Czym jest platforma CPaaS? Zalety i zastosowania dla Twojego biznesu
Dzisiejszy świat to świat stale zachodzących dynamicznych zmian. W szczególności za sprawą AI każdy dzień może przynieść nową niespodziankę, na którą często trudno być przygotowanym. Dla firm jest to o tyle skomplikowany temat, że każdy dzień zwłoki może oznaczać, pozostanie w tyle za konkurencją. Z tego powodu pojawiła się koncepcja CPaaS, gdzie firmy mogą dynamicznie dopasować zakres usług (i kosztów) do aktualnych potrzeb. Czym jest CPaaS, jak działa i czy naprawdę jest rozwiązaniem godnym przyszłości?
Spis treści
Czym jest CPaaS i dla kogo jest przeznaczony?
Platforma CPaaS (Communication Platform as a Service) to usługa, która dostarcza narzędzia umożliwiające firmom dodawanie funkcji komunikacyjnych do aplikacji bez budowania własnej infrastruktury. Firmy mogą dzięki temu implementować np. SMS-y do komunikacji masowej, rozmowy głosowe, wideokonferencje, czy powiadomienia push korzystając z gotowych rozwiązań przygotowanych przez dostawcę.
Jest to sposób przystosowany do potrzeb świeżych startupów z małym budżetem, jak i dużych korporacji, które potrzebują szybko wdrażać narzędzia wymagające skalowalności. CPaaS pozwala na wdrożenie tych rozwiązań bez potrzeby angażowania środków na projektowanie i tworzenie własnych systemów.
Jak działa platforma CPaaS?
Platformy CPaaS udostępniają firmom API (Application Programming Interface), przez które nawet początkujący programista szybko zintegruje oczekiwane funkcje z aplikacją firmy. API dostarczane przez CPaaS umożliwia deweloperom dodanie np.:
- automatycznego wysyłania wiadomości SMS do klientów w przypadku wystąpienia określonych wydarzeń,
- obsługi połączeń głosowych i wideokonferencji w aplikacjach mobilnych,
- integracji chatbotów do obsługi klienta w czasie rzeczywistym.
CPaaS działa w chmurze, więc firmy nie muszą inwestować we własną sieć serwerów. Wystarczy połączenie z internetem. W odróżnieniu od tradycyjnych rozwiązań komunikacyjnych CPaaS oferuje niższe koszty początkowe, wyższą elastyczność i szybkość wdrożenia. Firmy nie muszą inwestować w swoją infrastrukturę, a rozwiązania (jak i dopasowanie do aktualnych potrzeb) są dostępne praktycznie natychmiast.
Typy rozwiązań CPaaS
CPaaS występuje w kilku różnych formach:
- kompleksowe platformy – szeroki zakres funkcji w jednym miejscu,
- rozwiązania dedykowane – koncentrują się na dostarczeniu jednej usługi, np. SMS,
- rozwiązania open-source – umożliwiają pełną personalizację.
Zalety wykorzystywania CPaaS
CPaaS oferuje korzyści, które sprawiają, że jest to atrakcyjne rozwiązanie. Przyjrzyjmy się im z bliska, jakie są zalety wykorzystywania CPaaS?
- Elastyczność i skalowalność – CPaaS łatwo dostosować do potrzeb firmy. W każdym momencie można dodać lub usunąć którąś funkcję, a także zwiększyć przepustowość systemu. Nawet jeśli tylko na chwilę, gdy sytuacja tego wymaga.
- Redukcja kosztów – Nie ma potrzeby inwestycji we własną infrastrukturę, płacisz tylko za faktycznie użycie, co oznacza mniejsze koszty operacyjne.
- Szybka integracja i wdrożenie – Dzięki gotowym interfejsom API szybko zaimplementujesz potrzebne rozwiązania i zagwarantujesz sobie krótki czas reakcji na zmiany na rynku.
- Wiele kanałów komunikacji (omnichannel) – SMS-y, połączenia głosowe, wideo, emaile, czy czaty. Te same funkcje niezależnie od platformy.
- Poprawa doświadczenia klienta – Automatyczne przypomnienia, powiadomienia i aktualizacje wpływają bardzo pozytywnie na zwiększenie poczucia komfortu przez klientów.
- Bezpieczeństwo – 2FA sprawia, że konta użytkowników są bezpieczne.
- Zgodność z przepisami – Platformy CPaaS są zgodne z RODO.
- Globalny zasięg – W internecie granice nie mają znaczenia.
- Analiza i monitorowanie danych – Analityka dostępna za pomocą kilku kliknięć pozwala na szybką ocenę skuteczności komunikacji.
- Większa produktywność – Zautomatyzowanie pewnej części obowiązków za pomocą CPaaS uwalnia moce przerobowe Twoich pracowników.
Przykłady zastosowań CPaaS
CPaaS jest popularne w wielu sektorach, takich jak handel detaliczny, opieka zdrowotna, finanse, transport i komunikacja. Dzięki poniższym przykładom łatwo wyobrazisz sobie, w jaki sposób te branże mogą skorzystać na tym rozwiązaniu.
- Wysyłka wiadomości SMS i powiadomień – Automatyczne wysyłanie przypomnień np. o statusie zamówienia, czy umówionych wizytach. Oczywiście możliwa jest również komunikacja mobilna w celach marketingowych.
- Autoryzacja dwuskładnikowa (2FA) – Wysyłanie kodów SMS lub generowanie połączeń głosowych z kodem zabezpieczającym w celu weryfikacji użytkownika. Zapewnia bardzo wysoki poziom ochrony przed kradzieżą kont.
- Boty głosowe i czatboty – Automatyczna obsługa klienta w celu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
- Rozwiązania contact center – Usprawnienie obsługi klienta np. poprzez przekierowania połączeń do odpowiednich działów.
- Wideokonferencje i VoIP – Aplikacja biznesowa, czy e-learningowa nie obejdzie się bez funkcji wideokonferencji.
- Monitorowanie i analiza komunikacji – Zbieranie statystyk skuteczności kampanii SMS i email, a także śledzenie jakości połączeń i poziomu zaangażowania użytkowników.
- Powiadomienia w aplikacjach mobilnych – Wysyłanie alertów bezpośrednio w aplikacji, np. w celu aktualizacji w czasie rzeczywistym (transport, pogoda).
Platformy CPaaS stanowią rewolucję w komunikacji biznesowej, oferując elastyczne i nowoczesne narzędzia dla firm każdej wielkości. Ich zastosowanie pozwala na poprawę jakości interakcji z klientami oraz znaczne oszczędności i optymalizację procesów.
Brak komentarzy
Nie ma możliwości komentowania dla tego wpisu.