji w aplikacjach mobilnych,
  • integracji chatbotów do obsługi klienta w czasie rzeczywistym.

CPaaS działa w chmurze, więc firmy nie muszą inwestować we własną sieć serwerów. Wystarczy połączenie z internetem. W odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań komunikacyjnych CPaaS oferuje niższe koszty początkowe, wyższą elastyczność i szybkość wdrożenia. Firmy nie muszą inwestować w swoją infrastrukturę, a rozwiązania (jak i dopasowanie do aktualnych potrzeb) są dostępne praktycznie natychmiast.

Typy rozwiązań CPaaS

CPaaS występuje w kilku różnych formach:

  • kompleksowe platformy – szeroki zakres funkcji w jednym miejscu,
  • rozwiązania dedykowane – koncentrują się na dostarczeniu jednej usługi, np. SMS,
  • rozwiązania open-source – umożliwiają pełną personalizację.
sekcja 2  panel mProfi

Zalety wykorzystywania CPaaS

CPaaS oferuje korzyści, które sprawiają, że jest to atrakcyjne rozwiązanie. Przyjrzyjmy się im z bliska, jakie są zalety wykorzystywania CPaaS?

  • Elastyczność i skalowalność – CPaaS łatwo dostosować do potrzeb firmy. W każdym momencie można dodać lub usunąć którąś funkcję, a także zwiększyć przepustowość systemu. Nawet jeśli tylko na chwilę, gdy sytuacja tego wymaga.
  • Redukcja kosztów – Nie ma potrzeby inwestycji we własną infrastrukturę, płacisz tylko za faktycznie użycie, co oznacza mniejsze koszty operacyjne.
  • Szybka integracja i wdrożenie – Dzięki gotowym interfejsom API szybko zaimplementujesz potrzebne rozwiązania i zagwarantujesz sobie krótki czas reakcji na zmiany na rynku.
  • Wiele kanałów komunikacji (omnichannel) – SMS-y, połączenia głosowe, wideo, emaile, czy czaty. Te same funkcje niezależnie od platformy.
  • Poprawa doświadczenia klienta – Automatyczne przypomnienia, powiadomienia i aktualizacje wpływają bardzo pozytywnie na zwiększenie poczucia komfortu przez klientów.
  • Bezpieczeństwo – 2FA sprawia, że konta użytkowników są bezpieczne.
  • Zgodność z przepisami – Platformy CPaaS są zgodne z RODO.
  • Globalny zasięg – W internecie granice nie mają znaczenia.
  • Analiza i monitorowanie danych – Analityka dostępna za pomocą kilku kliknięć pozwala na szybką ocenę skuteczności komunikacji.
  • Większa produktywność – Zautomatyzowanie pewnej części obowiązków za pomocą CPaaS uwalnia moce przerobowe Twoich pracowników.

Przykłady zastosowań CPaaS

CPaaS jest popularne w wielu sektorach, takich jak handel detaliczny, opieka zdrowotna, finanse, transport i komunikacja. Dzięki poniższym przykładom łatwo wyobrazisz sobie, w jaki sposób te branże mogą skorzystać na tym rozwiązaniu.

  • Wysyłka wiadomości SMS i powiadomień – Automatyczne wysyłanie przypomnień np. o statusie zamówienia, czy umówionych wizytach. Oczywiście możliwa jest również komunikacja mobilna w celach marketingowych.
  • Autoryzacja dwuskładnikowa (2FA) – Wysyłanie kodów SMS lub generowanie połączeń głosowych z kodem zabezpieczającym w celu weryfikacji użytkownika. Zapewnia bardzo wysoki poziom ochrony przed kradzieżą kont.
  • Boty głosowe i czatboty – Automatyczna obsługa klienta w celu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
  • Rozwiązania contact center – Usprawnienie obsługi klienta np. poprzez przekierowania połączeń do odpowiednich działów.
  • Wideokonferencje i VoIP – Aplikacja biznesowa, czy e-learningowa nie obejdzie się bez funkcji wideokonferencji.
  • Monitorowanie i analiza komunikacji – Zbieranie statystyk skuteczności kampanii SMS i email, a także śledzenie jakości połączeń i poziomu zaangażowania użytkowników.
  • Powiadomienia w aplikacjach mobilnych – Wysyłanie alertów bezpośrednio w aplikacji, np. w celu aktualizacji w czasie rzeczywistym (transport, pogoda).

Platformy CPaaS stanowią rewolucję w komunikacji biznesowej, oferując elastyczne i nowoczesne narzędzia dla firm każdej wielkości. Ich zastosowanie pozwala na poprawę jakości interakcji z klientami oraz znaczne oszczędności i optymalizację procesów.

Avatar

Grzegorz Obrębski

Pasjonat nowoczesnych technologii, od zawsze związany z branżą telekomunikacyjną oraz IT. Na co dzień prowadzący wraz ze swoim zespołem działania marketingowe oraz rozwijający współpracę z klientami w celu zapewnienia im innowacyjnych i praktycznych rozwiązań w tych dziedzinach.

Brak komentarzy

Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.